Το ραντεβού είχε δοθεί για τις 22:40 και τηρήθηκε ευλαβικά. Με τίτλο «MOTHER», το πρώτο επεισόδιο της πολυαναμενόμενης νέας σεζόν της σειράς του Χριστόφορου Παπακαλιάτη «Maestro», που έκανε πρεμιέρα το βράδυ της Πέμπτης (16/05) στο Mega και το Netflix ταυτόχρονα, είχε μια πολύ σημαντική αποστολή να εκπληρώσει: να το πιάσει από εκεί που το είχαμε αφήσει, να θυμίσει λεπτομέρειες, να ενώσει κουκίδες, να γεμίσει κενά και εν ολίγοις να μας βουτήξει ξανά στην συναρπαστική ιστορία.
Η σεζόν ανοίγει με την εγκυμονούσα Αλεξάνδρα (Στεφανία Γουλιώτη) να περπατά μόνη σε μια Αθήνα άδεια. Την ίδια στιγμή, εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά, σε κάποιο γραφείο, ένας αστυνομικός διευθυντής ονόματι Δημοσθένης Κουβάς (Κώστας Μπερικόπουλος) γιορτάζει μαζί με τους συναδέλφους του την συνταξιοδότησή του.
Όταν το πάρτι φθάνει στο τέλος του και εκείνος μένει μόνος να μαζέψει τα προσωπικά του αντικείμενα, ο νεοαποσυρθείς αστυνομικός δείχνει προβληματισμένος. Δεν θα αργήσουμε στιγμές αργότερα να μάθουμε από πού πηγάζει ο προβληματισμός του. Πρόκειται για μια νέα υπόθεση που αφορά τον μυστηριώδη θάνατο ενός άνδρα, ο οποίος δεν είναι άλλος από τον Χαράλαμπο (Γιάννης Τσορτέκης) και η δολοφονία του οποίου έριξε την αυλαία στον πρώτο κύκλο.
Όσο ο αστυνόμος εξετάζει με ενδελέχεια και τη βοήθεια ενός μεγεθυντικού φακού τις μακάβριες φωτογραφίες του νεκρού Χαράλαμπου, η σκυτάλη περνά και πάλι στην Αλεξάνδρα. Καθισμένη πλέον απέναντι σε μια άλλη γυναίκα, η μέλλουσα μητέρα αφηγείται – φυσικά, όχι με κάθε λεπτομέρεια – όσα πάνω κάτω έχουν συμβεί τους τελευταίους μήνες στη ζωή της.
Όταν έκλαψε η Αλεξάνδρα
Σαν άλλος Γιάλομ, ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης μέσα από μια μακροσκελή σκηνή ψυχοθεραπείας με πρωταγωνίστρια μια πολύ καλοβαλμένη έγκυο γυναίκα σε πανικό, στρέφει τον δικό του μεγεθυντικό φακό σε όλα όσα αντιπροσωπεύει η Αλεξάνδρα – χρήμα, ατομικισμός, ματαιοδοξία – αλλά και την άλλη όψη τους, την αδυσώπητη μοναξιά. Η Αλεξάνδρα επαναλαμβάνει ξανά και ξανά πως από λεπτό σε λεπτό ο πατέρας του παιδιού της θα είναι εκεί. Όμως, η θέση δίπλα της θα μείνει άδεια ως το τέλος της συνεδρίας. Και η Αλεξάνδρα θα φύγει νιώθοντας ακόμα πιο μόνη από ότι δύο ώρες νωρίτερα.
Τα όσα συνέβησαν στο νησί λίγους μήνες νωρίτερα έχουν αφήσει όλους ανεξαιρέτως τους πρωταγωνιστές της σειράς με ανοιχτές πληγές – άλλες μικρότερες και άλλες μεγαλύτερες· άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο διαχειρίσιμες. Και η Αλεξάνδρα, όσο πραγματίστρια κι αν είναι, δεν κατάφερε να βγει αλώβητη. Όπως αλώβητη δεν βγήκε φυσικά ούτε και η Σοφία (Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου).
