Το 2023 μπορεί να τελείωσε, αλλά ο οδυνηρός απολογισμός του Χόλιγουντ όχι – ειδικά στα ταμεία.
Η φετινή εορταστική περίοδος ήταν σε μεγάλο βαθμό σκέτη καταστροφή για την κινηματογραφική βιομηχανία. Οι εγχώριες εισπράξεις για τη σεζόν που ξεκίνησε την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου μόλις και μετά βίας ξεπέρασαν το όριο του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων. Το ποσό αυτό είναι στην πραγματικότητα χαμηλότερο από τις εισπράξεις των δύο προηγούμενων ετών για την ίδια περίοδο, στις οποίες είχε συμβάλει η κυκλοφορία μεγάλων μπλοκμπάστερ όπως τα «Avatar: Ο δρόμος του νερού» και «Spider-Man: No Way Home». Είναι επίσης λιγότερο από το μισό του μέσου όρου των 2,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την περίοδο των διακοπών στα προ πανδημίας έτη 2015 έως 2019, σύμφωνα με το Box Office Mojo.
Οι λόγοι είναι πολλοί. Οι απεργίες στο Χόλιγουντ που κατέβασαν ρολά στις παραγωγές από τον Μάιο έως τα μέσα Νοεμβρίου είχαν ως αποτέλεσμα τη μετάθεση της κυκλοφορίας αρκετών μεγάλων παραγωγών στο δεύτερο μισό του 2023. Και το άλλοτε προσοδοφόρο είδος των υπερηρώων έχει αρχίσει να βυθίζεται, με την καταποντισμένη απόδοση του «Aquaman 2: Το χαμένο βασίλειο» να αποτελεί το πιο πρόσφατο παράδειγμα. Η ταινία έκανε εισπράξεις μόλις 27,7 εκατομμυρίων δολαρίων το πρώτο Σαββατοκύριακο που βγήκε στις αίθουσες, στις 22 Δεκεμβρίου – λιγότερες από τα μισές της προηγούμενης ταινίας του 2018– και έγινε η τέταρτη συνεχόμενη ταινία του franchise του DC από τη Warner Bros. Discovery που κάνει απογοητευτικό ντεμπούτο.
Αυτό συνέβη μόλις λίγες εβδομάδες αφότου η ταινία «The Marvels» της Disney έκανε το πιο αδύναμο άνοιγμα στην κινηματογραφική ιστορία της Marvel. Και δεν βελτιώθηκε στη συνέχεια: Η ταινία μόλις και μετά βίας ξεπέρασε τα 205 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως έπειτα από σχεδόν δύο μήνες στους κινηματογράφους. Καμία ταινία της Marvel δεν έχει ολοκληρώσει την πορεία της στις αίθουσες με παγκόσμιες εισπράξεις κάτω των 370 εκατομμυρίων δολαρίων από τότε που η Disney εξαγόρασε το στούντιό της το 2009, σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης της κινηματογραφικής βιομηχανίας The Numbers.
Ωστόσο, η χρονιά δεν είχε μόνο αστοχίες. Οι κινηματογραφόφιλοι έδωσαν το παρών σε γνωστά brand όπως η «Barbie» και ο «Super Mario» που μέχρι σήμερα είχαν μείνει ανεκμετάλλευτα από το Χόλιγουντ, ενώ η εκπληκτική επιτυχία της τρίωρης βιογραφικής ταινίας «Oppenheimer» δείχνει ότι και το δύσκολο υλικό μπορεί να βρει κοινό. Παρόλα αυτά, η αποδυνάμωση των δύο υπερηρωικών franchise που συνδυαστικά έχουν αποφέρει μόλις πάνω από 36 δισεκατομμύρια δολάρια στο διεθνές box office κάνει αισθητή την αποτυχία τους. Μέχρι την τελευταία εβδομάδα του έτους, το σύνολο των εγχώριων εισπράξεων του 2023 ήταν λίγο πάνω από 8,7 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένο κατά 18% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά 23% κάτω από το σύνολο του 2019, σύμφωνα με το Box Office Mojo.
Αυτό δεν είναι καλό σημάδι για μια βιομηχανία που ακόμη προσπαθεί να ανακάμψει από τις επιπτώσεις της πανδημίας και την αλματώδη ανάπτυξη του streaming. Οι επιπτώσεις από τις απεργίες των εργαζομένων θα συνεχιστούν και μέσα στο νέο έτος. Αρκετοί αναλυτές αναμένουν τώρα ότι το εγχώριο box office του 2024 θα είναι χαμηλότερο από εκείνο του 2023, δεδομένων των αλλαγών στο πρόγραμμα των νέων κυκλοφοριών που είχαν επίσης ως αποτέλεσμα ορισμένες ταινίες του 2024 να μετατεθούν για το επόμενο έτος.
Και μεγάλο μέρος του προγράμματος του 2024 είναι ακόμη ασαφές. Σε μια έκθεση της 18ης Δεκεμβρίου, ο αναλυτής της Morgan Stanley Benjamin Swinburne προέβλεψε ότι 30 ταινίες ευρείας κυκλοφορίας θα προστεθούν στο πρόγραμμα του 2024 κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. «Κατά την άποψή μας, το ζητούμενο είναι η προσφορά ταινιών να εναρμονιστεί με τη ζήτηση στους κινηματογράφους ώστε τα έσοδα από τις εισπράξεις να προσεγγίσουν τα προ πανδημίας επίπεδα», έγραψε.
Αυτό έχει κάνει τη Wall Street να κοιτάζει ήδη προς το 2025 περιμένοντας να βελτιωθούν επιτέλους τα πράγματα για τον κλάδο. Η Alicia Reese της Wedbush προβλέπει ότι το εγχώριο box office θα φτάσει περίπου τα 9,7 δισεκατομμύρια δολάρια το 2025, αυξημένο κατά 12% σε σχέση με το 2024 και περίπου 15% χαμηλότερα από τον προ πανδημίας μέσο όρο των περίπου 11,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως. Οι εκτιμήσεις για τις αλυσίδες κινηματογράφων Cinemark και AMC Entertainment δείχνουν μια παρόμοια τάση – μια πτώση των εσόδων από εισιτήρια το 2024, ακολουθούμενη από διψήφια αύξηση το 2025.
Ο Swinburne πιστεύει ότι ο κλάδος μπορεί να προσεγγίσει ως ένα βαθμό τα προ κορωνοϊού επίπεδα το 2026, αν και αναγνωρίζει ότι είναι πολύ νωρίς για να έχουμε εικόνα πώς θα κινηθούν τα πράγματα και η εξίσωση έχει πολλούς αγνώστους. Με δεδομένο ότι οι περισσότερες μεγάλες παραγωγές χρειάζονται δύο έως τρία χρόνια για να ολοκληρωθούν, το 2026 θα είναι η πρώτη χρονιά που θα δούμε κατά πόσον τα παθήματα του 2023 έγιναν μάθημα στο Χόλιγουντ. Ας ελπίσουμε ότι η «Barbie» δεν θα βρίσκεται στο τέταρτο σίκουελ μέχρι τότε.
Μπορείτε να επικοινωνήστε με τον Dan Gallagher στο dan.gallagher@wsj.com