Αν θέλουμε να δούμε πώς μπορεί να εφαρμοστεί η τεχνητή νοημοσύνη στις προεκλογικές εκστρατείες, η Ινδία είναι ένα ενδεικτικό παράδειγμα.
Η μεγαλύτερη δημοκρατία στον κόσμο έχει ήδη αρχίσει να κατευθύνεται προς τις κάλπες από την Παρασκευή για μία μαραθώνια αναμέτρηση, που θα ολοκληρωθεί την 1η Ιουνίου και στην οποία οι ψηφοφόροι ανέρχονται στους 969 εκατ. Είναι οι περισσότεροι που έχουν κληθεί να ψηφίσουν ποτέ σε μία εκλογική αναμέτρηση.
Πέραν από το τεράστιο μέγεθος του εκλογικού σώματος, αυτό παράλληλα αποτελείται από ανθρώπους που μιλούν πολλές διαφορετικές γλώσσες, ενώ πολλοί εκ του συνόλου ζουν σε απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές.
Πώς λοιπόν καταφέρνουν οι υποψήφιοι να απευθυνθούν σε όλους αυτούς τους ανθρώπους;
Ο Πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι έχει βρει τη λύση στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Ένα βίντεο του ίδιου που δημιουργήθηκε με A.I. και κοινοποιείται από το επιτελείο του στο WhatsApp δείχνει ακριβώς τη δυνατότητα για υπερ-προσωποποιημένη προσέγγιση, σε μια χώρα με σχεδόν ένα δισεκατομμύριο ψηφοφόρους. Συγκεκριμένα στο βίντεο, το avatar του Μόντι απευθύνεται σε μια σειρά ψηφοφόρων, ονομαστικά.
Επιπλέον, οι συνεργάτες του Μόντι στέλνουν και άλλα βίντεο, πάλι μέσω WhatsApp, στα οποία το δικό τους Α.Ι. avatar παραδίδει προσωπικά μηνύματα σε συγκεκριμένους ψηφοφόρους σχετικά με κρατικά οφέλη που έχουν λάβει και ζητούν την ψήφο τους.
Μάλιστα, αυτά τα μηνύματα – βίντεο μπορούν να δημιουργηθούν αυτόματα σε οποιαδήποτε από τις δεκάδες γλώσσες της Ινδίας μιλάει ο εκάστοτε ψηφοφόρος. Το ίδιο συμβαίνει και με τα τηλεφωνήματα από chatbot που λειτουργούν με A.I. και τα οποία καλούν τους ψηφοφόρους με τις φωνές των πολιτικών αρχηγών και ζητούν την υποστήριξή τους.
Όλα αυτά, σύμφωνα με τους Νew Υork Τimes «απαιτούν ένα κλάσμα του χρόνου και των χρημάτων» που δαπανώνται για μία κλασσική προεκλογική εκστρατεία και για αυτό και έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν να αποτελούν βασικό εργαλείο στις εκλογές.
Το παράδειγμα του Πακιστάν
Ήδη από το Δεκέμβριο, η τεχνητή νοημοσύνη κατάφερε να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο σε μια εκλογική αναμέτρηση: επέτρεψε στον πρώην πρωθυπουργό του Πακιστάν Ιμράν Καν να κάνει την προεκλογική του εκστρατεία, παρότι ο ίδιος βρισκόταν εδώ στη φυλακή, ανήμπορος να επικοινωνήσει με τους υποστηρικτές του ενόψει των γενικών εκλογών στο Πακιστάν.
Έτσι, ένας «κλώνος» της φωνής του ηγέτη της αντιπολίτευσης εκφώνησε μια παθιασμένη ομιλία εκ μέρους του, η οποία φιλοξενήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την οποία παρακολούθησαν περισσότερα από 4,5 εκατ. πολιτών.
Με τον τρόπο αυτό, έδωσε στους πακιστανούς ψηφοφόρους την αίσθηση ότι παρά το γεγονός ότι του απαγορεύτηκε να συμμετάσχει στις εκλογές, ο αρχηγός τους ήταν ανάμεσά τους.
Μάλιστα, αν και τελικά οι υποψήφιοι του κόμματους του Καν αναγκάστηκαν να κατέβουν ως ανεξάρτητοι, κέρδισαν την πλειοψηφία των εδρών.
Οι κίνδυνοι της νέας πραγματικότητας
Βέβαια, καθώς η τεχνολογία κάνει τεράστια άλματα και αποκτά θέση – κλειδί στην πολιτική σκηνή, υπάρχουν ακόμη λίγα προστατευτικά κιγκλιδώματα για να αποφευχθεί η κακή χρήση.
Τα chatbot και τα εξατομικευμένα βίντεο μπορεί να φαντάζουν άκακα. Και πράγματι, τα πολιτικά κόμματα μπορούν, αποδεδειγμένα πλέον, να χρησιμοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη με θετικό τρόπο, προσεγγίζοντας τους ψηφοφόρους με την ατζέντα τους και ενημερώνοντάς τους σχετικά με το τι έχουν κάνει, τι υπόσχονται να κάνουν, πώς επιθυμούν να λύσουν προβλήματα και ενθαρρύνοντας την υψηλότερη προσέλευση ψηφοφόρων.
Οι ειδικοί ανησυχούν, ωστόσο, ότι θα γίνεται όλο και δυσκολότερο για τους πολίτες να διακρίνουν μεταξύ πραγματικών και μη μηνυμάτων καθώς η τεχνητή νοημοσύνη προχωρά και εξαπλώνεται.
Ιδιαίτερα στην Ινδία των 1,4 δις κατοίκων, η Σαρίθα Ράι, ανταποκρίτρια του Bloomberg στην πολυπληθή χώρα, αναφέρει ότι ο κίνδυνος είναι μεγάλος. «Πολλοί Ινδοί που δεν μένουν στις μεγάλες πόλεις είναι αρκετά πίσω σε θέματα τεχνολογίας. Ακριβώς αυτός ο πληθυσμός είναι και ο πιο ευάλωτος στην παραπληροφόρηση μέσω της τεχνητής νοημοσύνης. Αν δουν ένα deepfake κάποιου πολιτικού, δεν θα τους περάσει από το μυαλό πως δεν είναι αληθινό».