Ένα παράλληλο “συνέδριο” με την συμμετοχή μαθητών από 4 σχολεία της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης πραγματοποιήθηκε στο lobby του CityHub: East Macedonia and Thrace Forum στην Αλεξανδρούπολη την περασμένη εβδομάδα. Ένα πραγματικό μελίσσι μαθητών λυκείου, επίδοξων αρθρογράφων και ρεπόρτερ στάθηκε απέναντι από τους συνεντευξιαζόμενους πανελίστες, υπουργούς, υφυπουργούς, περιφερειάρχες, δημάρχους, επιχειρηματίες και με την διαύγεια της ηλικίας και την καθαρότητα της σκέψης τους απηύθυναν ερωτήσεις, απορίες και άνοιξαν συζητήσεις. Μαζί τους οι καθηγητές τους που στήριξαν αυτή τη δράση την οποία επιμελήθηκε η εκδοτική ομάδα του ένθετου “Μαθητική Εφημερίδα” που κυκλοφορεί με το ΒΗΜΑ μια φορά το μήνα.
Η εμπειρία ήταν πρωτόγνωρη, ξεχωριστή για όλους, και αποτελεί ιδιαίτερη τιμή για το σχολείο μας αναφέρει μια από τις καθηγήτριες συνοδούς και καταλήγει Όλη η στάση, η συμπεριφορά, η ευγένεια και η ποιότητα που χαρακτηρίζει τους μαθητές επιβεβαιώνει περίτρανα ότι το σχολείο -εκτός από χώρο μετάγγισης γνώσεων- αποτελεί και θεμέλιο σφυρηλάτησης χαρακτήρα, χώρο ανάπτυξης ποικίλων δεξιοτήτων, ενίσχυσης πολλών ταλέντων και διεύρυνσης οριζόντων σε όλους τους τομείς».
2ο ΓΕ.Λ Ορεστιάδας
Ξεκινώντας με τον κ.Δένδια, Υπουργό Εθνικής Άμυνας οι μικροί δημοσιογράφοι εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους για την ασφάλεια των κατοίκων στις ακριτικές περιοχές και ιδιαίτερα στην περιοχή του Έβρου. Ο Υπουργός στην απάντησή του μίλησε για την ήδη επαρκή αντιμετώπιση των απειλών στα σύνορα αλλά και την αντίστοιχη μείωση και εξάλειψή τους, εστιάζοντας στη θωράκιση των υδάτινων και χερσαίων συνόρων μας.
Ο κ.Σκρέκας, Υπουργός Ανάπτυξης, τίμησε τους μικρούς δημοσιογράφους απαντώντας σε ερωτήσεις που αφορούσαν στην αύξηση των τιμών των προϊόντων που έχει οδηγήσει στην άνοδο του κόστους παραγωγής. Τόνισε την πολυπρισματικότητα του θέματος, αναφερόμενος στον πληθωρισμό, την αύξηση των τιμών τις πρώτες ύλες, την πανδημία και τα προβλήματα που επέφερε. Αναφέρθηκε στους στόχους της κυβέρνησης να διασφαλιστεί η αποφυγή της αισχροκέρδειας των μεσαζόντων από τον αγρότη μέχρι την «υπεραγορά» και στον εκσυγχρονισμό του παραγωγικού τομέα.
Οι μαθητές-δημοσιογράφοι πήραν συνέντευξη και από τον κ.Σταϊκούρα, Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ο οποίος σε σχετική ερώτηση αναφέρθηκε στην ενίσχυση των υποδομών -κυρίως όμως των σιδηροδρόμων- κάνοντας αναφορά στον άξονα Ορμενίου-Αλεξανδρούπολης. Παράλληλα έδωσε βάση στην κομβική σημασία του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε συνδυασμό με το αεροδρόμιο.
Ακολούθησε ο κ.Δερμεντζόπουλος, βουλευτής Έβρου, καταγόμενος από την Ορεστιάδα και παλιός μαθητής του 2ου Λυκείου, ο οποίος πολύ συγκινημένος και περήφανος για το σχολείο από το οποίο αποφοίτησε, κάθισε μαζί τους μαθητές, δημιουργώντας πολύ οικείο κλίμα και απαντώντας σε όλες τις ερωτήσεις τους, που αφορούσαν στην εξισορρόπηση της ανάπτυξης του Βορείου και Κεντρικού Έβρου, με αυτή του Νότιου Έβρου. Ο βουλευτής στην απάντησή του, έθεσε ως βασικότερο αίτιο της ανισορροπίας στην ανάπτυξη του Βορείου Έβρου, την ερημοποίηση και την έλλειψη επενδυτικού ενδιαφέροντος για τον τόπο.
