Ο πολυσχιδής παραγωγός, multi-instrumentalist και DJ David August, από τις πιο ιδιαίτερες παρουσίες στο χώρο της ηλεκτρονικής σκηνής, έρχεται στην Αθήνα για να μας προσφέρει μια συναρπαστική οπτικοακουστική εμπειρία, μετά την κυκλοφορία του τελευταίου του άλμπουμ, VĪS, μια συναρπαστική, φιλόδοξη δημιουργία που αντλεί έμπνευση από την αρχαία ελληνική φιλοσοφία, την κβαντική φυσική και τον μυστικισμό της Μέσης Ανατολής.
Τη Δευτέρα 20 Μαΐου και την Τρίτη 21 Μαΐου, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά θα παρουσιάσει στη σκηνή το νέο του εγχείρημα, μια καθηλωτική συνεργασία με τη βραβευμένη χορογράφο Franka Marlene Foth και τον διάσημο σκηνογράφο MFO.
Η αρχική ιδέα για το άλμπουμ σας γεννήθηκε όσο ζούσατε στην Ιταλία;
«Η αρχική σύλληψη για το άλμπουμ σίγουρα πραγματοποιήθηκε προτού μετακομίσω στην Ιταλία, αλλά ήταν κατά τη διάρκεια της παραμονής μου εκεί που η ιδέα άρχισε πραγματικά να ανθίζει. Βιώνοντας το πλούσιο μωσαϊκό του ιταλικού πολιτισμού, περιτριγυρισμένος από ιστορία και τέχνη, ένιωσα όλο και πιο έντονη την περιέργεια και την επιθυμία να εξερευνήσω βαθύτερες, μεταφυσικές διαστάσεις της ζωής όπως αυτές μελετούνται από τη φυσική σε επίπεδο υποατομικών σωματιδίων.
Μπήκα επίσης στη διαδικασία να σκεφτώ πώς διάφορες φιλοσοφίες και θρησκείες πραγματεύονται το ίδιο πράγμα, κάτι μυστικιστικό και ίσως θεϊκό, κι ας το ονομάζουν αλλιώς. Στην Ιταλία, όπου ήμουν περιτριγυρισμένος από την ηχώ των αρχαίων πολιτισμών, αυτά τα θέματα άρχισαν να αντηχούν σε ένα βαθύ επίπεδο.
Αυτός ο συνδυασμός επιστήμης, πνευματικότητας και τέχνης πυροδότησε την ανάγκη να περιγράψω μια καθολική πηγή ενέργειας – κάτι πανταχού παρόν αλλά αόριστο, μια δύναμη που την αισθάνεσαι αλλά δεν την κατανοείς πλήρως. Αυτό το αφηρημένο θέμα λειτούργησε ως πυρήνας του άλμπουμ».
Ξέρατε από την αρχή ότι θα θέλατε να παρουσιάσετε αυτή τη δουλειά με τη μορφή μιας τόσο εντυπωσιακής παράστασης;
«Η ιδέα για το σόου πραγματικά πυροδότησε όλο το έργο. Είμαι πολύ οπτικά προσανατολισμένος όταν πρόκειται για τη δημιουργία μουσικής· συχνά βλέπω τη μουσική ως μια αφήγηση που εκτυλίσσεται μπροστά μου, κάτι που μπορεί να εξηγεί γιατί πολλοί περιγράφουν τη μουσική μου ως κινηματογραφική.
Η παράσταση ενσωματώνει κίνηση και χορογραφία και πραγματικά φροντισμένους και ενδιαφέροντες φωτισμούς που ενισχύουν το συναισθηματικό και θεματικό βάθος της μουσικής. Αυτή η προσέγγιση είχε σκοπό να δώσει στις αφηρημένες έννοιες του άλμπουμ μια απτή, φυσική μορφή, δημιουργώντας μια εμπειρία που αγκαλιάζει το κοινό».
Μπορείτε να μας μιλήσετε για τις επιρροές που διαμόρφωσαν το VĪS;
«Φυσικά και είναι ταιριαστό να κάνω αυτή τη συζήτηση με έναν έλληνα δημοσιογράφο λόγω της βαθιάς επίδρασης του ελληνικού πολιτισμού – ειδικά της αρχαίας φιλοσοφίας – στο άλμπουμ. Η ελληνική φιλοσοφία, ιδιαίτερα τα έργα του Πλάτωνα, με έχουν πάντα γοητεύσει. Οι σκέψεις του για την πραγματικότητα και την αντίληψη βοήθησαν να διαμορφωθούν τα μεταφυσικά θέματα του άλμπουμ.
