Στο μέτωπο των αγροτικών κινητοποιήσεων έχει στρέψει το βλέμμα της η κυβέρνηση προσπαθώντας να ανοίξει δίαυλο επικοινωνίας με τους ανθρώπους του πρωτογενούς τομέα χαρακτηρίζοντας «δίκαια» πολλά από τα αιτήματά τους. Η καλή διάθεση όμως δεν αρκεί και πλέον αναζητείται δημοσιονομικός χώρος προκειμένου να ανακοινωθούν ακόμη και στο τέλος της εβδομάδας πρόσθετες παρεμβάσεις, με σκοπό να εκτονωθεί η ένταση και να αποσυρθούν τα τρακτέρ από τους δρόμους.
Στο τραπέζι βρίσκεται η επιστροφή του φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο αλλά και πρόσθετη παρέμβαση στο ρεύμα με μείωση της τιμής ανά κιλοβατώρα γεγονός που θα οδηγήσει με τη σειρά του σε μείωση του κόστους παραγωγής. Πάντως, το πρώτο βήμα εκτόνωσης έγινε ήδη από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος σε ραδιοφωνική του συνέντευξη το πρωί της Τρίτης (ΣΚΑΪ) ανακοίνωσε πως θα δοθεί δεύτερος γύρος βοήθειας προς αγρότες και κτηνοτρόφους της Θεσσαλίας που επλήγησαν από τον Daniel. Η πλατφόρμα για την πρόσθετη πρώτη αρωγή έως 10.000 ευρώ που προανήγγειλε ο πρωθυπουργός αναμένεται να ανοίξει την επόμενη εβδομάδα.
«Ζήτησα από το υπουργείο άμεσα να προχωρήσει στην αύξηση της πρώτης αρωγής και από 2.000 να πάμε στα 5.000 έως 10.000 ευρώ ώστε να δώσουμε πιο γρήγορα τα λεφτά στους ανθρώπους. Η αρωγή αυτή αφορά ζημιές στον εξοπλισμό, λέμε ότι θα δώσουμε πρόσθετα χρήματα για αυτό», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Σπεύσαμε να κρατήσουμε πόρτες διαλόγου ανοιχτές, κάθε μορφή κινητοποίησης πρέπει να είναι λελογισμένη και να μην επιβαρύνει το γενικότερο κοινωνικό σύνολο. Ακούμε, ανταποκρινόμαστε, εκεί που υπάρχουν καθυστερήσεις, όπως με το ρεύμα, εγώ ο ίδιος φροντίζω να πατήσω γκάζι και να διορθώσω αδυναμίες», συμπλήρωσε ο ίδιος.
Πρόσκληση στους αγρότες για διάλογο, ώστε να μπορέσουν να επιλυθούν τα προβλήματα απηύθυνε και ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Λευτέρης Αυγενάκης, σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ. «Ζητάω από τους αγρότες να έλθουν να συζητήσουμε. Δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε. Μαζί είμαστε. Στην ίδια πλευρά της όχθης είμαστε. Έχουμε πολλά πράγματα να κάνουμε μαζί. Πραγματικά θέλουμε να στηρίξουμε ακόμα περισσότερο τον πρωτογενή τομέα. Καταλαβαίνουμε τα προβλήματα. Δεν είναι μόνοι. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι στο πλευρό τους και έχει αποδειχθεί από τα μέτρα που έχουμε λάβει μέχρι σήμερα», τόνισε ο υπουργός.
Ραντεβού στην Agrotica
Την ίδια ώρα οι αγρότες τηρούν στάση αναμονής, δεν εμφανίζονται ικανοποιημένοι από τις εξαγγελίες και ετοιμάζονται για δυναμικές κινητοποιήσεις την Πέμπτη κατά τα εγκαίνια της διεθνούς έκθεσης Agrotica στη Θεσσαλονίκη.
