Κακά τα ψέματα. Η βραδιά των Όσκαρ του σωτήριου έτους του 2022 δεν έχει μείνει στην Ιστορία ως η βραδιά που η ταινία «CODA» κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, κάνοντας μάλιστα την μεγάλη έκπληξη. Έχει μείνει στην ιστορία ως η βραδιά που λίγο πριν κερδίσει το δικό του Όσκαρ ως καλύτερος ηθοποιός του 2021 για την ταινία «Η μέθοδος των Γουίλιαμς», ο Γουίλ Σμιθ, ανέβηκε στην σκηνή και χαστούκισε μπροστά στα μάτια εκατομμυρίων τηλεθεατών τον Κρις Ροκ, ο οποίος βρισκόταν εκείνη την ώρα στη σκηνή για να παρουσιάσει το βραβείο καλύτερου Ντοκιμαντέρ, εξαιτίας ενός κακόγουστου αστείου του για την σύζυγο του τελευταίου, επίσης ηθοποιού Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ. Το αστείο αφορούσε την αλωπεκίαση της Σμιθ.
Αναπόφευκτα, λόγω του βίαιου χαρακτήρα του (ο Σμιθ χειρίστηκε την κατάσταση ως μπράβος νυχτερινού κέντρου), αυτό το περιστατικό μπορεί να βρεθεί στην κορυφή των ευτράπελων της Ιστορίας του θεσμού, τα οποία εδώ που τα λέμε δεν είναι λίγα, όσο και αν θέλουμε να πιστεύουμε ότι μόλις τα τελευταία χρόνια η τελετή της απονομής των Όσκαρ έχει χάσει την παλιά της αίγλη.
Το λάθος Όσκαρ στο «La La Land»
Μερικά χρόνια πριν από αυτό το περιστατικό που μπορεί άνετα να κερδίσει το …Όσκαρ της πιο άσχημης εικόνας που έχει δει ποτέ κανείς στα Όσκαρ, ένα άλλο μπορεί να πάρει το Όσκαρ της χειρότερης γκάφας που έχει συμβεί ποτέ στον θεσμό. Η χρονιά ήταν το 2017 και η απονομή των Όσκαρ η 89η, όταν ο Γουόρεν Μπίτι και η Φέι Ντάναγουεϊ, το πάλαι ποτέ πρωταγωνιστικό ντουέτο της κλασικής ταινίας «Μπόνι και Κλάιντ», ανακοίνωσαν την λάθος ταινία στην κατηγορία του Όσκαρ καλύτερης ταινίας που ως γνωστόν δίνεται τελευταίο.
Συγκεκριμένα ήταν η Ντάναγουεϊ που έχοντας πάρει τον φάκελο από τον Μπίτι ανακοίνωσε ότι το «La La Land» κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Οι παραγωγοί του «La La Land» σηκώθηκαν για να παραλάβουν το βραβείο τους και λίγα λεπτά αργότερα, ένας από αυτούς ο Τζόρνταν Χόρογουιτς, ανακοίνωσε από τον μικρόφωνο τον πραγματικό νικητή, δηλαδή το «Moonlight» και φυσικά τους παραγωγούς του, Ντέντε Γκάρντνερ, Τζέρεμι Ράινερ και Αντέλ Ρομανσκι.
Και εδώ δεν υπάρχει ασφαλώς προηγούμενο αν και στην πραγματικότητα, δεν φταίνε οι δύο ηθοποιοί που έκαναν την ανακοίνωση. Φταίει το ότι τους είχαν δώσει τον λάθος φάκελο. Μέσα στην φούρια της στιγμής, της ανταλλαγής μηνυμάτων και των tweets, τους είχε κατά λάθος δοθεί ο φάκελος στον οποίο αναφερόταν το όνομα της καλύτερης ηθοποιού σε Α ρόλο που ήταν η Έμα Στόουν, για το… «La La Land».