Η αλήθεια για τον θάνατο του Χαράλαμπου φέρνει τη μητέρα της Κλέλιας (Ανδιολάτου) και του Αντώνη (Ορέστης Χαλκιάς) αντιμέτωπη με ένα τεράστιο ηθικό δίλημμα: να κάνει αυτό που ορίζει η ανθρώπινη κοινωνία ως σωστό ή να υπακούσει στους νόμους της φύσης και να προστατέψει το παιδί της που έβαψε τα χέρια του με αίμα; Η επιλογή της να συγκαλύψει την αλήθεια δεν γίνεται ελαφρά τη καρδία. Την φέρνει αντιμέτωπη με τον ίδιο της τον εαυτό και τις επιλογές της ζωής της ως τώρα. Μπαίνει σε διαδικασία αναθεώρησης για πολλά πράγματα – κυρίως για την πάντοτε παθητική της στάση.
Τα πολλά πρόσωπα μιας μητέρας
Ολόκληρο το επεισόδιο δομείται γύρω από τη μητρότητα και την ανεξήγητη, αλλά αδιαμφισβήτητη, δύναμή της. «Από τη στιγμή που γεννάς ένα παιδί και μετά, όλα αλλάζουν. Μια μάνα που μαθαίνει πως το μικρό της κινδυνεύει, θα κάνει τα πάντα για να το προστατέψει», ακούγεται σε voice over να λέει η Σοφία από το πρώτο κιόλας λεπτό. Kαι η φράση της αυτή, άπαξ και ειπωθεί, φανερώνεται ως κοινός άξονας της δράσης – τόσο της ίδιας όσο και κάθε άλλης μητέρας στη σειρά.
Η μητέρα της Σοφίας, η Χάρις (Αλεξίου), μπορεί να μην γνωρίζει τι ακριβώς έχει συμβεί με τον Χαράλαμπο, όμως διαισθάνεται πως κάτι δεν πάει καθόλου καλά με την κόρη και τα εγγόνια της. Και, παρόλο που μοιάζει να εκπέμπει σε άλλες συχνότητες γενικά, παρόλο που φαίνεται να μην μπορεί καν να διανοηθεί τι έχει συμβεί, δείχνει να κάνει ό,τι μπορεί για να είναι εκεί, δίπλα τους.
Ούτε η Μαρία (Καβογιάννη), σύζυγος του αποθανόντα και μάνα του Σπύρου (Γιώργος Μπένος), γνωρίζει τι στ’ αλήθεια έχει συμβεί. Αλλά είναι διατεθειμένη να κάνει τα πάντα για το παιδί της. Είναι δε ίσως η πιο τραγική φιγούρα: μια γυναίκα που παρά την κακοποίηση που δεχόταν για χρόνια από τον Χαράλαμπο, κατακλύζεται από ενοχές και έντονη ντροπή για το απολύτως δικαιολογημένο αίσθημα ανακούφισης που της γεννά η εξαφάνιση του.
Mέσα στη σύγχυση που της δημιουργούν τα έντονα αντικρουόμενα συναισθήματά της, το παιδί της παραμένει πάνω από όλα, λειτουργεί σαν πυξίδα, τη βοηθά να βρίσκει το κέντρο της. Και όσο κι αν ψυλλιάζεται πως κάτι πραγματικά κακό έχει συμβεί στον Χαράλαμπο, η αλήθεια, ακόμη και σαν απειροελάχιστη πιθανότητα, την τρομοκρατεί. Ίσως γιατί, όπως είδαμε και στον πρώτο κύκλο, πολλά μπορεί να αντέξει, όμως όχι το ενδεχόμενο ο γιος της να μεγαλώνοντας να γίνει σαν τον πατέρα του.
Αμαρτίες γονέων
Όσο για τον Σπύρο και τον Αντώνη, οι δυο τους χάνουν τον ύπνο τους. Μη μπορώντας να διαχειριστούν ό,τι έχει συμβεί, η σχέση τους φθείρεται. Όταν ο Αντώνης ζητά βοήθεια από τον Σπύρο, πέφτει σε τοίχο, μιας και εκείνος – ακριβώς όπως και η μάνα του – είναι γεμάτος ενοχές. Όμως, καθώς τα δύο αγόρια απομακρύνονται, και τους δύο αρχίζει να στοιχειώνει το φάντασμα του Χαράλαμπου.
Ο Αντώνης κλείνεται εντελώς στον εαυτό του. Δεν μιλά πια σε κανέναν, ούτε στην αδερφή του. Παράλληλα, η Κλέλια προσπαθεί να ξεπεράσει το γεγονός πως ο Ορέστης (Χριστόφορος Παπακαλιάτης) έφυγε από το νησί σαν κλέφτης, χωρίς καμιά εξήγηση, χωρίς ούτε μια λέξη, αλλά και να διαχειριστεί την απογοήτευση της από τους ίδιους της τους γονείς. Όταν τελικά ο Αντώνης αποφασίζει να της μιλήσει και να της πει όλη την αλήθεια, οι δυο τους τα μαζεύουν μια ώρα αρχύτερα και φεύγουν για Αθήνα.
