Το ποτάμι της οργής για την τραγωδία στα Τέμπη κατέκλεισε τους δρόμους πολλών μεγάλων πόλεων. Ο κόσμος ζητά να τιμωρηθούν οι ένοχοι που οδήγησαν στην τραγωδία, ωστόσο ακόμα φαίνεται ότι έχουμε αρκετό δρόμο μπροστά μας.
Η ύπαρξη ξυλολίου θα μπορούσε να δώσει μια απάντηση στο μανιτάρι φωτιάς που δημιουργήθηκε, όμως ταυτόχρονα θα γεννήσει άλλα ερωτήματα και θα μεταφέρει τις έρευνες σε άλλο σημείο. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να απαντηθεί το ερώτημα εάν ήταν δηλωμένη η μεταφορά της συγκεκριμένης ουσίας, εάν όλα είχαν γίνει νόμιμα κλπ κλπ.
Τι είναι το ξυλόλιο
Γιατί όμως το ξυλόλιο θα μπορούσε να δημιουργήσει τέτοια έκρηξη. Πρόκειται για μία ουσία η οποία χρησιμοποιείται κυρίως ως διαλύτης. Για παράδειγμα στο τραίνο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την αφαίρεση γκράφιτι από το εξωτερικό ενός συρμού. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι θα μπορούσε να βρεθεί σε μικρή ποσότητα και όχι σε αυτή που υπολογίζεται ότι υπήρχε στην αμαξοστοιχία.
Την ίδια ώρα χρησιμοποιείται διαδεδομένα και στην νοθεία καυσίμων. Κάτι που όπως είναι φυσιολογικό δημιουργεί πολλά σενάρια για τους λόγους που δεν φαίνεται να είναι δηλωμένο στην εμπορική αμαξοστοιχία.
Τα μέλη της επιτροπής των ανεξάρτητων πραγματογνωμόνων που όρισαν οι οικογένειες των θυμάτων, διαπίστωσαν πως η έκρηξη και το «μανιτάρι» φωτιάς που κατέγραψαν κάμερες ασφαλείας, ήταν αποτέλεσμα της ύπαρξης ξυλολίου που υπήρχε στην εμπορική αμαξοστοιχία.
Οι δειγματοληψίες από το σημείο της σύγκρουσης και από τα συντρίμμια των συρμών έγιναν με μεγάλη χρονική καθυστέρηση, στις 29 του περασμένου Μάρτη. Ανιχνεύτηκε η ύπαρξη ξυλολίου σε 7 διαφορετικά σημεία, τόσο στο χώμα στην περιοχή της σύγκρουσης όσο και στις εξωτερικές επιφάνειες των μηχανών. «Εντοπίστηκε εκεί που δεν πλησίασαν οι μπουλντόζες και δεν έγιναν επεμβάσεις», επισημαίνει πραγματογνώμονας των οικογενειών των θυμάτων Κώστας Λακαφώσης και εκτιμά ότι κάποιο από τα δύο τρένα μετέφερε από δύο έως πέντε κυβικά μέτρα.
Τα μέλη της επιτροπής έστειλαν τα δείγματα στο Γενικό Χημείο του Κράτους κι οι αναλύσεις επιβεβαίωσαν μια σειρά από σκέψεις που υπήρχαν από την πρώτη στιγμή. Ειδικότερα, οι επιστημονικές αναλύσεις οδηγούν στο συμπέρασμα πως το ξυλόλιο διασκορπίστηκε στην περιοχή με τη σύγκρουση και έπειτα, ως πτητική ουσία εξατμίστηκε και χάθηκε.
Η λίστα των λαθών μεγαλώνει
Όσο κανείς ασχολείται με την υπόθεση τόσο μεγαλώνει και η λίστα των λαθών που έχουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά τις αποκαλύψεις για την ύπαρξη ξυλόλιου οι Αρχές σκέφτηκαν να ζητήσουν το βίντεο από την φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας στη Θεσσαλονίκη.
Μόνο που αυτό δεν μπορεί να γίνει άμεσα και κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος εάν θα μπορέσει να συμβεί κάποια στιγμή. Ο λόγος; Κανείς δεν σκέφτηκε να ζητήσει το καταγραφικό υλικό όλους αυτούς τους μήνες.
Έτσι, πάνω του έχει γραφτεί άλλο υλικό και όσα έγιναν το μοιραίο βράδυ έχουν σβηστεί. Τώρα γίνονται προσπάθειες να ανακτηθούν οι πρώτες εικόνες ώστε να δοθούν απαντήσεις με τι φορτώθηκε το τρένο.
Ορίζεται νέος πραγματογνώμονας
Την ίδια ώρα σύμφωνα με το MEGA ο ανακριτής αναμένεται να ορίσει νέο πραγματογνώμονα από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο για να απαντηθούν όλα τα αναπάντητα ερωτήματα, κυρίως σε σχέση με την έκρηξη που συνόδευσε τη σύγκρουση των δύο τρένων.
«Υπάρχουν αντικρουόμενα συμπεράσματα από την πραγματογνωμοσύνη που είχε γίνει από τον άνθρωπο που όρισε ο ανακριτής. Ο συγκεκριμένος πραγματογνώμονας είχε εντοπίσει το έλαιο σιλικόνης, του οποίου η ύπαρξη δικαιολογείται στα τρένα. Ωστόσο, το πόρισμα του γενικού χημείου του κράτους εντοπίζει και άλλα εύφλεκτα υλικά, που η ύπαρξη τους δεν δικαιολογείται στις αμαξοστοιχίες», ανέφερε στο ρεπορτάζ της η Άννα Κανδύλη.
Παράλληλα, δεν αποκλείεται να σταλεί εύφλεκτη ύλη σε ειδικό εργαστήριο του Καναδά, για να ερευνήσει τι ήταν και αν συνέβαλε στην τραγωδία.
Τα δεδομένα για τη δίκη
Από τους 33 κατηγορούμενους μόνο οι δυο έχουν προφυλακιστεί, ο σταθμάρχης και ο επιθεωρητής του. Οι τελευταίοι κατηγορούμενοι έχουν πάρει προθεσμία να απολογηθούν μέχρι τις 7 Μαρτίου.
Μάλιστα, δεν αποκλείεται ο κύκλος των κατηγορούμενων να αυξηθεί. Είναι εξαιρετικά πιθανό να προστεθούν στη λίστα 4 ή 5 άτομα από την εταιρεία που έχει τα τρένα και από την ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων.
Αναφορικά με τη δίκη, στόχος είναι να ξεκινήσει τον Ιούνιο. Ωστόσο, με τις νέες ενέργειες του ανακριτή και με τη νέα πραγματογνωμοσύνη ενδεχομένως η ανάκριση να καθυστερήσει λίγο.