Όμως και η συμβολή της Λένας Πλάτωνος, μιας δημιουργού που αποτελεί μεγάλο κεφάλαιο στη σύγχρονη ελληνική μουσική, ήταν καθοριστική. Είχαμε συνεργαστεί αρχικά στο πλαίσιο ενός άλλου πρότζεκτ και όταν της μίλησα για αυτό το άλμπουμ μου ζήτησε να βοηθήσει και με οδήγησε στην ανάγνωση της Αλληγορίας του Σπηλαίου του Πλάτωνα.
Ηχογραφήσαμε κάποια φωνητικά εμπνευσμένα από αρχαία ελληνικά κείμενα, αλλά παρά την ομορφιά και το βάθος τους, αποφάσισα να μην τα συμπεριλάβω στην τελική μίξη. Τόνιζαν θέματα που ήδη εκπροσωπούνταν μουσικά και ένιωσα ότι μπορεί να επισκίαζαν τις λεπτές αποχρώσεις τους. Ωστόσο, η επιρροή της παραμένει ακρογωνιαίος λίθος της θεματικής δομής του άλμπουμ».
Κατά τη δημιουργία αυτού του άλμπουμ, ανακαλύψατε κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τον εαυτό σας;
«Αυτό το ταξίδι ήταν βαθιά εσωτερικό και κάπως μοναχικό. Εμπλεκόμενος τόσο έντονα με φιλοσοφικές έννοιες ενώ εξερευνούσα νέους μουσικούς τομείς, μπόρεσα να συνδεθώ με πτυχές του εαυτού μου που προηγουμένως ήταν κρυφές. Αυτή η διαδικασία δεν αφορούσε μόνο τη δημιουργία μουσικής αλλά και την προσωπική ανακάλυψη και ενδυνάμωση. Ενίσχυσε την πίστη μου στη δύναμη της τέχνης να μεταμορφώνει και να δίνει ώθηση στην εσωτερική ζωή κάποιου».
Λαμβάνοντας υπόψη το υπόβαθρό σας τόσο στην κλασική όσο και στην ηλεκτρονική μουσική, υπήρξε μια στιγμή που νιώσατε ένταση μεταξύ αυτών των επιρροών;
«Με τον καιρό, έχω αρχίσει να βλέπω τη μουσική ως μέρος ενός συνόλου και όχι κάτι με διακριτές κατηγορίες. Η κλασική μου εκπαίδευση παρείχε μια βάση, αλλά επίσης επέβαλε ορισμένους περιορισμούς με τους οποίους αρχικά πάλευα. Καθώς βυθιζόμουν στην ηλεκτρονική μουσική, άρχισα να εκτιμώ την ελευθερία που προσέφερε.
Τελικά, έφτασα σε ένα σημείο όπου η μίξη αυτών των στυλ έμοιαζε φυσική, επιτρέποντάς μου να εκφράσω ένα ευρύτερο μουσικό όραμα χωρίς να περιορίζομαι από παραδοσιακά όρια, αναγνωρίζοντας ότι κάθε είδος προσφέρει το μοναδικό του χρώμα στην παλέτα της μουσικής μου έκφρασης. Η συγχώνευση αυτών των επιρροών στο άλμπουμ έμοιαζε σαν μια συμφιλίωση, συνδυάζοντας την πειθαρχία της κλασικής μουσικής με την καινοτομία και την ευελιξία της ηλεκτρονικής μουσικής για να δημιουργηθεί ένα συνεκτικό και δυναμικό ηχητικό τοπίο».
Ποιοι είναι μερικοί σύγχρονοι καλλιτέχνες ή παραστάσεις που σας έχουν εμπνεύσει πρόσφατα;
«Μια σημαντική πρόσφατη έμπνευση ήταν το «aSH», ένα χορευτικό κομμάτι χορογραφημένο από τον Aurélien Bory και εκτελεσμένο από την Shantala Shivalingappa, η οποία εκπαιδεύτηκε από την Pina Bausch και συνδυάζει τον παραδοσιακό ινδικό χορό με τις δυτικές θεατρικές μεθόδους. Αυτή η παράσταση, που συνδυάζει μαεστρικά τον παραδοσιακό ινδικό χορό με τις σύγχρονες θεατρικές τεχνικές, με συγκίνησε βαθιά.
Η συναισθηματική και φυσική έκφραση στην παράσταση της Shivalingappa σε συνδυασμό με την έντονη μουσική υπόκρουση, ανέδειξε τη δύναμη που έχει η τέχνη του χορού να υπερβαίνει πολιτισμικά και γλωσσικά εμπόδια. Η παρουσία της στη σκηνή και η συνολική σύνθεση της παράστασης ήταν εντυπωσιακές και βαθιά εμπνευσμένες.
Έκλαψα δύο φορές κατά τη διάρκειά της. Ήταν μια συγκινητική υπενθύμιση της οικουμενικής γλώσσας της τέχνης και της ικανότητάς της να αγγίζει βαθιά το ανθρώπινο πνεύμα».