Μετά από ένα επεισοδιακό δεκαήμερο που σε ορισμένες στιγμές φάνηκε να αποπροσανατολίζει το κοινό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ από την ουσία του (δείτε εδώ https://www.tovima.gr/2024/03/17/opinions/epityxia-alla-gia-tous-lathos-logous/) το 26ο ΦΝΘ κατεβάζει το βράδυ της Κυριακής 17 Μαρτίου την αυλαία του με την προβολή της ταινίας τεκμηρίωσης «Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα» του Άρη Δόριζα στο Ολύμπιον της πλατείας του Αριστοτέλους. Από τις καλύτερες διοργανώσεις των τελευταίων ετών, το 26ο ΦΝΘ προσέφερε πολύ καλές φιλμικές στιγμές με 250 ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους από όλο τον κόσμο, ανάμεσα στα οποία και 112 παγκόσμιες, διεθνείς και ευρωπαϊκές πρεμιέρες.

Το ντοκιμαντέρ «O κλεμμένος πλανήτης μου» της Φαραχνάζ Σαριφί που σύμφωνα με το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής είναι «μία καλοφτιαγμένη και συγκινητική πραγματεία σε πρώτο πρόσωπο, η οποία επιβεβαιώνει ότι κάθε πολιτική πραγματικότητα έχει μια υπό-πραγματικότητα από πίσω, καθώς και ότι η αντίσταση μπορεί να πάρει πολλές μορφές, ιδίως στην ιδιωτική σφαίρα» απέσπασε το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος» του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 12.000€. Θυμίζουμε ότι η ταινία που κερδίζει τον Χρυσό Αλέξανδρο μπαίνει αυτομάτως στη λίστα προεπιλογής για το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.

Στιγμιότυπο από την απονομή των βραβείων στην Αποθήκη Γ του Λιμανιού

Η τελετή της απονομής βραβείων έγινε το μεσημέρι της Κυριακής 17 Μαρτίου στην Αποθήκη Γ του Λιμανιού. Πάντα στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα, ο Αργυρός Αλέξανδρος, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000€, απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Δάσος» της Λίντια Ντούντα, ενώ με ειδική μνεία τιμήθηκε το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, που ήταν η πιο πολυσυζητημένη  ταινία της φετινής διοργάνωσης λόγω της… αφίσας της η οποία προκάλεσε μένος στο θρησκόληπτο κοινό της πόλης αλλά και την έγγραφη διαμαρτυρία του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Φιλόθεου προς το ΦΝΘ.

Την κριτική επιτροπή του Διεθνούς διαγωνιστικού απάρτιζαν οι Βάλερυ Κοντάκου (σκηνοθέτρια και παραγωγός), Ρέιτσελ Λέα Τζόουνς (σκηνοθέτρια και παραγωγός), Σουντίπ Σάρμα (προγραμματιστής φεστιβάλ). Να σημειωθεί εδώ ότι ο «Κόκκινος πλανήτης» είναι η ταινία που απέσπασε και το Βραβείο Διεθνους Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI.

Σκηνή από το ντοκιμαντέρ «Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα» του Άρη Δόριζα με το οποίο κατεβαίνει η αυλαία του 26ου ΦΝΘ

Τα υπόλοιπα βραβεία των διαγωνιστικών τμημάτων

Διαγωνιστικό Newcomers

Στο διεθνές διαγωνιστικό Newcomers όπου συμμετείχαν 12 ταινίες άνω των 50 λεπτών, νικητές είναι:

«Χρυσός Αλέξανδρος – Δημήτρης Εϊπίδης (10.000€):  «Ποτήρι, μισογεμάτη ζωή» του Ροχίερ Κάπερς

Αργυρός Αλέξανδρος (4.000€): «Δράκοι εναντίον δαιμόνων»  της Καμίλα Μάγκιντ

Ειδική μνεία: «Tack» της Βάνιας Τέρνερ

Διαγωνιστικό >>Film Forward

Στο διαγωνιστικό τμήμα που παρουσιάζει το έργο νέων, τολμηρών σκηνοθετών που αμφισβητούν τις συμβάσεις των κινηματογραφικών ειδών, επεκτείνοντας τα όρια της κινηματογραφικής γλώσσας συμμετείχαν 11 ταινίες άνω των 45 λεπτών και νικητές είναι:

Χρυσός Αλέξανδρος τμήματος >>Film Forward (6.000€): «Ρέες» της Λόλα Αρίας

Αργυρός Αλέξανδρος (3.000€): «Γραμμές της επιθυμίας» του Τζουλς Ρόσκαμ

Ειδική μνεία: «Avant-drag!» του Φιλ Ιερόπουλου

 

Διαγωνιστικό Immersive: All Around Cinema

Στο διαγωνιστικό τμήμα που αγκαλιάζει δημιουργίες οι οποίες αξιοποιούν τις πιο σύγχρονες νέες τεχνολογίες και παρουσιάζουν διαφορετικές όψεις μιας εκτεταμένης πραγματικότητας, νικητές είναι:

Χρυσός Αλέξανδρος τμήματος «Immersive: All Around Cinema» (2.000 ευρώ): «Αυτοκράτορας» των Μαριόν Μπουρζέ και Ιλάν Τζ. Κόεν

Ειδική μνεία: «Νωπές αναμνήσεις: Το βλέμμα» των Βολόντομιρ Κολμπάσα και Όντρεϊ Μόραβετς

 

Διαγωνιστικό Podcast

o Βραβείο Podcast δόθηκε στο «Δεν υπήρξε ποτέ “Φαέθων”» των Μάγιας Φιλιποππούλου και Ευφροσύνης Κυριαζή

Βραβείο Podcast (2.000 ευρώ): «Δεν υπήρξε ποτέ “Φαέθων”» των Μάγιας Φιλιποππούλου και Ευφροσύνης Κυριαζή

Ειδική Μνεία: «Άκου το ποτάμι» της Νατάσσας Μπλάτσιου

Βραβείο-υποτροφία ENS Louis Lumière-Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Δημιουργό Ακουστικού Ντοκιμαντέρ κέρδισε η: Κωνσταντίνα Σταυροπούλου για το πόντκαστ «Ήχοι και ψίθυροι, ανθρώπινες ρίζες».

Ειδική μνεία κέρδισε η Χάρις Παγωνίδου για το πόντκαστ «Αμοργός: Αναζητώντας τον τόπο μου»

Βραβείο Podcast σε Ανάπτυξη σε συνεργασία με το iMEdD: «The End» της Νάντια Μεχντί

Τα υπόλοιπα βραβεια

Βραβείο Mermaid (καλύτερη ταινία LGBTQI+ θεματικής): «Ρέες» της Λόλα Αρίας

Ειδική μνεία: «Λεσβία» της Τζέλης Χατζηδημητρίου

Βραβείο Προσβασιμότητας ALPHA BANK: Λωξάνδρα, την ηρωίδα του ντοκιμαντέρ «Λώξη» και στους δύο σκηνοθέτες της ταινίας, Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζή.

Βραβείο ΕΡΤ:  «Tack» της Βάνιας Τέρνερ

Βραβείο Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) σε ντοκιμαντέρ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη / πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδος του ελληνικού προγράμματος (3.000 ευρώ): εξ ημισείας στα ντοκιμαντέρ «Πανελλήνιον» των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα  και  «Λεσβία» της Τζέλης Χατζηδημητρίου

Βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας: «Όσα αφήσαμε πίσω» του Μάτσεκ Χαμέλα

Ειδική Μνεία Διεθνούς Αμνηστίας: «Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου

Βραβείο Διεθνους Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI: «Ο κλεμμένος πλανήτης μου» της Φαραχνάζ Σαριφί και ελληνικό ντοκιμαντέρ το «Tack» της Βάνιας Τέρνερ

Βραβείο Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ): «Πανελλήνιον» των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα

Βραβείο WIFT GR: «Tack» της Βάνιας Τέρνερ

Βραβείο WWF Ελλάς (καλύτερη ταινία περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος): «Νυχτερινά» των Άνιρμπαν Ντούτα και Ανούπαμα Σρινιβάσαν

Βραβείο Νεότητας φοιτητών του Τμήματος Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: «Tack» της Βάνιας Τέρνερ. Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Νεότητας απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ: «Πανελλήνιον» των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα

Πέντε Βραβεία Κοινού (σε τρεις ελληνικές και δύο ξένες ταινίες):

«Σάουντρακ για ένα Πραξικόπημα» του Γιόχαν Γριμονπρές, «Το τελευταίο τραγούδι της Καμπούλ» των Κέβιν ΜακΝτόναλντ και Ρούχι Χαμίντ, «Αζήτητοι» της Μαριάννας Οικονόμου, «Αποχαιρετισμός: Ξαφνικά η μνήμη άρχισε να θυμάται» της Άντας Πίτσου και «Το κομμάτι που λείπει» του Άγγελου Τσάτση.