Η μεταφορά του μυθιστορήματος του David Nicholls «One Day» στην οθόνη δεν πέτυχε την πρώτη φορά. Χρειάστηκε μια δεύτερη για να κάνει γκελ στο κοινό. Τι γκελ όμως! Καθολικό. Πάνε τώρα δεκαπέντε μέρες που η νέα σειρά του Netflix παραμένει καρφωμένη στην πρώτη θέση της τηλεθέασης του τιτάνα streamer, δίχως να διαφαίνεται ακόμα στον ορίζοντα η παραγωγή που θα την εκθρονίσει.
Το βιβλίο, που έγινε best-seller, ταινία και τώρα βρήκε τον δρόμο της και στην μικρή οθόνη, αφηγείται την ιστορία της Emma και του Dexter, οι οποίοι γνωρίζονται την βραδιά της αποφοίτησής τους από το πανεπιστήμιο και αναπτύσσουν μια στενή, κάπως απίθανη, φιλία με έναν έντονα λανθάνοντα ερωτισμό μεταξύ τους. Εκείνη έχει τον αέρα καταραμένης ποιήτριας, εκείνος ακαταμάχητου δανδή. Και οι δυο όμως μοιάζουν να παλεύουν με το μάταιο.
Το «One Day» παρακολουθεί τον Dexter, την Emma και την μεταξύ τους σχέση επί δύο δεκαετίες, όμως μόνο για μία ημέρα κάθε χρόνο. Την ίδια ημέρα. Σας σταματώ προτού αναφωνήσετε «Αχ τι ρομαντικό», γιατί πολύ απλά αυτή εδώ δεν είναι απλώς μια ιστορία για έναν μεγάλο, τραγικό έρωτα. Κι αυτό γιατί η μεταξύ τους σχέση φέρνει στο φως ενδιαφέρουσες σύγχρονες ταξικές δυναμικές.
«Η ιστορία δεν αφορά μόνο τον έρωτα ή τη φιλία, αλλά εξετάζει με τον δικό της τρόπο και τον αντίκτυπο του προνομίου στις ανθρώπινες σχέσεις».
Η σειρά είναι γεμάτη από σύντομες συζητήσεις και αξιοσημείωτες ατάκες περί προνομίου, ακόμη κι αν η ίδια η λέξη δεν αρθρώνεται ποτέ. Από την πρώτη κιόλας στιγμή της συνάντησής τους, γίνονται εμφανείς οι μεταξύ τους κοινωνικές αντιθέσεις και ο αντίκτυπος που αυτές οι αντιθέσεις θα έχουν στο μέλλον.
Η Emma θέλει να αλλάξει «τη δική της μικρή γωνιά του κόσμου»· εκείνος δεν έχει σαφή σχέδια για τη ζωή του. Έχει όμως τις οικονομικές πλάτες των γονιών του και, ταυτόχρονα, μια παντελή άγνοια της προνομιακής του θέσης.
Το υποκείμενο θέμα του προνομίου και της οικονομικής ασφάλειας αναδύεται όλο και περισσότερο καθώς η ιστορία εξελίσσεται. Όταν, για παράδειγμα, η Emma βρίσκει δουλειά σε ένα μεξικάνικο εστιατόριο, το οποίο μισεί, αλλά δεν έχει άλλο τρόπο να τα βγάλει πέρα στο Λονδίνο, ο Dex εμφανίζεται στη βάρδια της κι επιχειρεί να της δώσει φιλοδώρημα, φέρνοντάς την σε απίστευτα δύσκολη θέση. Για εκείνον είναι μια πράξη καλοσύνης· για εκείνη είναι μια άκρως προσβλητική χειρονομία.
Ακολουθούν πολλά παρόμοια περιστατικά. Η ταξική κοινωνία στην οποία ζουν δίνει πολλές ευκαιρίες για δαύτα. Η συζήτηση σχετικά με το προνόμιο και το πώς αυτό επηρεάζει την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας και τους άλλους έχει εξελιχθεί πολύ από τις δεκαετίες του 1980, του 1990 και του ’00, κατά τις οποίες εκτυλίσσεται η σειρά. Αναμφίβολα έχουμε ακόμα πάρα πολύ δρόμο μπροστά μας.
Είναι όμως πολύ θετικό το γεγονός ότι το θέμα θίγεται τόσο δυναμικά και ολοκληρωμένα στο ριμέικ ενός μυθιστορήματος στο οποίο ίσως να μην είχαμε εντοπίσει τις λεπτές νύξεις της πολιτικής του προνομίου με την πρώτη ανάγνωση. Είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να ανοίγουμε αυτές τις συζητήσεις. Σε μια εποχή που το ζήτημα παραμένει φλέγον, τα πολιτιστικά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, όπως οι σειρές και οι ταινίες, έχουν χρέος να μιλούν για τέτοια ζητήματα.