Υποψήφια σε 11 κατηγορίες, η ταινία «Ρoor things» του Γιώργου Λάνθιμου, είναι εκείνη στην οποία, πολύ φυσικά, θα βρίσκεται στραμμένο το βλέμμα όλων των Ελλήνων που θα παρακολουθήσουν την 96η απονομή των βραβείων Όσκαρ που θα διεξαχθεί την Κυριακή 10 Μαρτίου στο Λος Άντζελες στις 4 το απόγευμα τοπική ώρα (πρώτες πρωϊνές ώρες της Δευτέρας 11 του μηνός για την Ελλάδα).
Ξεκινάμε με τα αυτονόητα. Αν οι φάκελοι δεν ανοίξουν, δεν μπορείς φυσικά ποτέ να είσαι σίγουρος για τίποτα. Αλλά ας είμαστε ρεαλιστές. Ορισμένες φορές αντιλαμβάνεται κανείς τι μπορεί να επικρατήσει και η ταινία που αναμένεται να γίνει ο μεγάλος θριαμβευτής της βραδιάς των φετινών Όσκαρ είναι ο «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν.
Οπενχάιμερ το λογικό φαβορί και το πρώτο Όσκαρ του Νόλαν
Έχοντας κυριολεκτικά σαρώσει στις περισσότερες βραβεύσεις της «προ- Όσκαρικής» περιόδου, το «Οπενχάιμερ» (που κυριαρχεί σε υποψηφιότητες διεκδικώντας 13 βραβεία). Είναι επίσης μια ταινία που παρά την καλλιτεχνική της ταυτότητα, παρά την τρίωρη διάρκεια της και παρά την «δύσκαμπτη» αφήγησή της, κατάφερε να διαπρέψει και στα ταμεία των αιθουσών όλου του κόσμου. Μέχρι σήμερα έχει αποφέρει έσοδα της τάξης των παραπάνω των 950 εκατομμύριων δολαρίων σε όλο τον κόσμο. Υποψιάζεται κανείς ότι αυτό δεν θα έχει περάσει απαρατήρητο από τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου σε μια εποχή κρίσης των αιθουσών, πόσο μάλλον σε ότι αφορά τις μη εμπορικών προδιαγραφών καλλιτεχνικές ταινίες που όμως καταφέρνουν να θριαμβεύσουν. Ο εγκέφαλος αυτού του project ήταν ο Νόλαν και η βράβευσή του με το Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας μπορεί πια να θεωρηθεί βέβαιη. Ο Νόλαν δεν έχει ποτέ βραβευτεί με Όσκαρ και αν αυτό δεν γίνει τώρα, αναρωτιέται κανείς πότε θα μπορούσε. Έχει το μομέντουμ την ώρα που οι πιο ενδιαφέρουσες κατηγορίες φέτος στα Όσκαρ, είναι των Α’ ρόλων.
Η μάχη των Α’ Ρόλων
Χάρη στην εξαιρετική ερμηνεία της Έμα Στόουν, ο πρώτος γυναικείος ρόλος είναι το πιο δυνατό «χαρτί» ης ταινίας «Poor things». Δίπλα της όμως βρίσκεται η Ινδιάνα Λίλι Γκλάντστοουν, υποψήφια για τους «Δολοφόνους του Ανθισμένου φεγγαριού» του Μάρτιν Σκορσέζε, ταινίας που πραγματεύεται την γενοκτονία των αυτόχθονων της Αμερικής. Αν η Γκλάντσοουν κερδίσει, θα είναι η πρώτη Ινδιάνα που καταφέρνει ένα τόσο μεγάλο καλλιτεχνικό επίτευγμα. Τα Όσκαρ αρέσκονται στο να γράφουν Ιστορία και αυτή η ταινία, με αυτή την ηθοποιό και σε αυτόν τον ρόλο, τους δίνει την κατάλληλη ευκαιρία. Με άλλα λόγια η Στόουν πρέπει να κερδίσει αλλά η Γκλάντστοουν φαίνεται ότι θα κερδίσει.
Στους άνδρες, με την προϋπόθεση ότι το «Οπενχάιμερ» είναι η ταινία με την μεγαλύτερη δυναμική, δύσκολα αποκλείεις τον Κίλιαν Μέρφι ως φαβορί αφού αυτός, πέρα από το ότι παίζει θαυμάσια τον κεντρικό ήρωα, είναι και ο παλμός της… ταινίας. Βέβαια, ο Πολ Τζιαμάτι έκανε πολλούς να δακρύσουν στα «Παιδιά του χειμώνα» του Αλεξάντερ Πέιν, κάτι που επίσης έχει την σημασία του γι’ αυτό και η κατηγορία του Όσκαρ Α ανδρικού ρόλου, έχει όπως είπαμε, τόσο ενδιαφέρον.
