Κάθε χρόνο, περί τα μέσα του Απρίλη, τους κύκλους της καλιφορνέζικης ερήμου ταράσσει ένα από τα κορυφαία – και σίγουρα το πιο viral – μουσικά φεστιβάλ του πλανήτη. Η άνυδρη κοιλάδα Coachella, από την οποία δανείζεται και το όνομα του, πλημμυρίζει από κόσμο, εικαστικές εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας, μόδα και, φυσικά, μουσική.
Δυόμιση δεκαετίες μετά την πρώτη, ταπεινή του βερσιόν, το Coachella δεν είναι πια απλώς ένα κορυφαίο μουσικό γεγονός. Είναι ένα παγκόσμιο πολιτιστικό φαινόμενο με αδιανόητα μεγάλη επιρροή στη μουσική βιομηχανία, την φεστιβαλική κουλτούρα, τη μόδα, τις τέχνες γενικότερα και πολλές ακόμα πτυχές της σύγχρονης ποπ κουλτούρας, αναγνωρίζοντας τα πρότυπα του σήμερα και διαμορφώνοντας τις τάσεις του αύριο.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Το πρώτο Coachella διεξήχθη το 1999, αλλά οι ρίζες του εκτείνονται ακόμα πιο πίσω. Το 1993, οι Pearl Jam, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις υπέρογκες πρόσθετες χρεώσεις του Ticketmaster, αποφάσισαν να δώσουν μια συναυλία σε έναν χώρο που δεν τελούσε υπό τον έλεγχο του μονοπωλιακού γίγαντα της αγοράς εισιτηρίων. Ω, ναι, η TayTay δεν είναι η πρώτη που τα βάζει με το Ticketmaster. Κάπως έτσι, η grunge μπάντα επέλεξε τότε το Empire Polo Club, έναν υπαίθριο χώρο εκδηλώσεων στο Ίντιο της Καλιφόρνια που δεν είχε φιλοξενήσει ποτέ ξανά ένα μουσικό γεγονός.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η συναυλία εκείνη των Pearl Jam λειτούργησε σαν ένα κάποιο τεστ και, αφού στέφθηκε με επιτυχία, το Empire Polo Club αποδείχθηκε γόνιμο έδαφος – μια διόλου μικρή όαση καταμεσής της ερήμου – για μελλοντικές εκδηλώσεις. Ανάμεσα σε αυτές και η παρθενική έκδοση του Coachella. Με ένα δυνατό lineup μεταξύ των οποίων οι Beck, οι Rage Against the Machine, ο Morrissey και οι Tool, και την τιμή του εισιτήριου στα 50 δολάρια, το τότε διήμερο φεστιβάλ προσέλκυσε συνολικά 37.000 θεατές.
Παρόλα αυτά, οι διοργανωτές μπήκαν μέσα σχεδόν ένα εκατομμύριο δολάρια και την επόμενη χρονιά το φεστιβάλ ματαιώθηκε. Όμως, το 2001 επέστρεψε με headliners όπως οι Jane’s Addiction, οι Weezer και ο Fatboy Slim, ακριβότερα κατά 30% εισιτήρια και διάρκεια μόνο μιας μέρας. Ωστόσο, χρόνο με τον χρόνο, το Coachella συνέχισε να κερδίζει πιστούς θαυμαστές ώσπου το 2004, για πρώτη φορά, ξεπούλησε.
Μέχρι το 2012, το Coachella είχε γίνει τόσο δημοφιλές που οι διοργανωτές πρόσθεσαν και δεύτερο Σαββατοκύριακο, ενώ το 2015 τα διόλου οικονομικά πλέον εισιτήρια εξαντλήθηκαν σε μόλις σαράντα λεπτά. Σήμερα, προσελκύει περίπου 125.000 άτομα την ημέρα για δύο συνεχόμενα Σαββατοκύριακα.
Οι headliners περιλαμβάνουν πλέον τιτάνες της μουσικής βιομηχανίας όπως η Beyonce και η Billie Eilish, η μέχρι πρότινος ανύπαρκτη ζώνη VIP έχει ένα ειδικό περίπτερο Kombucha και, το καλύτερο απ’ όλα; Τα εισιτήρια διατίθενται από το Ticketmaster για 499 δολάρια συν φόρους.
Στον πυρήνα του, το Coachella είναι μια γιορτή της απεραντοσύνης της μουσικής, με ένα lineup που, ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία, καλύπτει πολλά διαφορετικά είδη και απευθύνεται σε ολόκληρες γενιές. Από τις καθηλωτικές εμφανίσεις των θρύλων της ροκ μέχρι τα κολλητικά μπιτάκια πρωτοεμφανιζόμενων καλλιτεχνών, οι σκηνές του φεστιβάλ σφύζουν πάντα από ενέργεια, προσφέροντας κάτι για κάθε μουσικό ουρανίσκο.
Η στροφή που έχει πάρει τα τελευταία χρόνια η ζωντανή μουσική εμπειρία πιστώνεται συχνά στο Coachella.
