Η παρέα – φανατικοί επισκέπτες του Νότιου Πηλίου που το απαρνήθηκαν μετά την καταστροφική θεομηνία Ντάνιελ -, είπε να αποτολμήσει μια εξόρμηση, τέσσερις μήνες μετά και να περάσει το Σαββατοκύριακο σε χωριά του. Οι ιδιοκτήτες των καταλυμάτων στο Πήλιο διαβεβαίωναν τηλεφωνικώς ότι έχει αποκατασταθεί το οδικό δίκτυο και είναι ασφαλής η ανάβαση. «Καταστροφολογούν τα κανάλια και διώχνουν κόσμο», διατείνονταν.
«Πραγματικά φοβήθηκα»
«Πάντα το χειμώνα υπήρχαν φθορές στο οδικό δίκτυο του Πηλίου. Δεν θυμάμαι να μην έχει μπουλντόζες κι εκσκαφείς για έργα, κατά σημεία», σχολιάζει ο Νίκος Βεντουράς, που δεν μετάνιωσε το εκδρομικό comeback του στην περιοχή, παρότι, όπως λέει, υπήρχαν σημεία στο δρόμο, κυρίως προς Ζαγορά, που «πραγματικά φοβήθηκα. Ευτυχώς τα διέτρεξα ημέρα».
Σταθμευμένοι εκσκαφείς και φορτηγά πρόδιδαν τις χωματουργικές εργασίες που είναι σε εξέλιξη. Τα προβλήματα στο οδικό δίκτυο πολλά, όπως μεγάλα κομμάτια του οδοστρώματος που έχουν αποκολληθεί με αποτέλεσμα μέρος του δρόμου να χάσκει στο κενό. Χαρακτηριστικό το see through «παραβάν» προς το χάος, ένα πορτοκαλί προστατευτικό δίχτυ, κατά την ανάβαση προς Μηλιές και Ζαγορά.
Παρόλα αυτά, είναι εμφανές ότι έχει γίνει δουλειά στα βαριά πληγωμένα σημεία, όπου τεράστιοι αποκολλημένοι και παρασυρμένοι από ορμητικά νερά βράχοι ή τεράστιοι όγκοι νερού με μικτά φερτά υλικά κατέστρεψαν γέφυρες και οδοποιία. Στο οδικό δίκτυο Ζαγοράς-Νταμούχαρης έχουν χτιστεί πυλώνες κι αντιστηρίγματα και συγκρατούν την ολοκαίνουργια οδική κατασκευή
«Οσα μονοπάτια μπορέσαμε τα φτιάξαμε μόνοι μας»
«Το οδικό δίκτυο τσουλάει. Τα μονοπάτια καταστράφηκαν. Όσα μπορέσαμε, τα φτιάξαμε μόνοι μας. Κάτοικοι μαζί με εθελοντές. Έτσι κατασκευάσαμε και το γεφυράκι στην πλατεία της Τσαγκαράδας», με τάβλες, πληροφόρησε την παρέα από την Αθήνα ο ιδιοκτήτης του «Χαμένου Μονόκερου».
Το οδικό δίκτυο προς Μηλιές ήταν βατό ήδη απ’ τις αρχές Οκτωβρίου, 10—15 του μήνα, μας λέει ο Νίκος Ευθυμίου, ιδιοκτήτης του καφέ «Άννα, να ένα μήλο» στις Μηλιές. «Ο στρατός σε τέσσερις ημέρες είχε φτιάξει την πτυσσόμενη μεταλλική γέφυρα, μήκους περίπου 30 μέτρων, στα Καλά Νερά, όπου είχαν μεγαλύτερες καταστροφές από εμάς». Ανάλογη γέφυρα έχει αποκαταστήσει την κυκλοφορία και μεταξύ Μουρεσίου- Κισσού, όπου είχε κόψει το Πήλιο στα δύο.
«Γενικά, ακόμα και στη Ζαγορά, το Ανήλιο και το Μούρεσι, το οδικό περπατιέται, όπως και στο παραλιακό μέτωπο, που υπέστη μεγαλύτερες φθορές, προς Μηλίνα- Πλατανιά. Και στο Νότιο Πήλιο, Πορταριά, Μακρυνίτσα, οι δρόμοι είναι πια λειτουργικοί. Ο κόσμος ξεφοβήθηκε και οι κάκιστες πληρότητες 20% που είχαμε τον Οκτώβριο, άγγιξαν τα Χριστούγεννα το 70%. Και συνεχίζονται τα έργα. Στο Ανήλιο και στον περιφερειακό του Αη Γιάννη, δουλεύουν για να είναι όλα έτοιμα την Άνοιξη», προσθέτει ο επιχειρηματίας.