Το βράδυ της Τρίτης σε σύσκεψη στον Παλαμά οι αγρότες της Θεσσαλίας αποφάσισαν:
- να αποστέλλουν τα αιτήματα στο Μαξίμου ώστε να τα επεξεργαστούν στην κυβέρνηση και να οριστεί η συνάντηση με τον πρωθυπουργό . Αυτά είναι αιτήματα που συμφωνούν όλα τα μπλόκα σε όλη την Ελλάδα
- όλα τα μπλόκα όλης της Θεσσαλίας συντονισμένα στις 4 το απόγευμα θα αποκλείουν ταυτόχρονα το σημείο στο όποιο βρίσκονται σε εθνικό και επαρχιακό δίκτυο. Η αρχή γίνεται από σήμερα Τετάρτη
- Οι Θεσσαλοί αγρότες κατεβαίνουν στην Agrotica το ερχόμενο Σάββατο και πραγματοποιούν συλλαλητήριο στις 12 το μεσημέρι στην βόρεια είσοδο της έκθεσης.
Σε εξέλιξη είναι και οι κινητοποιήσεις αγροτών στη Θεσσαλονίκη, όπου αντιπροσωπεία τους σε συνάντηση με την ηγεσία της αστυνομικής διεύθυνσης στο Αστυνομικό Μέγαρο της πόλης, ενημέρωσαν για την πρόθεσή τους να κατέβουν στην Agrotica με τα τρακτέρ τους την ημέρα των εγκαινίων.
Η πρόταση που κατέθεσε η οκταμελής εκπροσώπηση των αγροτών, και έγινε αποδεκτή, είναι ότι περίπου 300 τρακτέρ, καθώς και φορτηγά μελισσοκόμων, θα πραγματοποιήσουν μηχανοκίνητη πορεία από περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας με προορισμό το κέντρο της Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα τον χώρο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Στην πορεία θα συμμετάσχουν αγρότες από τη Χαλκιδική, τις Σέρρες, την Πέλλα, την Πιερία, το Κιλκίς και την Ημαθία.
Μάλιστα το απόγευμα της Τρίτης αγρότες από τη Χαλκιδική απέκλεισαν για δύο ώρες την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανίων στα πλαίσια των κινητοποιήσεων τους. Οι αγρότες, βρέθηκαν στο σημείο με 11 τρακτέρ και απέκλεισαν τον δρόμο από τις έξι μέχρι τις οκτώ το απόγευμα.
Τρακτέρ από τις Σέρρες θα κάνουν την εμφάνιση τους νωρίς το πρωί της Πέμπτης 1/2 στην Εγνατία Οδό, στο δρόμο Σερρών-Θεσσαλονίκης. Οι Σερραίοι αγρότες θα ξεκινήσουν νωρίς το πρωί από την πόλη των Σερρών με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, όπου θα πάρουν μέρος στο συλλαλητήριο που θα γίνει στην Agrotica και όπως αποφάσισαν θα παραμείνουν εκεί μέχρι και την Κυριακή.
Συλλαλητήριο διαμαρτυρίας και μηχανοκίνητη πορεία θα κάνουν σήμερα και οι αγρότες του βορείου Έβρου. Η προσυγκέντρωση των τρακτέρ θα γίνει στις 10:00 σήμερα στον βόρειο κόμβο και στη συνέχεια θα μπουν στην πόλη και θα παρατάξουν τα αγροτικά τους μηχανήματα στο κέντρο, για όση ώρα θα διαρκέσει το συλλαλητήριο.
Στο χορό των κινητοποιήσεων και οι αγρότες της Αχαΐας, οι οποίοι σήμερα θα συγκεντρωθούν στο κτίριο της Περιφέρειας περνώντας με τα τρακτέρ τους μέσα από την Πάτρα.
Αναβρασμός σε όλη την Ευρώπη
Σε αναβρασμό βρίσκονται και οι αγρότες σε όλη την Ευρώπη καθώς κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους. Αυτή τη στιγμή οι αγρότες βρίσκονται στους δρόμους στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Πολωνία, την Ιταλία και τη Ρουμανία. Την ίδια ώρα τα μεγαλύτερα συνδικάτα αγροτών στην Ισπανία ανακοίνωσαν κινητοποιήσεις μέσα στο Φεβρουάριο για να ενωθούν με το κίνημα οργής των Ευρωπαίων αγροτών.