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου ιδιαίτερη στιγμή αποτέλεσε η συνομιλία των μαθητών με κ. Κωνσταντίνο Φίλη, Διευθυντή του Ινστιτούτου Διεθνών Υποθέσεων και πανεπιστημιακού καθηγητή. Στην ερώτηση των μαθητών ποια είναι η άποψή του για τη κομβική θέση του Έβρου, στα πλαίσια των βαλκανικών ανακατατάξεων, αλλά κι αν υπάρχει πιθανότητα απόσχισης και δημιουργίας ενός «Νέου Κόσμου», ο κ.Φίλης -αφού «εξήρε» την ερώτηση- μίλησε, με έμφαση στο γεγονός ότι, η Αλεξανδρούπολη και η ευρύτερη περιοχή, διαδραματίζουν καίριας σημασίας ρόλο στις περιφερειακές εξελίξεις στα Βαλκάνια και την Ευρώπη.
4ο Γενικο Λυκειο Ξανθης
Αρχίζοντας, η φυσική παρουσία μας στο συνέδριο αυτό, ήταν κάτι που δεν είχαμε προβλέψει, ως δημοσιογραφική ομάδα του 4ου Γενικού Λυκείου Ξάνθης, σε καμία των περιπτώσεων. Η αρθρογράφησή μας στο ένθετο της εφημερίδας «Το Βήμα» μας άνοιξε αυτήν την πόρτα, μας έδωσε την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουμε με άτομα από τον κυβερνητικό χώρο, βουλευτές και επιχειρηματίες, να διαμορφώσουμε μία εικόνα για την οπτική τους για διάφορα φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν την περιοχή μας και τους κατοίκους της.
Η ευκαιρία που μας προσφέρθηκε ήτανε πολύ ιδιαίτερη και τιμητική όχι μόνο για όσους πήγαμε στο συνέδριο, αλλά και για ολόκληρο το σχολείο μας που το εκπροσωπούσαμε ως δημοσιογραφική ομάδα. Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι η προετοιμασία μας ήταν αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα, αλλά ταυτόχρονα και πολύ ευχάριστη, γιατί κυριαρχούσε το ομαδικό κλίμα.
Παρόλο που υπήρχαν διάφορα περίεργα σκηνικά, φερ’ ειπείν κάποιοι για τους οποίους είχαμε ετοιμάσει με πολύ κόπο ερωτήσεις αποχώρησαν αιφνιδίως, η τελική εικόνα που μας άφησε αυτό το συνέδριο, ήταν εξαιρετική. Γνωρίσαμε ανθρώπους που δεν πιστεύαμε μέχρι τώρα ότι θα γνωρίζαμε, συζητήσαμε μαζί τους και ανταλλάξαμε απόψεις και πληροφορίες, σε ένα πλήρως δημοκρατικό περιβάλλον.
Το συνέδριο που παρακολουθήσαμε μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε την πραγματική κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε ως κοινωνία του και να αναλογιστούμε περισσότερο τα ζητήματα που απασχολούν την χώρα μας. Η εμπειρία αυτή οφείλεται αποκλειστικά στον Διευθυντή μας και στους εκπαιδευτικούς που ήταν δίπλα μας σε κάθε μας βήμα σχετικά με αυτό το εγχείρημα. Χωρίς αυτους δεν θα μας δινόταν ποτέ η ευκαιρία να βρεθούμε δίπλα σε τόσα σημαντικά πρόσωπα της κοινωνίας και να συνομιλήσουμε μαζί τους.
Μιας και είμαστε ένα σχετικά μικρό σχολείο της Ξάνθης, διότι δεν έχουμε ολόκληρο δικο μας κτήριο δυστυχώς, πολλοί μας υποτιμούν. Όμως μετά από όλες αυτές τις επιτυχίες θεωρούμε πως αποδείξαμε πως δεν αξίζουμε κατι λιγότερο από τα αλλά σχολεία. Εκτιμούμε αφάνταστα το γεγονός πως η εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» διάλεξε το σχολείο μας , για να εκπροσωπήσει την Ξανθη. Βάλαμε τα δυνατά μας για να μας κάνουμε υπερήφανους και τα βγάλαμε εις πέρας!
