Από το 2025 περίπου 5,5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων θα διαπιστώσουν αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, όχι μόνο στο ύψος τους, αλλά και στις ποινές εκπρόθεσμης πληρωμής.
Το υπουργείο Οικονομικών έκανε το πρώτο βήμα με τη συγκρότηση ειδικής ομάδας εργασίας η οποία θα εισηγηθεί τις αλλαγές σε σχέση με το υφιστάμενο καθεστώς.
Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση έργο της ομάδας είναι η αναμόρφωση και επικαιροποίηση του πλαισίου, η διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, η επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων καθώς και των όρων, προϋποθέσεων και κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών.
Το πρώτο σχέδιο, αναφέρει η ΕΡΤ, αναμένεται να παρουσιασθεί τον Σεπτέμβριο, ενώ μέχρι τότε η τεχνική ομάδα εργασίας θα μελετήσει και τα συστήματα τελών κυκλοφορίας που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες.
Σήμερα τα τέλη έχουν αρκετές ταχύτητες ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος (για παλαιά αυτοκίνητα) ενώ προβλέπεται πλήρης απαλλαγή για ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους. Αρμόδιες πηγές αφήνουν ανοικτό το σενάριο αύξησης των τελών στα παλαιότερα αυτοκίνητα στο πλαίσιο εκκίνησης εφαρμογής αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.
Με μηδενικά τέλη τα ηλεκτρικά
Με τα νέα δεδομένα, τα μόνα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας που θεωρείται σίγουρο ότι θα έχουν μηδενικά τέλη είναι τα ηλεκτρικά. Σήμερα δεν πληρώνουν τέλη τα καινούργια υβριδικά με ταξινόμηση μετά την 1-1-2021, εφόσον εκπέμπουν λιγότερα από 122 gr/Km.
Ταυτόχρονα θα εξεταστούν τα δημοσιονομικά περιθώρια για την παροχή κινήτρων μέσω της διαδικασίας της απόσυρσης προκειμένου να σταματήσουν να κυκλοφορούν από τους δρόμους αυτοκίνητα 20 ετών και άνω και να αντικατασταθούν από νέα, σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Η ομάδα εργασίας θα εξετάσει και σενάρια αλλαγής στο χρηματικό πρόστιμο για τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας που ανέρχονται σήμερα στο διπλάσιο της αξίας από την πρώτη κιόλας ημέρα καθυστέρησης.
Πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών είναι να καθιερώσει κλιμακωτές πρόσθετες χρεώσεις σε συνάρτηση με τον χρόνο καθυστέρησης πληρωμής των τελών.