Η «πολιορκία» του Παρισιού
Στη Γαλλία οι αγρότες απέκλεισαν από χθες όλους τους οδικούς άξονες γύρω από το Παρίσι και έφεραν το κύμα των μαχητικών τους κινητοποιήσεων στο κατώφλι της γαλλικής πρωτεύουσας. Συγκεκριμένα, οι αγρότες παρέταξαν φάλαγγες τρακτέρ, ρυμουλκούμενων, ακόμη και θεριζοαλωνιστικές μηχανές σε αυτό που περιέγραψαν ως «πολιορκία» του Παρισιού για να εξασφαλίσουν περισσότερες παραχωρήσεις από την κυβέρνηση. Ορισμένοι εξ’ αυτών κουβάλησαν αποθέματα τροφίμων, νερού και αντίσκηνα για να παραμείνουν στα οδοφράγματα επ’ αόριστον, αν δεν κάνει πίσω η κυβέρνηση. «Πάμε από κρίση σε κρίση. Δεν υπάρχουν τρόφιμα χωρίς αγρότες. Το τέλος μας θα σημάνει πείνα για σας», δήλωσε ο 52χρονος αγρότης Κριστόφ Ροσινιόλ.
Οι αγρότες μάλιστα αρχικά είχαν στόχο να μπλοκάρουν και τα αεροδρόμια που εξυπηρετούν την πόλη, καθώς επίσης και την αγορά Ρενζίς, μερικά χιλιόμετρα έξω από το Παρίσι, μια από τις μεγαλύτερες αγορές φρέσκων προϊόντων στον κόσμο. Η αγορά αυτή θρέφει τα 12 εκατομμύρια των Παριζιάνων «και εάν χρειαστεί να λιμοκτονήσουν για 3-4 μέρες, δεν πειράζει» λένε οι αγρότες. Ο υπουργός Eσωτερικών Ζεράρ Νταρμανέν, όμως κινητοποίησε 15.000 αστυνομικούς για την προστασία Παρισιού και Λυόν και έβαλε σαν κόκκινες γραμμές την «απαγόρευση στο πέρασμα των αγροτών εντός της πρωτεύουσας και την απαγόρευση στα μπλόκα σε Ρενζίς και αεροδρόμια».
Οι αγρότες και τα μεγαλύτερα συνδικάτα τους επέμειναν ότι θα συνεχίσουν να πολιορκούν το Παρίσι τουλάχιστον μέχρι την Πέμπτη και τη διεξαγωγή της έκτακτης συνόδου κορυφής της Ε.Ε. με τη συμμετοχή του Μακρόν.
Γερμανία και Βέλγιο
Οι κινητοποιήσεις των αγροτών πολλαπλασιάζονται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στη Γερμανία εκατοντάδες αγρότες απέκλεισαν αιφνιδιαστικά χθες με τρακτέρ τρία λιμάνια, συμπεριλαμβανομένου του Αμβούργου που αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους κόμβους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη. Αίτημά τους παραμένει να μην καταργήσει η κυβέρνηση Σολτς τις επιδοτήσεις στα αγροτικά καύσιμα. Και στο Βέλγιο αγρότες απέκλεισαν χθες αυτοκινητοδρόμους στο νότιο τμήμα της χώρας. Σύμφωνα μάλιστα με το Reuters, στάθμευσαν τρακτέρ κοντά στο κτίριο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες.
Οι λόγοι πίσω από τις κινητοποιήσεις
Τα αιτήματα είναι πανευρωπαϊκά, αλλά και εθνικά. Στοχεύουν βασικά, στις αυξήσεις των φόρων και τις περικοπές στις αγροτικές επιδοτήσεις. «Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι είμαστε εμείς οι αγρότες που παράγουμε τα τρόφιμα», γράφει ένα πανό σε μια διαδήλωση ενάντια στη γεωργική πολιτική του Όλαφ Σολτς, στη Γερμανία.
Οι Γερμανοί αγρότες έχουν ξεσηκωθεί ενάντια στην κατάργηση των επιδοτήσεων που αποσκοπούν στη μείωση του κόστους του αγροτικού ντίζελ από το 2026.Διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι το κόστος παραγωγής έχει αυξηθεί κατά 40% από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία.
