Από τις πέντε υποψήφιες για Οσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου ηθοποιούς, η Λίλι Γκλάντστοουν, πρωταγωνίστρια στους Δολοφόνους του Ανθισμένου Φεγγαριού του Μάρτιν Σκορσέζε και η Έμα Στόουν, πρωταγωνίστρια στο Poor Things του Γιώργου Λάνθιμου, διεκδικούν το χρυσό αγαλματίδιο σχεδόν επί ίσοις όροις, μετά από μια προ-οσκαρική κούρσα που απέφερε και στις δύο γενναία συγκομιδή βραβείων.
Η πρώτη διαθέτει το πολύ σημαντικό Βραβείο A΄ Γυναικείου Ρόλου από το Σωματείο Αμερικανών Ηθοποιών (SAG Awards) και τη Χρυσή Σφαίρα A΄ Γυναικείου Ρόλου σε Δράμα, ενώ η δεύτερη τη δικιά της Χρυσή Σφαίρα Α΄ Γυναικείου Ρόλου σε Μιούζικαλ ή Κωμωδία, το βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού από τα Critics Choice Awards όπως και από τα βρετανικά BAFTA.
Λίλι Γκλάντστοουν
Η αυτόχθονας Αμερικανίδα ηθοποιός του Σκορσέζε που υποδύεται τη Μόλι Μπέρκχαρτ, υπαρκτό πρόσωπο και σύμβολο τραγικό της φυλής των Ινδιάνων Οσέιτζ, οι οποίοι ως πλούσιοι γαιοκτήμονες και κληρονόμοι γης στην Οκλαχόμα των ΗΠΑ έπεσαν θύματα εκμετάλλευσης των Λευκών εποίκων στις αρχές του 20ου αιώνα, έγραψε ιστορία στις 25 Φεβρουαρίου 2024 παίρνοντας στα χέρια της το βραβείο SAG Α΄ Γυναικείου Ρόλου. Ποτέ στο παρελθόν αυτόχθονας Αμερικανός ή Αμερικανίδα δεν είχε κατακτήσει το εν λόγω βραβείο.
Λίγα 24ώρα πριν από την απονομή των βραβείων Όσκαρ, η διάκριση αυτή της Γκλάντστοουν φέρει μοναδική βαρύτητα καθώς πολλά μέλη του Σωματείου Αμερικανών Ηθοποιών ψηφίζουν και για τις υποψηφιότητες των βραβείων Όσκαρ ως μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Ή μήπως δεν είναι ακριβώς έτσι;
Τα στατιστικά
«Μόνον 7 ηθοποιοί που πήραν και βραβεία SAG και Χρυσή Σφαίρα έχασαν στη συνέχεια το Όσκαρ από τα χέρια τους»
Πάμε να δούμε τι συμβαίνει. Ιστορικά και με τη βούλα των στατιστικών στοιχείων που δίνει το έγκυρο Variety, μόνον 7 ηθοποιοί που πήραν και βραβεία SAG και Χρυσή Σφαίρα έχασαν στη συνέχεια το Όσκαρ από τα χέρια τους, και αυτοί δεν είναι άλλοι από τους Λορίν Μπακόλ («Ο Καθρέφτης έχει Δυο Πρόσωπα») που έχασε το 1995 από τη Ζιλιέτ Μπινός («Ο Άγγλος Ασθενής»), Ράσελ Κρόου («Ένας υπέροχος άνθρωπος») που έχασε το 2001 από τον Ντένζελ Ουάσινγκτον («Ημέρα Εκπαίδευσης»), Ρενέ Ζελβέγκερ («Σικάγο») που έχασε το 2002 από τη Νικόλ Κίντμαν («Οι Ώρες»), Έντι Μέρφι («Dreamgirls») που έχασε το 2006 από τον Άλαν Άρκιν («Little Miss Sunshine»), Τζούλι Κρίστι («Υστερόγραφο μιας Σχέσης») που έχασε το 2007 από τη Μαριόν Κοτιγιάρ («Ζωή σαν Τριαντάφυλλο»), Γκλεν Κλόουζ («Η Σύζυγος») που έχασε το 2018 από την Ολίβια Κόλμαν («Η Ευνοούμενη») και Τσάντγουικ Μπόουσμαν («Η Θρυλική Μα Ρέινι») που έχασε το 2020 από τον Άντονι Χόπκινς («Ο Πατέρας»).