«Τα προβλήματα επιμένουν»
«Το οδικό δίκτυο αποκαθίσταται», επιβεβαιώνει κι ο Αντιδήμαρχος Ν.Πηλίου, Απ. Διανέλλος. «Το κεντρικό δίκτυο στο Ν.Πήλιο δεν έχει προβλήματα, εκτός από τα Ποτιστικά, στην ενότητα της Αργαλαστής. Το δίκτυο στην παραλία δεν έχει αποκατασταθεί πλήρως, καθώς υπάρχουν δρόμοι σε ρέματα που έκοψαν με τη θεομηνία την διέλευση. Τα συνεργεία του Υπουργείου Υποδομών καταγράφουν τις ζημιές και το έργο αποκατάστασης συνεχίζεται», επισημαίνει, διευκρινίζοντας ότι η δημοτική αρχή ανέλαβε το έργο αποκατάστασης αποκλειστικά της αγροτικής οδοποιίας, που αποτελεί αρμοδιότητά της. «Προσβασιμότητα, όμως, στους οικισμούς μας υπάρχει παντού», υπογραμμίζει.
Τα προβλήματα που επιμένουν, παραδέχεται, αφορούν στο δίκτυο ύδρευσης σε οικισμούς της δημοτικής ενότητας Σιπιάδας, την οποία ακόμη προμηθεύουν με νερό υδροφόρες.
Από Ανήλιο προς Μακρυράχη, αναλόγως όπως και στο κομμάτι από Τσαγκαράδα προς Νταμούχαρη, παρόλη την προσβασιμότητα, οι φθορές παραμένουν χάσκουσες και ορατές δια γυμνού οφθαλμού. Πριν τη Ζαγορά η αθηναϊκή παρέα βρέθηκε σε σημείο του δρόμου με μια λωρίδα. Το υπόλοιπο μισό της οδοποιίας έχει κατακρημνιστεί ολοχερώς.
Και στην έξοδο της Ζαγοράς προς το Πουρί η εικόνα καταστροφής είναι ανάλογη, παρότι η διέλευση είναι εφικτή. Η κυρά-Νίκη, της ονομαστής ομώνυμης ταβέρνας στη Ζαγορά, περιμένει, όπως και οι συγχωριανοί της, να αποκατασταθεί πλήρως το οδικό δίκτυό τους, «όταν ο καιρός φτιάξει. Δεν μπορούν να ολοκληρωθούν ακόμα τα έργα γιατί το έδαφος είναι υγρό», εξηγεί.
«Η κατάσταση παραμένει αλαλούμ»
Παρόλο που η κυκλοφορία δεν εμποδίζεται, στο Νότιο Πήλιο -Μηλίνα, Πλατανιά και Χόρτο- «η σημερινή εικόνα παραμένει εικόνα καταστροφής», υποστηρίζει ο δημοσιογράφος Χρήστος Σιάφκος, κάτοικος Λαύκου. «Στην Μηλίνα σωροί από λάσπη με φερτά υλικά, πλαστικά, και μέταλλα, έχουν γίνει μια άμορφη μάζα που χάσκει δίπλα σε οικίες και δρόμους. Στον Πλατανιά βγάλαν τα αυτοκίνητα από τη θάλασσα, που στη Μηλίνα παραμένουν βυθισμένα. Αλλά κανείς δεν έχει φέρει ένα γερανό να απομακρύνει τα «γλυπτά» από σίδερα οχημάτων στον Πλατανιά. Επιπλέον, αναδείχθηκαν ρέματα που αγνοούσαμε την ύπαρξή τους και ποτάμια διευρύνθηκαν. Η κατάσταση παραμένει αλαλούμ», προσθέτει.
«Η παραλία θέλει πολλή δουλειά ακόμα»
«Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων εστίασης κάνουμε ό,τι μπορούμε στο παραθαλάσσιο μέτωπο», αναφέρει στο ΒΗΜΑ ο Νικόλας Πανούκλας, ιδιοκτήτης της καφετέριας «Μηλίνα» στον ομώνυμο οικισμό. «Αλλά ούτε από τη θάλασσα μπορούμε να βγάλουμε εμείς τα αμάξια, ούτε μπορούμε να απομακρύνουμε τους όγκους της λάσπης. Το χωριό έχει κάπως συμμορφωθεί κι ο δήμος κάτι λίγο το κάνει. Αλλά θέλει πολλή δουλειά ακόμα, ειδικά η παραλία», υποστηρίζει.
Oλοσχερώς κατεστραμμένο τo οδικό δίκυο στην Μακρυνίτσα
Το εκδρομικό διήμερο τέλειωσε. Και τον μοναδικό κλειστό δρόμο που συναντούν τα οχήματα, που πλέον έχουν πάρει εν χορώ τον κατηφορικό δρόμο προς Αθήνα, είναι στη Μακρυνίτσα. «Ο δρόμος προς Πήλιο είναι κλειστός», διαβάζουν οι οδηγοί στην αρχή του κατηφορικού δικτύου προς Βόλο απ’ τον μποτιλιαρισμένο οικισμό. Η πρόσβαση προς τον Βόλο και την Εθνική οδό γίνεται αποκλειστικά από τον ασφαλή κεντρικό άξονα Βόλου- Πορταριάς-Μακρυνίτσας, εξηγεί ο νεαρός.