Τόσο εξαιτίας της απόφασης της πόλης και του φεστιβάλ των Καννών να μην επιτρέψουν καμίας μορφής διαδήλωση στους χώρους του – για πολιτικούς ή άλλους λόγους – όσο και του πρόσφατου σκανδάλου στην Γαλλία, σχετικού με τη διαρροή λίστας, η οποία όπως λέγεται περιέχει δέκα ονόματα γνωστών Γάλλων καλλιτεχνών που ενδεχομένως έχουν κακοποιήσει σεξουαλικά γυναίκες, η 77η αυλαία του Φεστιβάλ Καννών σηκωθηκε σε κλίμα έντασης το βράδι της Τρίτης 14 Μαΐου.

Αποστολή Γιάννης Ζουμπουλάκης

Την περασμένη Δευτέρα με δήλωση του καλλιτεχνικού διευθυντή του, κ. Τιερί Φρεμό, το φεστιβάλ πήρε ξεκάθαρα θέση πάνω στο θέμα των διαδηλώσεων: «Φέτος αποφασίσαμε να διοργανώσουμε ένα φεστιβάλ χωρίς πολεμικές και χωρίς συγκρούσεις για να βεβαιωθούμε ότι το κύριο ενδιαφέρον για όλους μας είναι ο κινηματογράφος» .

Ας μη πάμε μακριά: Ισραήλ – Παλαιστίνη, Ρωσία – Ουκρανία. Πολύ πιθανόν το φεστιβάλ όπως και κατ’ επέκταση η πόλη των Καννών να φοβούνται μια επανάληψη του φιάσκου που έγινε φέτος στο φεστιβάλ της Eurovision, παρότι απολύτως τίποτα δεν είναι κοινό ανάμεσα στις δύο διοργανώσεις.

Σε ότι αφορά το σκάνδαλο της λίστας, πολύς κόσμος μιάζει να αναρωτιέται αν κάποιοι από τους καλλιτέχνες που η λίστα περιέχει, συμμετέχουν με ταινίες τους στην διοργάνωση. Το θέμα μάλιστα απασχόλησε και την συνέντευξη Τύπου των μελών της κριτικής επιτροπής το μεσημέρι της Τρίτης.

Όλα αυτά βεβαίως δεν φαίνεται να απασχολούν τους θαμώνες που ικανοποιούνται απλώς και μόνο με το να παρακολουθούν τους σταρ να ανεβαίνουν τα ντυμένα στα κόκκινα σκαλιά της αίθουσας Λιμιέρ. Ακόμα και με τις ομπρέλες ανοιχτές, όπως συνέβη στην έναρξη, γιατί φετος ο ήλιος ήταν καλά κρυμμένος πίσω από πυκνά σύννεφα και το εκνευριστικό ψιλόβροχο δεν έλεγε με τίποτα να σταματήσει. Εξάλλου οι απότομες αλλαγές του καιρού (και της θερμοκρασίας) είναι συχνό φαινόμενο στη γαλλική Ριβιέρα.

Στιγμιότυπο από τον κόσμο που μέσα στην βροχή παρακολούθησε την έναρξη του 77ου Φεστιβάλ Καννών

«Κινήματα όπως το #metoo βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη και θα χρειαστεί να περάσει αρκετός χρόνος για να μιλήσουμε για αυτά με ξεκάθαρο τρόπο» ανέφερε η πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ Αμερικανίδα σκηνοθέτρια, ηθοποιός και σεναριογράφος Γκρέτα Γκέργουιγκ (Barbie), αποφεύγοντας όμως να δώσει μια ξεκάθαρη απάντηση για αυτό που έχει συμβεί στην Γαλλία και για το οποίο ρωτήθηκε. 

Εγγύηση Στριπ

Η αυλαία σηκώθηκε με την προβολή της σουρεαλιστικής ταινίας «Le Deuxième Acte» (Η Δεύτερη Πράξη), του Κεντέν Ντιπιέ, μια ταινία που αναφέρεται με πολύ λοξό τρόπο στο ίδιο το σινεμά και πρωταγωνιστές τους Λεά Σεϊντού, Βενσάν Λιντον και Λουί Γκαρέλ. Ομως το πρόσωπο που είχε τον πρώτο και τελευταίο λόγο το βράδυ της Τρίτης μέσα στην αίθουσα Λιμιέρ, ήταν η Μέριλ Στριπ που προκαλεσε ενθουσιασμό με ένα χειροκρότημα που δεν έλεγε να σταματήσει.

«Χαίρομαι που δεν έχετε βαρεθεί το πρόσωπό μου» είπε η Στριπ παραλαμβάνοντας το βραβείο της από την Ζιλιέτ Μπινός με την οποία μάλιστα είχε σχεδιάσει ένα σκετς – έκπληξη, δώρο στην Γκρέτα Γκέργουιγκ. Η σκηνή ήταν πολύ συγκινητική προκαλώντας δάκρυα στην δημιουργό της «Barbie».

Μετά την Ζαν Μορό, την Τζέιν Φόντα, την Κατρίν Ντενέβ, τον Φόρεστ Γουίτακερ και την Τζόντι Φόστερ (ανάμεσα σε άλλους), η 74χρονη ηθοποιός έλαβε τον tιμητικό Φοίνικα του Φεστιβάλ, ακριβώς 35 χρόνια από τότε που είχε κερδίσει το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για την ταινία «Κραυγή στο σκοτάδι» (Evil Angels/ A cry in the dark) του Φρεντ Σκεπίσι.

H κίνηση του φεστιβάλ να τιμήσει την βραβευμένη με τρία Οσκαρ Αμερικανίδα ηθοποιό με έναν ειδικό Χρυσό Φοίνικα για την συνολική προσφορά της στον κινηματογράφο, υπήρξε ομολογουμένως θαυμάσια.