Καθώς συνεχίζεται το σκληρό παζάρι στην ΕΕ αναφορικά με τη φορολόγηση της ενέργειας, με την πρόταση της Κομισιόν να προσκρούει επί του παρόντος σε σκόπελο, η βελγική προεδρία έχει καταθέσει μία συμβιβαστική πρόταση προκειμένου να επιτευχθεί μία συμφωνία πριν από τις ευρωεκλογές του Ιουνίου.
Σύμφωνα με προσχέδιο της πρότασης που αποκαλύπτει το Reuters, χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαπραγματεύονται εξαιρέσεις για το προτεινόμενο φόρο στα ρυπογόνα καύσιμα αεροσκαφών για τα νησιά, σε μια κίνηση που θα μπορούσε να ωφελήσει χώρες όπως η Ελλάδα, η Ιρλανδία, η Κύπρος, η Μάλτα και η Ισπανία.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την αναθεώρηση των κανόνων ενεργειακής φορολογίας το 2021 ώστε να γίνουν πιο φιλικοί προς το κλίμα, συμπεριλαμβανομένης της σταδιακής επιβολής φόρων στα καύσιμα για πτήσεις εντός του μπλοκ των 27 εθνών, που επί του παρόντος διαφεύγουν των εισφορών σε όλη την ΕΕ.
Η συμβιβαστική πρόταση του Βελγίου έδειξε ότι οι χώρες διαπραγματεύονται τώρα πιο ήπιους κανόνες για τα νησιά -τόσο νησιωτικά έθνη όσο και χώρες συμπεριλαμβανομένων των νησιωτικών εδαφών- που εξαρτώνται από την αεροπορία και τη ναυτιλία για τις μεταφορές και το εμπόριο.
Εξαίρεση έως το 2032
Το σχέδιο συμβιβασμού θα απαλλάσσει τα νησιά από τον φόρο καυσίμων αεροσκαφών έως το 2032. Για άλλες χώρες, ένας ελάχιστος φορολογικός συντελεστής της ΕΕ θα ισχύει από το 2028 και θα αυξάνεται σταδιακά, ενώ τα κράτη μέλη της ΕΕ θα έχουν επίσης την επιλογή να εισαγάγουν τις δικές τους εθνικές εισφορές αμέσως μετά την υιοθέτηση της πολιτικής.
Οι αλλαγές στοχεύουν να κερδίσουν την υποστήριξη από νησιωτικά έθνη που έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι η πολιτική θα πλήξει ιδιαίτερα τις οικονομίες τους. Τα νησιά θα λάβουν επίσης ορισμένες απαλλαγές από τους ελάχιστους φορολογικούς συντελεστές της ΕΕ για τη ναυτιλία, σύμφωνα με το σχέδιο συμβιβασμού.
Η αλλαγή της φορολογικής πολιτικής της ΕΕ είναι τρομερά δύσκολη γιατί απαιτεί ομόφωνη έγκριση από όλες τις χώρες της ΕΕ – που σημαίνει ότι οποιαδήποτε κυβέρνηση μπορεί να την εμποδίσει. Η εξαίρεση των νησιών θα μπορούσε, ωστόσο, να παρεμποδίσει τις προσπάθειες για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Οι πτήσεις από και προς τα νησιά αντιπροσωπεύουν περίπου το 22% της συνολικής χρήσης καυσίμων από πτήσεις εντός της ΕΕ, αναφέρει η Transport and Environment.