Το ζήτημα της ακρίβειας βρίσκεται σταθερά στην κορυφή των ανησυχιών των πολιτών.
Εξίσου σταθερά η κυβέρνηση δηλώνει πως η αντιμετώπιση του ζητήματος βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων της.
Η επιμονή της σταθερότητας ωστόσο δεν απομειώνεται από την επιμονή της προτεραιότητας.
Οι τιμές των προϊόντων εξακολουθούν να καλπάζουν παρά και τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού πως η χώρα δεν είναι «μπανανία» ή τις αιφνιδιαστικές του επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ.
Το ερώτημα κάτω από αυτό το πρίσμα είναι εάν ο πληθωρισμός, στον οποίο η χώρα μας καταγράφει από τις υψηλότερες επιδόσεις στην Ευρώπη, είναι μόνο αποτέλεσμα ανικανότητας ή και σκοπιμότητας.
Εάν, με άλλα λόγια, η κυβέρνηση όχι μόνο δεν μπορεί αλλά και δεν θέλει.
Μια απάντηση δίνουν δυο επιφανείς οικονομολόγοι του περασμένου αιώνα, οι οποίοι μολονότι εκπροσωπούσαν δυο εντελώς διαφορετικές σχολές, κατέληγαν στην ίδια ανάγνωση.
Ο Μίλτον Φρίντμαν έλεγε πως «ο πληθωρισμός είναι ένας φόρος χωρίς νόμο». Ενώ ο Τζον Κέινς σημείωνε πως «συντηρώντας τον πληθωρισμό, μια κυβέρνηση μπορεί να δημεύει, εν κρυπτώ και αθέατα, ένα σημαντικό μέρος του πλούτου των πολιτών της».
Αξίζει να θυμηθεί κανείς αυτές τις δυο καίριες διαπιστώσεις υπό το φως των χθεσινών δηλώσεων του Πρωθυπουργού στο Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο.
Από το βήμα της εκδήλωσης ο κ. Μητσοτάκης κάλεσε τους πολίτες να «δουν τη δημοσιονομική συνέπεια που μας επιτρέπει να μειώνουμε το χρέος μας».
Κάτι που σημαίνει πως το όφελος για την κυβέρνηση είναι διπλό.
Αφενός, ο πληθωρισμός συντελεί στην αύξηση των φορολογικών εσόδων, γεγονός που επιτρέπει να διατηρείται ο προϋπολογισμός ισοσκελισμένος. Αφετέρου, μειώνονται το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ, όπως και τα ελλείμματα, μέσω της ονομαστικής αύξησης του παραγόμενου πλούτου.
Μόνο που, όπως θα συμφωνούσαν ο Φρίντμαν με τον Κέινς, το διπλό αυτό όφελος επιτυγχάνεται «χωρίς νόμο», «εν κρυπτώ» και «σε βάρος του πλούτου των πολιτών».
Δεν οφείλεται επομένως στη «δημοσιονομική συνέπεια», όπως ισχυρίστηκε ο Πρωθυπουργός. Αλλά σε ένα περίπου «μεγάλο κόλπο» με τον πληθωρισμό και την ακρίβεια.