Case study σε παγκόσμιο επίπεδο αποτελεί η μετατροπή μιας εγκατάστασης της πολεμικής αεροπορίας σε υποδομή με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα (near Zero Carbon Emissions Airport).
Και αυτή βρίσκεται στην Ελλάδα. Και πρόκειται συγκεκριμένα για την 115 Πτέρυγα Μάχης στη Σούδα της Κρήτης.
Είναι η πρώτη παγκοσμίως πράσινη αεροπορική εγκατάσταση με υψηλό βαθμό καθαρής ενέργειας και αυτονομίας και αποτέλεσε μία δωρεά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην εθνική άμυνα της χώρας μας.
Ενεργειακή αυτονομία σε υποδομές μεταφορών
Το έργο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελεί μία απτή απόδειξη της λύσης που προτείνει για ενεργειακά αυτόνομες υποδομές μεταφορών οι οποίες συνδυάζουν τις ΑΠΕ, την αποθήκευση και την έξυπνη διαχείριση ενέργειας.
Τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, οι αυτοκινητόδρομοι και άλλοι μεγάλοι καταναλωτές ενέργειας αναζητούν τρόπους για την αξιοποίηση της ανταγωνιστικής πράσινης ενέργειας αλλά και της αποθήκευσης της (με μπαταρίες) όπως φυσικά και των συστημάτων ενεργειακής απόδοσης.
Η 115 Πτέρυγα Μάχης
Το project της 115 Πτέρυγας Μάχης που ανέπτυξε και εφάρμοσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εκτός από τη δραστική μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος περιλαμβάνει ταυτόχρονα και την κάλυψη του συνόλου των αναγκών σε ηλεκτρισμό κατά 100% από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Net Zero Energy Airport). Επιτεύχθηκε αξιοποιώντας ένα σύστημα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά και συνδέοντάς το με ένα μεγάλο σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με συσσωρευτές ιόντων λιθίου. Προκειμένου, ωστόσο, να διασφαλίζεται η αδιάλειπτη και απρόσκοπτη διαχείριση της παραγόμενης και καταναλισκόμενης ενέργειας, αναπτύχθηκε και ένα «έξυπνο» σύστημα διαχείρισης και ελέγχου ενέργειας (Energy Management System).
Το δίκτυο ηλεκτρισμού
Με το προαναφερόμενο τριπλό σύστημα στην περίπτωση που η πολεμική μονάδα απαιτήσει επιπλέον ποσότητες ενέργειας, βασίζεται σε αυτές που έχει ήδη αποθηκεύσει, χωρίς να προκαλεί ξαφνική κλιμάκωση στο κεντρικό δίκτυο ηλεκτρισμού.
Αντίστοιχα, ακόμα και αν το δίκτυο ηλεκτρισμού έχει τεθεί εκτός λειτουργίας (black-out) και υπάρχει συνεχής νέφωση – άρα τα φωτοβολταϊκά έχουν περιορισμένη παραγωγή – η μονάδα λειτουργεί μέχρι και για 48 ώρες καλύπτοντας τα κρίσιμα φορτία της, βασιζόμενη μόνο στην αποθηκευμένη ενέργεια που διαθέτει.
Προς επίρρωση της διεθνούς αναγνώρισης της καινοτόμου αυτής προσέγγισης, διοργανώθηκε από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το European Defense Agency, στην Κρήτη, ειδικό workshop με θέμα την απανθρακοποίηση των αμυντικών εγκαταστάσεων με κεντρικό case study την 115 Πτέρυγα Μάχης και σχετική επίσκεψη στις αναβαθμισμένες πλέον εγκαταστάσεις με επίδειξη των δυνατοτήτων τους.
Ο Σείριος
Άλλη μία εφαρμογή των συστημάτων ενεργειακής αυτονομίας είναι και αυτή στον Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων της Μαλακάσας, ο γνωστός κι ως «Σείριος».
Στο ΣΕΑ Σείριος που διαχειρίζεται η Νέα Οδός, έχει αναπτυχθεί ο πρώτος ηλιακός υβριδικός σταθμός ταχυφόρτισης σε ελληνικούς αυτοκινητόδρομους που λειτουργεί με απευθείας σύνδεση των ταχυφορτιστών στο συνεχές ρεύμα που παράγεται από τα ηλιακά πάνελ, και θα συνδυάζεται με σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες ιόντων λιθίου υψηλής τάσης.
Το εν λόγω έργο περιλαμβάνει:
- Κατασκευή στεγάστρων για τα πάρκινγκ των αυτοκινήτων
- Τοποθέτηση σε αυτά φωτοβολταϊκά, συνολικής ισχύος περίπου 500 kWp
- Δύο φορτιστές DC υψηλής ισχύος σε κάθε κλάδο, δηλαδή σύνολο τέσσερις φορτιστές ισχύος 120 kW έκαστος
- Υβριδικούς Ιnverter. Το ρεύμα από τα φωτοβολταϊκά κατευθύνεται στο φορτιστή όταν υπάρχει αυτοκίνητο να φορτίζει κατά τη διάρκεια της ημέρας και παράλληλα όση ενέργεια δεν καταναλώνεται από τις φορτίσεις οχημάτων, χρησιμοποιείται απευθείας για να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες του κτιρίου του Σταθμού Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών Μαλακάσας (Σείριος).
Ειδικό σύστημα διαχείρισης ενέργειας
Στα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του πρωτοποριακού σταθμού περιλαμβάνονται η χρήση εξειδικευμένων υβριδικών μετατροπέων, ικανών να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια με ή χωρίς το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ.
Επίσης, οι εξελιγμένοι ταχυφορτιστές δύνανται να τροφοδοτούνται απευθείας με σταθερή τάση από τους ηλιακούς συλλέκτες ή τις μπαταρίες, ή και από τα δύο συγχρόνως αποφεύγοντας απώλειες άνω του 12%, ενώ εφαρμόστηκε ειδικό Σύστημα Διαχείρισης Ενέργειας που εξυπηρετεί ταυτόχρονα τις ανάγκες των ταχυφορτιστών αλλά και των ιδιοκαταναλώσεων του σταθμού αποφεύγοντας την έγχυση ενέργειας προς το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ.