H Shein είναι ένας ηλεκτρονικός κολοσσός του λιανεμπορίου, που είδε τα κέρδη της να εκτοξεύονται κατά τη διάρκεια της πανδημίας της Covid-19.
Η φόρμουλα της προσφοράς μιας μεγάλης γκάμας φθηνών ρούχων -που υποστηρίζεται από καμπάνιες στο Instagram, το TikTok και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης- την έχει μετατρέψει σε έναν από τους μεγαλύτερους λιανοπωλητές μόδας στον κόσμο.
Η Shein βασίζεται σε χιλιάδες τρίτους προμηθευτές, καθώς και σε συμβεβλημένους κατασκευαστές, κοντά στην έδρα της στην Γκουανγκζού, και είναι σε θέση να κατασκευάζει ένα νέο προϊόν μέσα σε λίγες εβδομάδες, αντί για μήνες.
Εξοντωτικές συνθήκες
Τι γίνεται όμως με τις εργασιακές συνθήκες στους προμηθευτές του κινεζικού γίγαντα; Ερευνα της ελβετικής Public Eye δείχνει ότι οι άνθρωποι που φτιάχνουν τα ρούχα δεν περνούν τις ώρες τους σε εργασιακό παράδεισο. Συγκεκριμένα δουλεύουν 75 ώρες την εβδομάδα, παρά την υπόσχεση της εταιρείας να βελτιώσει τις συνθήκες.
Η Public Eye πήρε συνέντευξη από 13 εργαζόμενους από έξι εργοστάσιa στην Κίνα που προμηθεύουν τη Shein. Όπως είπαν οι υπερβολικές υπερωρίες εξακολουθούν να αποτελούν συνηθισμένη πρακτική για τους εργαζόμενους σύμφωνα με το BBC.
«Δουλεύω κάθε μέρα από τις 8 το πρωί έως τις 22:30 και παίρνω μία ημέρα άδεια κάθε μήνα. Δεν μπορώ να αντέξω άλλα ρεπό γιατί κοστίζει πολύ» είπε εργαζόμενος στις ραπτομηχανές.
Οι ερωτηθέντες (που εργάζονταν σε χώρους παραγωγής δυτικά του χωριού Nancun στην Γκουανγκζού στη νότια Κίνα), ηλικίας μεταξύ 23 και 60 ετών, δήλωσαν ότι εργάζονταν 6-7 μέρες την εβδομάδα, κατά μέσο όρο 12 ώρες την ημέρα, στις οποίες δεν συμπεριλαμβάνονταν τα διαλείμματα για μεσημεριανό γεύμα και δείπνο.
Ο Κώδικας Δεοντολογίας της Shein για τους προμηθευτές της αναφέρει ότι οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να εργάζονται πάνω από 60 ώρες την εβδομάδα, συμπεριλαμβανομένων των υπερωριών.
Η απάντηση της Shein
Στην απάντησή της στην τελευταία έκθεση η Shein δήλωσε ότι οι πολλές ώρες εργασίας στον τομέα αποτελούν «κοινή πρόκληση που οι φίρμες, οι κατασκευαστές και άλλοι φορείς πρέπει να συνεργαστούν για να αντιμετωπίσουν».
Πρόσθεσε ότι αυτό δεν είναι ένα πρόβλημα που αφορά μόνο τη Shein, αλλά «δεσμεύτηκε να παίξει το ρόλο της για να βελτιώσει την κατάσταση στη δική μας αλυσίδα εφοδιασμού».
Δείτε το ρεπορτάζ της Wall Street Journal για τη Shein πριν από πέντε μήνες: