Με τη λήξη της 96ης Τελετής Απονομής των Βραβείων Όσκαρ, ο Christopher Nolan είναι επίσημα βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθεσίας και Καλύτερης Ταινίας για το Oppenheimer. Πρόκειται για το επιστέγασμα μιας σημαντικής καριέρας, μετά από 8 υποψηφιότητες στη διάρκεια δύο δεκαετιών. Ο Νόλαν που είχε προταθεί στο παρελθόν για Όσκαρ για το «Memento» του 2000 (σενάριο), το «Inception» του 2010 (καλύτερη ταινία, σενάριο) και τη «Δουνκέρκη» του 2017 (καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία) διένυσε μια μακρά διαδρομή μέχρι σήμερα, εκπροσωπώντας τον λεγόμενο εμπορικό κινηματογράφο, ο οποίος στηρίζει το φιλμ, απευθύνεται σε ευρύ κοινό μεν, διαθέτει τη δύναμη και την ουσία να θεωρείται «σκεπτόμενος» και ιδιαίτερα «εγκεφαλικός», δε.
Η διαδρομή
Σε αυτή τη διαδρομή περιλαμβάνεται η τριλογία του «Σκοτεινού Ιππότη», εν πολλοίς ορόσημο για τα σύγχρονα μπλοκμπάστερ, καθώς και η περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας «Interstellar», ένα επικό ταξίδι στο διάστημα και στο χωροχρόνο. Περιλαμβάνεται, επίσης, το Tenet, η περιπέτεια που βγήκε μετά τους πρώτους μήνες της πανδημίας στους κινηματογράφους, ακριβώς για να δώσει ώθηση στις αίθουσες που παρέμεναν κλειστές, σε μια περίοδο που το μέλλον του σινεμά προμηνυόταν ζοφερό λόγω μεγάλων χρηματοοικονομικών απωλειών. Κάπως έτσι, ο Κρίστοφερ Νόλαν αναγνωρίστηκε για την προσφορά του στο μεγάλο είδος του εμπορικού σινεμά, παίρνοντας το Όσκαρ Σκηνοθεσίας από τα χέρια του Στίβεν Σπίλμπεργκ, του πρωτομάστορα του όρου «μπλοκμπάστερ».
Ο ευχαριστήριος λόγος
«Προς την Ακαδημία: οι ταινίες είναι λίγο παραπάνω από 100 ετών», είπε ο Νόλαν κατά την πρώτη του ομιλία, κερδίζοντας το χρυσό αγαλματίδιο της Σκηνοθεσίας. «Δεν ξέρουμε πού πηγαίνει αυτό το απίστευτο ταξίδι από εδώ και πέρα. Αλλά το να ξέρω ότι πιστεύετε ότι αποτελώ ένα σημαντικό μέρος αυτό του ταξιδιού, σημαίνει τα πάντα για μένα», σημείωσε στη συνέχεια.
Στη φετινή οσκαρική κούρσα για το βραβείο σκηνοθεσίας, ο Κρίστοφερ Νόλαν ήταν υποψήφιος απέναντι σε μια πολυεθνική ομάδα δημιουργών, η οποία απαρτιζόταν από τη Ζιστίν Τριέ (Ανατομία μιας Πτώσης), τον Μάρτιν Σκορσέζε (Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού), τον Γιώργο Λάνθιμο (Poor Things) και τον Τζόναθαν Γκλέιζερ (Ζώνη Ενδιαφέροντος). Παρά τον συσσωρευμένο ανταγωνισμό, ο Νόλαν ήταν το φαβορί στις πιθανότητες να κερδίσει, κυρίως λόγω της απίστευτης σοδειάς βραβείων που συγκέντρωσε το Oppenheimer στην προ-οσκαρική κούρσα καταφέρνοντας να κυριεύσει σε σημαντικούς θεσμούς, όπως το Σωματείο Αμερικανών Σκηνοθετών (DGA), οι Χρυσές Σφαίρες και τα BAFTA.
Από τη σκηνή των Όσκαρ, ο Κρίστοφερ Νόλαν ευχαρίστησε πολλούς, συμπεριλαμβανομένης της γυναίκας του και παραγωγού του Oppenheimer («η απίστευτη Έμα Τόμας, παραγωγός όλων των ταινιών μας και όλων των παιδιών μας», είπε), το καστ των πρωταγωνιστών του («Ματ Ντέιμον, Ρόμπερτ [Ντάουνι Τζούνιορ.], Έμιλυ [ Μπλαντ], Florence [Πιου]… τόσοι άλλοι, όλοι κορυφαίοι στην τέχνη τους, με επικεφαλής τον απίστευτο Κίλιαν Μέρφι»), καθώς και την επικεφαλής της Universal Pictures Ντόνα Λάνγκλεϊ. «Ευχαριστώ όσους με πίστεψαν σε όλη μου την καριέρα», υπογράμμισε ο σκηνοθέτης.
Κρίστοφερ Νόλαν και εμπορικό σινεμά
Ο Κρίστοφερ Νόλαν έγραψε, σκηνοθέτησε και εργάστηκε ως παραγωγός στο «Oppenheimer», το τρίωρο ιστορικό έπος του για τη δημιουργία της ατομικής βόμβας κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ιστορία ακολουθεί την καριέρα του Τζ. Ρόμπερτ Οπενχάιμερ (Κίλιαν Μέρφι), από την ακμή του και τις προσπάθειές του στο Λος Άλαμος να κατασκευάσει το όπλο μαζικής καταστροφής που τερμάτισε τον πόλεμο, μέχρι την πτώση του.
Το «Oppenheimer» έγινε φαινόμενο στο παγκόσμιο box office με 957 εκατομμύρια δολάρια και αποτελεί την τρίτη εμπορικότερη ταινία του 2023. Κέρδισε 13 υποψηφιότητες για Όσκαρ (συμπεριλαμβανομένης της καλύτερης ταινίας), τις περισσότερες από οποιαδήποτε άλλη ταινία στα φετινά Όσκαρ, από τα οποία κατέκτησε συνολικά 7 βραβεία. Αποτελεί την παραγωγή με τις περισσότερες εισπράξεις παγκοσμίως που κερδίζει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες. Και αυτό το γεγονός είναι ένας σημαντικός σταθμός για τον Νόλαν και το σινεμά.
Όσο για την περίφημη διένεξη του Νόλαν με το στούντιο της Warner, που βρίσκεται πίσω από την παραγωγή πολλών ταινιών του και αποφάσισε το 2021 να βγάλει το Tenet στην streaming πλατφόρμα της σε υβριδική μορφή διανομής προκαλώντας τον θυμό του Βρετανού σκηνοθέτη (το Oppenhaimer φέρει τη σφραγίδα της Universal και όχι της Warner), ο ίδιος απεφάνθη ότι το ζήτημα έχει ξεπεραστεί και θα ξαναδουλέψει με το στούντιο. Να περιμένουμε νέες διεργασίες και συνεργασίες;