Poor Things εναντίον Barbie
Εκεί πάντως που το «Poor things» δείχνει πολύ δυνατό είναι στις κατηγορίες των σκηνικών (Τζέιμς Πράις, Σόνα Χιθ, Ζούζα Μίχαλεκ), κοστουμιών (Χόλι Γουόντινγκτον) και μακιγιάζ/ κομμώσεων (Νάντια Στέισι, Μαρκ Κούλιερ, Τζος Γουέστον).
Από την άλλη πλευρά όμως, για τα δύο πρώτα είναι υποψήφια και η παραγνωρισμένη στα Όσκαρ «Barbie» της Γκρέτα Γκέργουιγκ που υποτίθεται ότι η Ακαδημία σνόμπαρε. Αναρωτιέται κανείς αν αυτή η ταινία μπορεί αλήθεια να μείνει εκτός βραβεύσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι είναι η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του 2023 και εφόσον έχει υποψηφιότητες στα Όσκαρ, όλα λένε ότι κάτι πρέπει να κερδίσει.
Όμως και στις τεχνικές κατηγορίες μπορούμε να δούμε ότι ο «Οπενχάιμερ» έχει πολύ καλές πιθανότητες να κερδίσει. Ξεχωρίζω τις κατηγορίες φωτογραφίας (Χόιτε Βαν Χόιτεμα) και μοντάζ (Τζένιφερ Λέιμ), αν και ισχυρός αντίπαλος στην πρώτη είναι ο Ρόμπι Ράιαν του «Poor things», όπως και ο Γιώργος Μαυροψαρίδης, που για το μοντάζ του «Poor things» μετρά την δεύτερη υποψηφιότητά του μετά από εκείνη για την «Ευνοούμενη».
Η βράβευση που δείχνει 100% βέβαιη είναι της Νταβίν Τζόι Ράντολφ στην κατηγορία του Β’ γυναικείου ρόλου για την ταινία «Τα παιδιά του χειμώνα» του Αλεξάντερ Πέιν, παρότι η δική μας ψήφος πηγαινει στην Εμιλι Μπλαντ του «Οπενχάιμερ» για τον οποίο ο Ρομπερτ Ντάουνι Τζούνιορ είναι επίσης το φαβορί στην κατηγορία του Β ανδρικού ρόλου και μάλλον θα το κερδίσει.
Η «αδικημένη» Ανατομία μιας πτώσης
Όμως αν μια ταινία που παρότι θεωρήθηκε από τις σημαντικότερες της περασμένης χρονιάς κινδυνεύει να μείνει απ’ έξω, αυτή είναι η «Ανατομία μιας πτώσης» της Ζιστίν Τριέ. Θα ήταν το φαβορί αν ήταν υποψήφια για το Όσκαρ καλύτερης διεθνούς ταινίας αλλά δεν είναι και ενώ είναι υποψήφια για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, εκεί έχει μπροστά της το «Οπενχάιμερ». Μένει το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου και εκεί την βλέπουμε όντως να κερδίζει. Συναγωνίζεται με τον «Μαέστρο» του Μπράντλεϊ Κούπερ, τα «Παιδιά του χειμώνα», τις «Περασμένες ζωές» της Σελίν Σονγκ και το «May December» του Τοντ Χέινς.
Εξίσου ενδιαφέρον έχει και η κατηγορία του καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου, όπου ο Τόνι Μακ Ναμάρα του «Poor things», συναγωνίζεται με τον Νόλαν του «Οπενχάιμερ», τον Τζόναθαν Γκλέιζερ της «Ζώνης ενδιαφέροντος», τον Κορντ Τζέφερσον του «American fiction» και τους Γκρέτα Γκέργουιγκ, Νόα Μπάουμπαχ της «Barbie». Εδώ το βασισμένο στο μυθιστόρημα «Το σβήσιμο» του Πέρσιβαλ Έβερετ «American fiction» (που δεν έχουμε δει στην Ελλάδα) ενδεχομένως να είναι η ταινία που θα διακριθεί και εκείνη που έχει πάει πολύ καλά στα προγνωστικά. Στην χώρα μας το μυθιστόρημα έχει κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις ΠΟΛΙΣ.
Κλείνοντας κάνουμε μια αναφορά στην «Ζώνη ενδιαφέροντος» του Τζόναθαν Γκλέιζερ που εφόσον είναι υποψήφια και στις δύο κατηγορίες, καλύτερης ταινίας και καλύτερης διεθνούς ταινίας, θεωρείται βέβαιο ότι θα κερδίσει στην διεθνούς. Εκεί όμως υπάρχει ο παράγοντας «Υπέροχες μέρες» του Βιμ Βέντερς που ίσως κάνει την έκπληξη.