Η Ντάναγουεϊ διάβασε τον τίτλο της ταινίας «La La Land» και αυτόν ανακοίνωσε.
Η σκηνή θα μπορούσε άνετα να πάρει το Όσκαρ Αμηχανίας αφού κατάφερε να σηκώσει από τον καναπέ ακόμα και ανθρώπους που δεν τρελαίνονται για την όλη διαδικασία. Ωστόσο κατά την διάρκεια των 9 δεκαετιών διεξαγωγής των βραβείων Όσκαρ, έχουν υπάρξει στιγμιότυπα, όχι απαραιτήτως λαθών, που κατάφεραν να προκαλέσουν το ενδιαφέρον μια ιδέα παραπάνω από το κανονικό.
Όταν η Βανέσα Ρεντγρκρέιβ στήριξε ανοιχτά τους Παλαιστίνιους
Αν είναι να μιλήσει κανείς για πολιτικοποιημένο ευχαριστήριο λόγο, αρκεί να θυμηθεί την Βανέσα Ρεντγκρέιβ όταν το 1978 απέσπασε το Οσκαρ Β’ ρόλο για την «Τζούλια». Η Βρετανίδα ηθοποιός πήρε ανοιχτή θέση για το Παλαιστινιακό ζήτημα αποκαλώντας τους Σιονιστές «αλήτες των οποίων η συμπεριφορά είναι ντροπή για το κύρος των Εβραίων όλου του κόσμου». Φυσικά προκάλεσε πανικό μέσα στην Παβίλιον Ντόροθι Τσάντλερ «κερδίζοντας» περισσότερη αποδοκιμασία και λιγότερα χειροκροτήματα. Λίγα λεπτά αργότερα ο Αμερικανοεβραίος σεναριογράφος Πάντι Τσαγιέφσκι θα έκανε από το πόντιουμ σύσταση στην Ρέντγκρεϊβ ότι «ένα απλό ευχαριστώ θα ήταν αρκετό.»
Ο γυμνός κύριος που έτρεξε πίσω από τον Νίβεν
Η πιο αστεία σκηνή πάνω στην σκηνή των Όσκαρ, έγινε το 1974, όταν ο Βρετανός ηθοποιός Ντέιβιντ Νίβεν ήταν έτοιμος για την παρουσίαση ενός βραβείου. Εντελώς από το πουθενά, ο φακός «συνέλαβε» έναν άντρα να τρέχει γυμνός πίσω του. Κανείς δεν έμαθε ποτέ για ποιόν λόγο το έκανε ο Ρόμπερτ Οπάλ όπως ήταν το όνομα του εν λόγω κυρίου. Ο Νίβεν χειρίστηκε την κατάσταση με φλεγματικό χιούμορ λέγοντας ότι είναι πραγματικά γοητευτικό να σκεφτεί κανείς ότι το μοναδικό γέλιο που πιθανότατα αυτός ο άντρας θα πάρει σε όλη του τη ζωή ήταν επειδή έβγαλες τα ρούχα του και έδειξε τα απόκρυφά του…
Ο ειρωνικός μονόλογος του Τσάπλιν
Δύο χρόνια νωρίτερα, το 1972, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου αποφάσισε να τιμήσει με ένα ειδικό Όσκαρ τον Τσαρλς Τσάπλιν, τον περίφημο Σαρλό και ίσως τον πιο αδικημένο στα Όσκαρ άνθρωπο του κινηματογράφου. «Ω εσείς οι υπέροχοι, γλυκύτατοι άνθρωποι» είπε ανάμεσα στα ελάχιστα λόγια του ο Τσάπλιν με την ειρωνεία διάφανη στην έκφρασή του. Τους μισούσε όλους μέσα στην αίθουσα… Το χειροκρότημα από ορθίους διάρκεσε περίπου 12 λεπτά.