Πέραν από τους καταξιωμένους και λαοφιλείς headliners που προσελκύουν τα μεγάλα πλήθη, οι διοργανωτές του φεστιβάλ κάθε χρόνο συστήνουν στο ευρύ κοινό και νέους, ανερχόμενους καλλιτέχνες, δίνοντας παράλληλα και σε εκείνους την ευκαιρία να παρουσιάσουν το ταλέντο τους σε χιλιάδες μουσικόφιλους. Δεν είναι λίγοι οι καλλιτέχνες σήμερα που αποδίδουν μέρος της επιτυχίας του στο Coachella. Οι The Black Keys, οι Daft Punk και η Lana Del Rey είναι λίγοι μόνο από εκείνους που είδαν σημαντική ώθηση στην καριέρα τους μετά τις εμφανίσεις τους στο φεστιβάλ. Και αυτό ακριβώς αποδεικνύει την τεράστια επιρροή του στη μουσική βιομηχανία.
Εκτός από την παρουσίαση νέων καλλιτεχνών, το Coachella είχε επίσης κατά καιρούς συμβάλει στη διάδοση ενός ευρέος φάσματος μουσικών ειδών, όπως για παράδειγμα η ηλεκτρονική χορευτική μουσική (EDM) και η desert rock. Γενικότερα, η στροφή που έχει πάρει τα τελευταία χρόνια η ζωντανή μουσική εμπειρία πιστώνεται συχνά στο συγκεκριμένο φεστιβάλ.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Το Coachella φημίζεται για το πολυαισθητηριακό του περιβάλλον που περιλαμβάνει, μεταξύ πολλών άλλων, εντυπωσιακές εγκαταστάσεις τέχνης και διαδραστικά εκθέματα. Αυτή η έμφαση στη δημιουργία μιας μοναδικής και αξέχαστης εμπειρίας για τους θεατές έχει επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονται και προωθούνται τα μεγαλύτερα μουσικά γεγονότα στον κόσμο, με πολλά φεστιβάλ να εστιάζουν πλέον στη δημιουργία μιας εξίσου επιβλητικής και διαδραστικής ατμόσφαιρας.
Για κάποιους βέβαια τίποτα από τα παραπάνω δεν αποτελεί τον κύριο πόλο έλξης του φεστιβάλ. Σήμερα, η γοητεία του Coachella εκτείνεται και πέρα από τη σφαίρα της μουσικής και της τέχνης. Η μόδα έχει γίνει ίσως το πιο βασικό συστατικό της ταυτότητας αλλά και της συνταγής της επιτυχίας του φεστιβάλ. Από τα σκισμένα τζιν σορτσάκια και τις καουμπόικες μπότες μέχρι τα λουλουδάτα στεφάνια στα μαλλιά και τα κροσέ φορέματα, το ανέμελο μποέμ στυλ, που ιδιαίτερα στην προ-Covid εποχή άνθισε στο Coachella, έχει γίνει συνώνυμο πια του σύγχρονου φεστιβαλικού look σε όλο τον πλανήτη.
Celebrities, fashionistas και κορυφαίοι influencers ετοιμάζονται ολόκληρες εβδομάδες προκειμένου να κάνουν μια αξιομνημόνευτη εμφάνιση που θα καταφέρει να ξεπεράσει τα όρια του φεστιβάλ, να γίνει τάση και – γιατί όχι; – να εμπνεύσει συλλογές μόδας από διάσημους σχεδιαστές. Άλλωστε, το Coachella είναι πια μια δίνη εμπορικών δυνατοτήτων που στην εποχή των social media φαντάζει απύθμενη.
Όλοι αυτοί οι ψηφιακοί δημιουργοί συμβάλλουν σημαντικά στο virality του φεστιβάλ, καθώς μοιράζονται τις στιγμές τους στο Coachella σε πραγματικό χρόνο, καταγράφοντας τα πάντα, από τις εξαιρετικές εμφανίσεις μέχρι τις κορυφαίες τάσεις της μόδας. Πλατφόρμες όπως το Instagram, το Twitter, το Snapchat και το TikTok πλημμυρίζουν με περιεχόμενο που σχετίζεται με το Coachella, καθώς εκατομμύρια χρήστες συμμετέχουν και ενισχύουν την παρουσία του φεστιβάλ στο διαδίκτυο.
Οι viral στιγμές από το Coachella γίνονται συχνά θέμα συζήτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δημιουργώντας θόρυβο και διαμορφώνοντας συζητήσεις για την ποπ κουλτούρα σε όλο τον κόσμο. Γι’ αυτό και η επιτυχία του έχει εμπνεύσει τον πολλαπλασιασμό παρόμοιων φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο, εδραιώνοντας ακόμη περισσότερο τη θέση του ως παγκόσμιο πολιτιστικό φαινόμενο.
Το φετινό Coachella ξεκινά 12 Απριλίου και εκτείνεται σε δύο Σαββατοκύριακα, εκ των οποίων το πρώτο είναι sold out, ενώ για το δεύτερο υπάρχουν ακόμα διαθέσιμα εισιτήρια. Όσοι θέλουν, μπορούν επίσης να παρακολουθήσουν τις συναυλίες ζωντανά μέσω του επίσημου live stream του φεστιβάλ.