Από σήμερα εφαρμόζονται τα «μέτρα Σκρέκα» κατά της ακρίβειας.
Οι υπάλληλοι που είχαν επιφορτιστεί με την τροφοδοσία προϊόντων στα ράφια και την αλλαγή της σήμανσης τιμής, είχαν μεγάλο φόρτο εργασίας.
Τα τέσσερα νέα όπλα της κυβέρνησης στη μάχη κατά της ακρίβειας
-30% μείωση εκπτώσεων των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ
-Απαγόρευση προσφορών σε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί το τελευταίο τρίμηνο
-Καθαρά τιμολόγια από επιστροφές προϊόντων και φύρα για νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα
-Πλαφόν 7% στο μεικτό κέρδος του βρεφικού γάλακτος
Για τα προϊόντα βρεφικού γάλακτος το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμά ότι οι αρχικές τιμές μειώθηκαν μεσοσταθμικά περίπου 15%.
Το ερώτημα είναι αν θα ωφεληθεί πραγματικά ο καταναλωτής, που από σήμερα θα δει μείωση της ονομαστικής τιμής των προϊόντων, όμως υπάρχει ο κίνδυνος να περιοριστούν δραστικά οι εκπτώσεις και προσφορές, με αποτέλεσμα η διαφορά στην πράξη να είναι ελάχιστη.
«Φρένο» στην ακρίβεια και στις παραπλανητικές προσφορές
Μείωση των εκπτώσεων των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με μείωση των τιμών τιμοκαταλόγων (σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα)
Μέση μείωση τιμών χονδρικής ανά κατηγορία προϊόντος:
Κατηγορία προϊόντος
Μέση μείωση
Βρεφικές και παιδικές πάνες -18,1%
Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -17,0%
Απορρυπαντικά πιάτων -16,0%
Καθαριστικά παντός είδους -15,8%
Απορρυπαντικά ρούχων -15,6%
Οδοντόκρεμες -15,1%
Σαπούνια -12,7%
Πλαφόν στο μικτό κέρδος του βρεφικού γάλακτος (περίπου 15% μείωση θα περάσει άμεσα στην τιμή στο ράφι)
Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων
- 3μηνη απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί από τις 10/1
- Αφορά όλα τα προϊόντα, εκτός: νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια)
Πού απαγορεύονται εκπτώσεις και προσφορές
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης για την εφαρμογή των μέτρων αντιμετώπισης ανατιμήσεων και για την εξειδίκευση των προωθητικών ενεργειών και εκπτώσεων, από τη 10η Ιανουαρίου 2024, για τα καταναλωτικά προϊόντα για τα οποία ανακοινώνεται αύξηση τιμής, δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια κατά τη διάθεσή τους στους καταναλωτές για τρεις μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία εφαρμόζεται η αύξηση τιμής.
Αναλυτικά, δεν επιτρέπονται οι ακόλουθες προωθητικές ενέργειες:
α) Η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),
β) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε συσκευασία που περιέχει επιπλέον ποσότητα ως «δώρο» για τον καταναλωτή,
γ) η πώληση πολυσυσκευασίας, αποτελούμενης από περισσότερα του ενός όμοια μεταξύ τους συσκευασμένα προϊόντα, για την οποία δηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο ότι εμπεριέχει μία ή περισσότερες συσκευασίες «ΔΩΡΟ» ή ότι προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),
δ) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται ότι πωλείται μαζί με άλλο, διαφορετικό, προϊόν ως «ΔΩΡΟ»,
ε) η πώληση προϊόντος με έκπτωση ή προσφορά που παρέχεται από εκπτωτικό κουπόνι, δωροεπιταγή, πόντους αγορών ή άλλα συστήματα επιβράβευσης (λ.χ. loyalty cards),
στ) η συμμετοχή σε οποιοδήποτε φυλλάδιο ή διαφήμιση λιανοπωλητή που αναφέρει ή υπονοεί ότι το προϊόν προσφέρεται σε συμφέρουσα για τον καταναλωτή τιμή (π.χ. αναφορές όπως «μόνο», «best value», «εξαιρετική τιμή», «ευκαιρία»).
Τα παραπάνω ισχύουν και για προϊόντα που εισάγονται για πρώτη φορά στην αγορά, με την ίδια ή άλλη ονομασία, με την ίδια ή άλλη συσκευασία, και διαφορετικό ραβδωτό κωδικό είδους (barcode):
α) Μετά την απόσυρση άλλου προϊόντος της ίδιας επιχείρησης με τις ίδιες ή παραπλήσιες ιδιότητες ή
β) εμπεριέχουν μικρότερη ή μεγαλύτερη ποσότητα, κατά 50%, από άλλο όμοιο η παραπλήσιο προϊόν που διαθέτει η ίδια επιχείρηση στην αγορά, με αυξημένη τιμή μονάδας, ή
γ) διατίθενται από άλλη νέα επιχείρηση που συνεργάζεται ή συνδέεται με επιχείρηση που ήδη διαθέτει στους καταναλωτές προϊόντα της ίδιας κατηγορίας από την έναρξη ισχύος της παρούσας.