Η δημοσιογραφικη ομαδα του 4ου γενικου λυκειου Ξανθης αποτελείται από τους:
Δημητριαδης Χρηστος, Θεοχαριδης Χρυσοβαλαντης, Λαζαριδου Ευγενια, Λακκα Σοφια, Μανουσαριδου Σοφια, Μεχραμπιαν Ευα, Παπαδοπουλου Νιοβη, Πατα Αναστασια, Ταμπουριδου Αγαπη, Χασαπη Μαρια
3ο Πειραματικό ΓΕΛ Κομοτηνής
Οι μαθητές που συμμετείχαν από το 3ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Κομοτηνής υπογράφουν συνοπτικά την εμπειρία που απέκτησαν τις δύο ημέρες του συνεδρίου.
Βασίλης Γουλιμάρης, 16 ετών, Β΄Λυκείου,
Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες στιγμές ήταν όταν συνομιλήσαμε με τον δήμαρχο της δικής μας πόλης, της Κομοτηνής, τον κ. Ιωάννη Γκαράνη. Όταν τον ρωτήσαμε πώς η πόλη μπορεί να αναδείξει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της απάντησε ότι αυτό ήδη έχει δρομολογηθεί με την ανάπλαση του ιστορικού και εμπορικού κέντρου της πόλης.
Χριστίνα Καϊκα, 16 ετών, Α΄Λυκείου,
Προσωπικά τη θεωρώ μοναδική εμπειρία. Η ευκαιρία αυτή μας έδωσε νέα ερεθίσματα, αλλά παράλληλα και ενθάρρυνση να συνεχίσουμε το έργο μας ως «μικροί δημοσιογράφοι». Ήρθαμε σε επαφή με πολιτικά πρόσωπα συζητώντας για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να βελτιώσουμε τον τόπο που τόσο αγαπάμε, την Θράκη μας! Αυτό που δεν θα ξεχάσω όμως από τη μέρα εκείνη είναι τα βιαστικά λόγια του κ. Ν. Φαραντούρη. Παρά την ανησυχία του να προλάβει την πτήση, μας αφιέρωσε ένα μέρος από τον πολύτιμο χρόνο του γεμίζοντας μας με αισιοδοξία για το μέλλον. «Είστε καλύτεροι από εμάς και θα τα καταφέρετε” τον θυμάμαι να μας λέει.
Στέργιος Νικολάου, 16 ετών, Α΄Λυκείου,
Όλη η εμπειρία ήταν κάτι πρωτόγνωρο και πολύ ξεχωριστό για ένα σχολείο το οποίο βρίσκεται σε μια τόσο παραμελημένη αλλά αγροτική περιοχή της Ελλάδας. Όταν ρωτήσαμε τον κ. Αυγενάκη, Υπουργό Γεωργίας, σχετικά με το φθηνότερο ρεύμα και το αφορολόγητο πετρέλαιο που διεκδικούν οι αγρότες απάντησε ότι θα προβεί σε τέτοια μέτρα διατηρώντας όμως την δικαιοσύνη και την ισορροπία σε σχέση και με τις άλλες κοινωνικές ομάδες. Επίσης μας τόνισε ότι η υγεία του εδάφους θα είναι ο όρος που κυριαρχήσει από εδώ και πέρα στις συζητήσεις για τα θέματαβτουμπρφτογενούς τομέα.
Αντωνία Τσαρτσάλη, 16 ετών, Β΄ Λυκείου,
Στο μυαλό μου φάνταζαν όλοι τους πολύ διαφορετικοί, ίσως απόμακροι, αλλά στην πραγματικότητα με εντυπωσίασε η οικειότητα που είχαν με εμάς, η μεταδοτικότητα των λόγων τους, αλλά και η λαχτάρα που απεικονιζόταν στο πρόσωπο τους καθώς τους θέταμε ερωτήσεις που καλούνταν να απαντήσουν. Μου κίνησε το ενδιαφέρον η απάντηση του κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη στην εξής ερωτηση: «τι θα συμβουλεύατε έναν νέο πριν βγει στον επαγγελματικό τομέα; ποιες δεξιότητες πρέπει να διαθέτει;». Απάντησε λέγοντας πως τα τρία βασικότερα χαρακτηριστικά είναι: Να είναι κάποιος νέος, όχι ηλικιακά αλλά στην ψυχή. Να κατέχει ψηφιακό γραμματισμό καθώς αυτό συμβαδίζει με την ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας. 3. Να γνωρίζει την ταυτότητα του.