Από τις αρχές του 2024 συνεχίζονται τα μπλόκα στις εισόδους αυτοκινητοδρόμων, με συγκεντρώσεις τρακτέρ σε στρατηγικές αρτηρίες και μπροστά από την Πύλη του Βρανδεμβούργου στο Βερολίνο.
Αλλά και στη Ρουμανία, οι αγρότες απέκλεισαν επίσης δρόμους που οδηγούσαν σε γειτονικές χώρες –Ουγγαρία, Ουκρανία, Βουλγαρία και Σερβία– καθώς και διαδρομές πρόσβασης στο Βουκουρέστι. Μαζί με τους φορτηγατζήδες, αντιτίθενται στην κυβέρνηση για την αύξηση των φόρων, που έχουν προκαλέσει άνοδο στις τιμές της ενέργειας και των τροφίμων.
Τι συμβαίνει με την Ουκρανία
Η εξέγερση των αγροτών τροφοδοτείται και από την ανησυχία του ανταγωνισμού από τα ουκρανικά προϊόντα. Η προοπτική ένταξης της Ουκρανίας στην Ε.Ε. ανησυχεί τους Ευρωπαίους αγρότες. Μετά τη ρωσική εισβολή, τον Φεβρουάριο του 2022, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να δημιουργήσει «διαδρόμους αλληλεγγύης» προκειμένου να παράσχει στο Κίεβο έσοδα μέσω των αγροτικών εξαγωγών, ιδιαίτερα του σιταριού. Τα προϊόντα αυτά έχουν κατακλύσει τις αγορές των γειτονικών χωρών και έχουν προκαλέσει πτώση των τιμών της τοπικής παραγωγής.
Οι επικρίσεις είναι πανομοιότυπες στην Πολωνία, όπου οι αγρότες κάνουν λόγο για «αθέμιτο ανταγωνισμό» με αυτόν τον διάδρομο. Στις αρχές Ιανουαρίου, σταμάτησαν τις εισαγωγές σιτηρών σε συνοριακό πέρασμα με την Ουκρανία. Αρκετές κυβερνήσεις στην ανατολική Ευρωπαϊκή Ένωση καλούν τις Βρυξέλλες να επιβάλουν φόρους στις εισαγωγές ουκρανικών σιτηρών.
Τα ζητήματα της Πράσινης Συμφωνίας και της ΚΑΠ
Η Ευρώπη βιώνει σημαντικές κινητοποιήσεις αγροτών που αμφισβητούν επίσης την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία της νέας κοινής αγροτικής πολιτικής (ΚΑΠ), των περιβαλλοντικών προτύπων, του περιορισμού της χρήσης φυτοϋγειονομικών προϊόντων.
Οι Ευρωπαίοι αγρότες λένε πώς έχουν ήδη πολύ σοβαρά προβλήματα λόγω των κυρώσεων, επειδή δεν έχουν πλέον ρωσικό αέριο χαμηλού κόστους και η τιμή των λιπασμάτων έχει εκτοξευθεί, όπως και οι λογαριασμοί του ρεύματος, καθιστώντας αδύνατο να επωφεληθούν από τη γεωργική δραστηριότητα. Οι διαμαρτυρίες των αγροτών σε πολλές χώρες αρχίζουν να ανησυχούν την Ε.Ε., η οποία πρέπει να επανεξετάσει ορισμένες από τις πιο σημαντικές αποφάσεις της.
Ο Βέλγος υπουργός Αγροτικής Οικονομίας Ντέιβιντ Κλαρινβάλ, κατέστησε σαφή τον τον φόβο που κλονίζει την Κοινή Αγροτική Πολιτική -τον ακρογωνιαίο λίθο της Ε.Ε. που απορροφά το ένα τρίτο του κοινοτικού προϋπολογισμού: «Η οργή των αγροτών είναι πολυπαραγοντική. Δεν είναι αναγκαστικά για τους ίδιους λόγους που εκφράζουν από τη μια χώρα στην άλλη, αλλά σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι ανησυχίες τους πρέπει να ληφθούν περισσότερο υπόψη».