Στη γραμματεία της Εξεταστικής Επιτροπής για τη διερεύνηση της τραγωδίας των Τεμπών, στάλθηκε σήμερα Τετάρτη (28/2) η δικογραφία του Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, για το σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Το περιεχόμενο της δικογραφίας θα γνωστοποιηθεί στα μέλη της επιτροπής, αύριο Πέμπτη (1/3), προκειμένου να αξιολογηθούν τα στοιχεία, ώστε να περιληφθούν στο τελικό πόρισμα της επιτροπής.
Συγκεκριμένα, η γραμματεία της επιτροπής παρέλαβε το υπ’αριθμ. πρωτ. 48/22.02.2024 έγγραφο του Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, με το οποίο διαβιβάσθηκαν σε ψηφιακή μορφή:
- μηνυτήριες αναφορές,
- εκθέσεις εξέτασης μαρτύρων,
- πορίσματα εκθέσεων πραγματογνωμοσυνών,
- πόρισμα Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, και πρωτοκολλήθηκε (αρ. πρωτ. 131/28.02.2024) ως εισερχόμενο έγγραφο της Εξεταστικής Επιτροπής.
Κατόπιν σχετικής απόφασης της εξεταστικής επιτροπής, οι εκπρόσωποι των κομμάτων έχουν κληθεί να καταθέσουν τα πορίσματά τους στις 8 Μαρτίου, προκειμένου αυτά να συζητηθούν στις 11 Μαρτίου. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο παράτασης αυτών των προθεσμιών.
Φωτιά το πόρισμα πραγματογνώμων
Την ίδια ώρα, τα μέλη της επιτροπής των Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων που όρισαν οι οικογένειες των θυμάτων, διαπίστωσαν πως η έκρηξη και το «μανιτάρι» φωτιάς που κατέγραψαν κάμερες ασφαλείας, ήταν αποτέλεσμα της ύπαρξης ξυλολίου που υπήρχε στην εμπορική αμαξοστοιχία.
Οι δειγματοληψίες από το σημείο της σύγκρουσης και από τα συντρίμμια των συρμών έγιναν με μεγάλη χρονική καθυστέρηση στις 29 του περασμένου Μάρτη και ανιχνεύτηκε η ύπαρξη ξυλολίου σε 7 διαφορετικά σημεία, τόσο στο χώμα στην περιοχή της σύγκρουσης όσο και στις εξωτερικές επιφάνειες των μηχανών.
Τα μέλη της επιτροπής έστειλαν τα δείγματα στο Γενικό Χημείο του Κράτους κι οι αναλύσεις επιβεβαίωσαν μια σειρά από σκέψεις που υπήρχαν από την πρώτη στιγμή.
Οι επιστημονικές αναλύσεις οδηγούν στο συμπέρασμα πως το ξυλόλιο διασκορπίστηκε στην περιοχή με τη σύγκρουση και έπειτα ως πτητική ουσία εξατμίστηκε και χάθηκε. Προφανώς, θα είχε ανιχνευτεί σε μεγαλύτερη ποσότητα εάν οι δειγματοληψίες είχαν γίνει αμέσως μετά τη σύγκρουση, λένε οι ανεξάρτητοι πραγματογνώμονες.
Στο Live News ήδη από τη Δευτέρα 6 Μαρτίου ο μηχανολόγος αεροναυπηγός μηχανικός Κώστας Λακαφώσης, είχε αποκλείσει τα αρχικά σενάρια για την έκρηξη.
Από το μοιραίο Intercity 62 που είχε 8 βαγόνια διασώθηκαν τα 5. Από το 6ο έμεινε μόνο ο καμένος σκελετός ενώ στα συντρίμμια είναι ό,τι απέμεινε από τα 2 πρώτα. Οι λαμαρίνες τους έλιωσαν σε θερμοκρασίες 1.300 βαθμών Κελσίου και παρέσυραν στον θάνατο ακαριαία δεκάδες επιβάτες.