Γεωργιάννα Κουρτίδη, 16 ετών, Β΄Λυκείου,
Η αίσθηση μου είναι πως το φόρουμ είχε ενδιαφέροντα θέματα προς συζήτηση. Μου έκανε φοβερή εντύπωση ότι όλοι όσοι συνομιλήσαμε μας έκαναν να αισθανόμαστε οικεία και έτσι μπορέσαμε να συμμετέχουμε στο συνέδριο χωρίς άγχος. Αυτό που θα κρατήσω από κάποιον ομιλητή είναι τα λόγια της κυρίας Πατουλίδου, η οποία μας είπε ότι οι στόχοι μας είναι σημαντικοί και ότι πρέπει να προσπαθήσουμε να τους πετύχουμε και να κάνουμε στο μέλλον αυτό που θα μας κάνει ευτυχισμένους.
Στέφανος Στρουμπακίδης, 16 ετών,
Το East Thrace and Macedonia Forum II ήταν μια εμπειρία που με συνεπήρε σε πολλά επίπεδα. Οι συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν προσέφεραν μια νέα οπτική στην πραγματικότητα, ενώ οι εκλεκτοί ομιλητές μοιράστηκαν πολύτιμες πληροφορίες και απόψεις. Ειδικά η συνομιλία με την κυρία Βούλα Πατουλίδου με άφησε με ανεξίτηλες εντυπώσεις. Οι λόγοι της για την αξία της ακολούθησης της καρδιάς μας στην επιλογή καριέρας και η συμβουλή της να μη φοβόμαστε να αλλάξουμε κατεύθυνση ανά πάσα στιγμή αναδείχθηκαν έμπνευση και καθοδήγηση.
1ο Γενικό Λύκειο Καβάλας
Οι «θερμές» συζητήσεις με Βούλα Πατουλίδου, Γιώργο Γεραπετρίτη, Νίκο Παναγιωτόπουλο, Νικόλα Φαραντούρη, Δημήτρη Καιρίδη, Ευάγγελο Αποστολάκη, Ευριπίδη Στυλιανίδη, Φώτη Μάρη, αλλά και Χριστόδουλο Τοψίδη, και Γιάννη Ζαμπούκη, ξεπέρασαν την διάρκεια των 20΄ κατά περίπτωση και αποτέλεσαν ευκαιρίες που μία προς μία σπάνια συναντά κανείς.
Τα παιδιά του σχολείου κατέγραψαν μερικές από τις απόψεις για την εμπειρία που έζησαν και οι οποίες σταχυολογούνται παρακάτω:
- «Η μεγαλύτερη για εμάς δυσκολία ήταν το άγχος για το πως θα μιλήσουμε σε ανθρώπους υψηλά ιστάμενους. Να σκεφτούμε και να επιλέξουμε τι ερωτήσεις θέλουμε να τους κάνουμε και ποιες είναι οι πιο σημαντικές μας απορίες».
- «Ήταν μια πολύ όμορφη εμπειρία. Ήταν κάτι που οι περισσότεροι κάναμε για πρώτη φορά. Ήταν πολύ ωραίο που συναναστραφηκαμε με τέτοιου επιπέδου ανθρώπους».
- «Συζητήσαμε μαζί τους και προσπαθήσαμε με τις ερωτήσεις μας να μάθουμε για τα θέματα που μας ενδιαφέρουν, όσο το δυνατόν περισσότερα.
- «Μας έκανε μεγάλη εντύπωση το πόσο ευγενικοί και ομιλητικοί ήταν μαζί μας, υπήρχε πολύ μεγάλη οργάνωση και ήταν μια μοναδική εμπειρία».
- «Δεν περιμέναμε την οικειότητα που μας έδειξαν. Είχαν πολύ μεγάλη διάθεση να κάνουν διάλογο μαζί μας και να μας εξηγήσουν απορίες γιατί η αλήθεια είναι πως πιστεύαμε ότι τέτοιοι άνθρωποι δεν θα ήταν τόσο ομιλητικοί και δεν θα είχαν ιδιαίτερη όρεξη να κάνουν συζήτηση μαζί μας, αλλά μας απέδειξαν το αντίθετο»
- «Επίσης νομίζαμε ότι δεν θα μας δινόταν η ευκαιρία να κάνουμε ερωτήσεις για όλα όσα θέλαμε να μάθουμε, αλλά τελικά απαντήθηκαν όλες μας οι ερωτήσεις.
- «Ανθρώπους, που συνήθως βλέπουμε στην τηλεόραση και τους έχουμε ως μια ειδική κατηγορία προσώπων στο μυαλό μας, τους είδαμε μπροστά μας με σάρκα και οστά
- Και τους απομυθοποιήσαμε κάπως, με θετική έννοια.