Εμα Στόουν
Την πεντάδα της κατηγορίας των υποψήφιων ηθοποιών που διεκδικούν το Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου, συμπληρώνουν απέναντι στις Λίλι Γκλάντστοουν και Έμα Στόουν, οι Ανέτ Μπένινγκ («Nyad»), Σάντρα Ούλερ («Ανατομία μιας πτώσης») και Κάρεϊ Μάλιγκαν («Ο Μαέστρος»). Η Έμα Στόουν ξεχώριζε εξ αρχής ως φαβορί ανάμεσά τους. Λόγω του εκτοπίσματος και της ασταμάτητης θετικής φόρας του «Poor Things», αλλά και γιατί στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου καταθέτει μια γενναιόδωρη, εξωστρεφή ερμηνεία με πολλές ιδιαιτερότητες και στάδια, ιδιαίτερα απαιτητική στην κινησιολογία και την σωματική έκφραση, η 36χρονη ηθοποιός από την Αριζόνα, είχε μέχρι σήμερα το προβάδισμα έναντι των συνυποψήφιων για Όσκαρ συναδέλφων της. Και δεν ξεχνάμε, φυσικά, πώς πήρε το Όσκαρ το 2017 για την ερμηνεία της στο μιούζικαλ «La La Land» που συνδύαζε δεξιότητες, όπως ο χορός και το τραγούδι.
«Τη βραδιά της 96ης Τελετής Απονομής των Όσκαρ, η Γκλάντστοουν μπορεί να γίνει η πρώτη αυτόχθονας Αμερικάνα που θα κρατήσει το Όσκαρ ψηλά στα χέρια της.»
Όμως, η Γκλάντστοουν από τη Μοντάνα, ακριβώς στον αντίποδα της Στόουν, με την εσωστρεφή της, ψύχραιμη ερμηνεία, τη στιβαρή της μετάβαση από το φως στο σκοτάδι της τραγωδίας και την καθήλωσή της στην απόγνωση και τη συντριβή, διένυσε την επιθυμητή απόσταση απέναντι στη Στόουν. Και οι δύο ηθοποιοί, χάρη στη μοναδικότητα των πολύ διαφορετικών ερμηνειών τους, αξίζουν κάθε βραβείο. Τη βραδιά της 96ης Τελετής Απονομής των Όσκαρ, η Γκλάντστοουν μπορεί να γίνει η πρώτη αυτόχθονας Αμερικάνα που θα κρατήσει το Όσκαρ ψηλά στα χέρια της. Αυτή η ευκαιρία ίσως να μην πρέπει να πάει χαμένη, καθώς μια τέτοια επιλογή της Ακαδημίας θα συνιστούσε δημόσια αναγνώριση και τιμή από την πλευρά της στη μνήμη των αυτόχθονων Αμερικανών που βάρβαρα εξοβελίστηκαν στις άκρες της Ιστορίας κατά την επέλαση των εποίκων, ό,τι πραγματεύεται, δηλαδή, η ταινία του Σκορσέζε με σπαρακτικά διαυγή τρόπο.
Κατά τα άλλα, μην δένετε κόμπο αυτή την επιλογή – λέει το Hollywood Reporter – που απαριθμεί τα δικά του στατικά αφουγκραζόμενο και τη βοή ενθουσιασμού στα πέριξ του Χόλιγουντ υπέρ της Ευρωπαίας Σάντρα Ούλερ. Αυτή κι αν θα ήταν ανατροπή! Έχει σημασία, υπογραμμίζει το αμερικανικό μέσο, ότι η Ακαδημία Κινηματογράφου έχει αποδείξει στο παρελθόν ότι δεν ακολουθεί τις επιλογές του Σωματείου Αμερικανών Ηθοποιών στις βραβεύσεις, για παράδειγμα, των Μαύρων ηθοποιών που στέλνουν μήνυμα συμπεριληπτικότητας. Με αυτό τον τρόπο τα τελευταία χρόνια, η Μέριλ Στριπ (Η Σιδηρά Κυρία) υπερκέρασε τη Βαϊόλα Ντέιβις («Οι υπηρέτριες») το 2012, η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ («H χώρα των νομάδων») ξανά τη Βαϊόλα Ντέιβις («Η Θρυλική Μα Ρέινι») στο νήμα της κούρσας, το 2021, αλλά και στις ανδρικές κατηγορίες, όπως προαναφέραμε ο Άντονι Χόπκινς («Ο πατέρας») τον Τσάντγουικ Μπόουσμαν («Η θρυλική Μα Ρέινι») το 2020.
Γεγονός είναι ότι λίγα 24ώρα πριν από τα Όσκαρ, τα φαβορί πάνε χέρι-χέρι στην κατηγορία του Α΄ Γυναικείου Ρόλου. Την τελευταία διετία δεν έχει υπάρξει αντίθεση στις βραβεύσεις των SAG και των Όσκαρ και στις τέσσερις κατηγορίες ερμηνειών ανδρών και γυναικών, με τα βραβεία να πηγαίνουν κάθε χρονιά σε δύο έγχρωμους ηθοποιούς. Οπότε όλες οι πιθανότητες είναι ανοιχτές φέτος… Η νικήτρια θα κριθεί στο νήμα!