Οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, αντιμετωπίζουν μία σειρά από χρόνια και πιεστικά ζητήματα.  Έλλειψη πόρων, υποστελέχωση, γραφειοκρατία, ανεπαρκείς ή επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες. Στο εκρηκτικό μείγμα των παραπάνω, έρχεται σχεδόν πάντα να προστεθεί πλήθος πιεστικών καθημερινών αναγκών, όπως τα ζητήματα της καθαριότητας ή της ανεπάρκειας των υποδομών.

Η μάχη της καθημερινότητας, πρέπει να δίνεται με κάθε μέσο, αλλά ποτέ να μην είναι η μόνη. Οι ΟΤΑ κάθε βαθμού, οφείλουν να τολμούν και να σχεδιάζουν μακροπρόθεσμα.

Η Αθήνα της περιόδου 2019-2023, στην οποία διετέλεσε δήμαρχος ο Κώστας Μπακογιάννης, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η μάχη της καθημερινότητας συνδυάστηκε με παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο, αναβάθμιση κρίσιμων υποδομών, αναπλάσεις χώρων πρασίνου. Όλα αποτέλεσαν μέρος ενός μακροπρόθεσμου σχεδιασμού για την πόλη. Ενδεικτικό παράδειγμα μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, είναι η Διπλή Ανάπλαση.

Συνοπτικά η Διπλή Ανάπλαση αποτελεί, μια μεγάλη χωροταξική και πολεοδομική παρέμβαση, για τη δημιουργία δύο μητροπολιτικών πόλων αναψυχής, αθλητισμού και πολιτιστικών λειτουργιών, στον Ελαιώνα και στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας.

Όποιος έχει επισκεφτεί τον Ελαιώνα, καταλαβαίνει ότι η περιοχή χρειάζεται πολλά περισσότερα από τη μάχη της καθημερινότητας. Η προηγούμενη διοίκηση κατάλαβε άμεσα, ότι το όχημα για την πραγματική αναγέννηση της περιοχής, που απέχει ελάχιστα χιλιόμετρα από την Ομόνοια και αποτελεί την πίσω αυλή της πόλης, είναι η Διπλή Ανάπλαση. Όμως, το μακρινό 2019, το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν στα αζήτητα, ουδείς τολμούσε να το συζητήσει δημόσια, ή πόσο μάλλον να το επαναφέρει.

Με επιμονή, σκληρή προσπάθεια και αμέτρητες ώρες εργασίας, η Διπλή Ανάπλαση επανήλθε στο προσκήνιο. Στα τέσσερα χρόνια που μεσολάβησαν από το 2019 μέχρι σήμερα και παρά την περίοδο της πανδημίας, προχώρησαν οι απαραίτητες συμφωνίες που αποτυπώθηκαν σε συμβάσεις με όλους τους εμπλεκόμενους, εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση συνολικού ύψους 230 εκ €, επικαιροποιήθηκε η ισχύουσα νομοθεσία, ωρίμασε πληθώρα τεχνικών μελετών, δημοπρατήθηκε το έργο του γηπέδου, των υποδομών και του πρασίνου για την περιοχή του Ελαιώνα.

Στο συγκεκριμένο έργο, εκτός από τον Δήμο, τους φορείς του Παναθηναϊκού και την ΑΕΠ Ελαιώνα, εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα, περισσότερα από τέσσερα υπουργεία, δύο συστημικές τράπεζες, η ευρωπαϊκή επιτροπή.

Ο Δήμος Αθηναίων τόλμησε να αναλάβει το συγκεκριμένο εγχείρημα ως επισπεύδον και σταδιακά όλοι οι εμπλεκόμενοι, προσήλθαν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης, διότι αντιλήφθηκαν ότι υπήρχε ουσιαστική προοπτική. Εάν πρέπει να ξεχωρίσω δύο σημεία, αυτά είναι η διαπραγμάτευση με την ευρωπαϊκή επιτροπή για το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων και η διαπραγμάτευση με τις εθνικές χρηματοδοτικές αρχές για την εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων.

Αναμφίβολα, στη θητεία της περιόδου 2019-2023, πραγματοποιήθηκαν παρεμβάσεις στις οποίες η πόλη δεν ήταν συνηθισμένη. Μέχρι την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων της Διπλής Ανάπλασης, θα απαιτηθεί δουλειά και ορθή διαχείριση, όμως σήμερα μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι το δύσκολο σκέλος του εγχειρήματος  βρίσκεται πίσω και όχι μπροστά μας.

Με τη Διπλή Ανάπλαση, η Αθήνα θα κερδίσει δύο νέους μητροπολιτικούς πόλους πρασίνου και αθλητισμού, την αναβάθμιση του ξεχασμένου Ελαιώνα και μία άυλη παρακαταθήκη που δεν πρέπει να υποτιμάται. Ουδέποτε οι μεγάλες παρεμβάσεις στην Ελλάδα προέρχονταν από την τοπική αυτοδιοίκηση. Η τετραετία Μπακογιάννη μπορεί να υπερηφανεύεται ακριβώς για αυτό, ότι παρά τα όποια προβλήματα παρουσιαστούν, ο Δήμος Αθηναίων μπορεί να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και να υλοποιεί μεγάλες παρεμβάσεις. Χρειάζεται τολμηρή διοίκηση, εξειδικευμένο προσωπικό και ατελείωτες ώρες δουλειάς.

Αλέξανδρος Τσιατσιάμης
Πρόεδρος ΑΤ Management