Ατάραχος απέναντι σε όλα όσα συμβαίνουν, ο πατέρας τους ο Φάνης (Μουρατίδης), την ίδια ημέρα που τα παιδιά του αναχωρούν ορκίζεται δήμαρχος του νησιού. Είναι ο μόνος που δεν δείχνει να τον αγγίζει τίποτα. Εκεί που όλοι γύρω του λυγίζουν κάτω από το βάρος των ευθυνών τους, εκείνος συνεχίζει ατάραχος να γεμίζει το κελάρι του βρώμικο χρήμα.
Με τα παιδιά τους πλέον μακριά, η Σοφία περνά από την παθητικότητα στην αντίδραση. Βάζει φωτιά στους καρπούς των παράνομων πάρε-δώσε του Φάνη, μαζεύει τα πράγματα της και τον εγκαταλείπει για τον Μιχάλη (Αντίνοος Αλμπάνης), ο οποίος, αν και αυτόπτης μάρτυρας του φόνου, έχει κρατήσει το στόμα του κλειστό τόσους μήνες προκειμένου να προστατέψει εκείνη και τον γιο της, Αντώνη. Όσο όμως κι αν όλοι στο νησί έχουν αποφασίσει να θάψουν την υπόθεση, ο μόλις συνταξιοδοτημένος αστυνόμος Δημοσθένης Κουβάς δεν πρόκειται να το αφήσει έτσι.
Το μιας ώρας και εννιά λεπτών επεισόδιο αφιερώνει ελάχιστο χρόνο στον Ορέστη, τον χαρακτήρα που υποδύεται ο ίδιος ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης, ο οποίος μετά την άτακτη επιστροφή του στην πρωτεύουσα, ρίχνεται με τα μούτρα στη μουσική, παραμελώντας όλα τα άλλα. Λίγες μέρες πριν γεννήσει η Αλεξάνδρα, εκείνος ετοιμάζεται πυρετωδώς για ένα κονσέρτο, το οποίο – κατά διαβολική σύμπτωση – θα συμπέσει με τον ερχομό της κόρης του.
Το επεισόδιο θα κλείσει όπως ξεκίνησε: με την Αλεξάνδρα ολομόναχη και ετοιμόγεννη. Αποφασισμένη να αποδείξει πως δεν έχει ανάγκη τον Ορέστη, θα επιχειρήσει να οδηγήσει η ίδια μέχρι το μαιευτήριο. Μόνο που οι πόνοι του τοκετού δεν θα την αφήσουν και η Αλεξάνδρα θα βρεθεί καθισμένη στο πλατύσκαλο μια πολυκατοικίας του κέντρου, έτοιμη να γεννήσει.
Με τους μισούς από τους πρωταγωνιστές, πάντως, πλέον να βρίσκονται μακριά από τους Παξούς, μπορούμε να περιμένουμε ότι μεγάλο μέρος της ιστορίας του δεύτερου κύκλου θα δούμε να διαδραματίζεται στην Αθήνα, ενώ με έναν αστυνόμο – έστω και απόστρατο – να σκαλίζει – έστω και άτυπα – την υπόθεση, μάλλον πρέπει να αρχίσουμε να προετοιμαζόμαστε για μερικά σοβαρά cliffhangers στα επόμενα επεισόδια.
Maestro Podcast Β’ Κύκλος – Επεισόδιο 1
Στο πρώτο επεισόδιο του Β’ Κύκλου του Maestro Podcast, οι Χριστόφορος Παπακαλιάτης και Νίκος Πιτσιλαδής συναντούν τη Μαρίσα Τριανταφυλλίδου και μιλούν μαζί της για τον πολυεπίπεδο ρόλο της Σοφίας και για τις αξέχαστες στιγμές των γυρισμάτων της δεύτερης σεζόν.
Μαζί τους μεταφερόμαστε κι εμείς στους πανέμορφους Παξούς, καταλαβαίνουμε καλύτερα τις προθέσεις του Χριστόφορου Παπακαλιάτη πίσω από τις συναρπαστικές σκηνές του πρώτου επεισοδίου και ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά στα παρασκήνια.
Για να μην χάσεις κανένα από όσα θα ακολουθήσουν, ακολούθησε το podcast Maestro στο Spotify και τα Apple Podcasts.