Όταν ο Μπράντο στήριξε τους αυτόχθονες των ΗΠΑ
Και μια που βρισκόμαστε στα seventies, αξίζει να θυμηθούμε το περιστατικό του 1973, όταν ο απών από την τελετή Μάρλον Μπράντο θα έγραφε «οσκαρική ιστορία». Ο ηθοποιός είχε στείλει ως αντιπρόσωπό του, μια νεαρή γυναίκα ντυμένη με στολή Ινδιάνας να παραλάβει το βραβείο του. Η κοπέλα άρπαξε το Όσκαρ από τον Ρότζερ Μουρ που στεκόταν αμήχανος δίπλα στην Λιβ Ούλμαν και με συνοπτικές διαδικασίες διάβασε τα παρακάτω ανάμεσα σε χειροκροτήματα και γιουχαϊτά: «Χαίρετε. Το όνομά μου είναι Σαχίν Λίτλφέδερ. Είμαι Απάτσι και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής για την Θετική Εικόνα των Ιθαγενών Αμερικανών. Εκπροσωπώ τον Μάρλον Μπράντο ο οποίος μου ζήτησε να βγάλω έναν πολύ μεγάλο λόγο, κάτι που λόγω ώρας δεν μπορώ να κάνω τώρα αν και πολύ ευχαρίστως θα το κάνω αργότερα σε εκπροσώπους του Τύπου. Οι λόγοι για τους οποίους γίνεται αυτό είναι η στάση που κρατά η βιομηχανία του κινηματογράφου και της τηλεόρασης απέναντι στους Αμερικανούς Ινδιάνους αλλά και τα πρόσφατα γεγονότα στην περιοχή Wounded Knee…»
Η διασημότερη selfie
Ο όρος «Selfie» άρχισε να μπαίνει για τα καλά στη ζωή μας από την δεκαετία του 2000 και στα Όσκαρ του 2014, τραβήχτηκε ίσως το διασημότερο στον πλανήτη, όταν κατά την διάρκεια της τελετής η οικοδέσποινα Ελεν Ντε Τζενέρις συγκέντρωσε μια παρέα διασημοτήτων για selfie. Εκεί ανάμεσα σε άλλους ήταν η Μέριλ Στρίπ, η Τζένιφερ Λόρενς, η Αντζελίνα Τζολί, η Τζούλια Ρόμπερτς, ο Μπραντ Πιτ, ο Κέβιν Σπέισι και ο Μπράντλεϊ Κούπερ που τράβηξε την φωτογραφία η οποία παραμένει το διασημότερο selfie στην ιστορία των selfies.
Πώς ο Τραβόλτα «δολοφόνησε» το όνομα της Μενζέλ
Το autocue δεν είναι το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο όταν δεν έχειs ιδέα για τι πράγμα μιλάς και ο Τζον Τραβόλτα δεν είχε όταν στα Όσκαρ του 2014 παρουσίασε την τραγουδίστρια Ιντίνα Μενζέλ. Το όνομά της διά στόματος Τραβόλτα μεταμορφώθηκε σε Αντέλ Νταζέεμ, επομένως τα χαμόγελά μας δεν ήταν εύκολο να σταματήσουν όταν ο Τραβόλτα έκανε το λάθος για το οποίο πολύ πιθανόν να μην ευθύνεται ο ίδιος.
Ο πανηγυρισμός του Μπενίνι
Και τέλος, θα ήταν αδύνατον να μην ξυπνήσεις από τον λήθαργο της βραδιάς μπροστά στην θέα του Ρομπέρτο Μπενίνι ενώ καβαλάει τα καθίσματα για να φτάσει στη σκηνή, χρησιμοποιώντας ως και τον ώμο του Στίβεν Σπίλμπεργκ για να μην σωριαστεί. Η χρονιά ήταν το 1999 και ο Μπενίνι ήταν ο πρώτος Ιταλός ηθοποιός που κέρδιζε το Όσκαρ Α ρόλου για την ταινία «Η ζωή είναι ωραία» που σκηνοθέτησε ο ίδιος.