Στα μουσική μιλάμε για το «δεύτερο δύσκολο άλμπουμ» προκειμένου να περιγράψουμε τη καθόλου εύκολη δημιουργική διαδικασία που προκύπτει μετά από ένα πολύ πετυχημένο ντεμπούτο.
Στον κινηματογράφο και την τηλεόραση δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο και οι «17 Κλωστές», η νέα σειρά σε παραγωγή της COSMOTE TV που θα κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα 22/1 στις 23:00, δεν είναι η δεύτερη τηλεοπτική δουλειά του Σωτήρη Τσαφούλια. Είναι όμως η πρώτη έξω από τον κόσμο του «Έτερος Εγώ». Μια μετάβαση από έναν κόσμο που είχε δημιουργήσει ο ίδιος και οι πολύτιμοι συνεργάτες του και τον οποίο γνώριζε και κατείχε με την σπάνια διεισδυτικότητα και διαύγεια που έρχεται όταν ένας δημιουργός είναι κυρίαρχος του υλικού του. Στις «17 Κλωστές» η συνθήκη είναι διαφορετική: μια σειρά εποχής, σε σενάριο Μιρέλλας Παπαοικονόμου και Κάτιας Κισσονέργη, βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο του Πάνου Δημάκη, που έχει ως πρωταγωνιστή τον Αντώνη Καστελλάνη, έναν ήρωα ο οποίος αντλεί τα χαρακτηριστικά του από διαβόητο τσαγκάρη των Κυθήρων που στις 23/08/1909 σκότωσε 15 συγχωριανούς αναζητώντας εκδίκηση.
Είχαμε την ευκαιρία να δούμε σε ειδική δημοσιογραφική προβολή τα δύο πρώτα επεισόδια της σειράς και καταγράφουμε όσα κέντρισαν την προσοχή μας και προσέλκυσαν το ενδιαφέρον μας για τη συνέχεια.
Η ιστορία του Καστελλάνη
Αν και όχι ευρέως γνωστή, η ιστορία με την μαζική δολοφονία του 1909 έχει γραφτεί με αρκετές λεπτομέρειες από τη στιγμή που ανακοινώθηκε ότι θα αποτελέσουν το κεντρικό θέμα της νέας σειρά του Σωτήρη Τσαφούλια και ότι τον πρωταγωνιστικό ρόλο θα υποδυθεί ο Πάνος Βλάχος. Ο Αντώνης, είναι ένας φιλήσυχος τσαγκάρης. Ένας νέος άνδρας που όλοι αγαπάνε, μέχρι που τον συκοφαντούν αναίτια. Η κατακραυγή της τοπικής κοινωνίας τον αναγκάζει να φύγει. Κάνει μια νέα αρχή στον Πειραιά. Ξανά, όμως, η προσπάθειά του να ξεφύγει πέφτει στο κενό. Η ιστορία επαναλαμβάνεται και στη μεγάλη πόλη, γεμίζοντας τον Αντώνη πίκρα και οργή.
Το ενδιαφέρον με τις «17 Κλωστές» είναι ότι επικεντρώνεται στις κοινωνικές συνθήκες που γεννούν «Καστελλάνηδες», δηλαδή στις δομές, στους ρόλους, στις δυναμικές των σχέσεων και στο πώς οι οργανωμένες κοινωνίες είναι ικανές να αναδεικνύουν και τις χειρότερες εκδοχές των ανθρώπων. Όπως τόνισαν με κάθε τρόπο τόσο ο σκηνοθέτης όσο και η σεναριογράφος στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου «δεν είναι μια σειρά που δικαιώνει τον Καστελλάνη».
Η ηθογραφία της εποχής
Τα δύο πρώτα επεισόδια προσέφεραν μια εξαιρετική ηθογραφία της εποχής: η θέση της γυναίκας, οι διαστρωματώσεις των κοινωνικών τάξεων, οι αξίες της εποχής και πώς καθορίζουν τις συμπεριφορές των ανθρώπων, η λυτρωτική λειτουργία της τέχνης και του γλεντιού (δεν είναι τυχαίο ότι ο Καστελλάνης κερδίζει θαυμασμό και αποδοχή όχι μόνο για τις ικανότητές του ως τσαγκάρη αλλά και για εκείνες που έχει ως λυράρης. Και φυσικά μέσα σε όλα αυτά καθοριστική θέση λαμβάνει ο έρωτας και πώς φιλτράρεται μέσα από τις κοινωνικές νόρμες και συμβάσεις όπως ο γάμος. Δεδομένου ότι μέρος της ιστορίας του Καστελλάνη διαδραματίζεται, πέρα από κλειστό περιβάλλον των Κυθήρων, στον Πειραιά αλλά και στους χώρους της φυλακής, θα έχουμε την ευκαιρία να πάρουμε μια πολύ καλή εικόνα της ελληνικής κοινωνίας στις αρχές του 20ου αιώνα.
Το κεφάλαιο Πάνος Βλάχος
Στην πρώτη σκηνή της σειράς βλέπουμε τον Πάνο Βλάχο να σέρνεται από το κελί της απομόνωσης στο γραφείο του διευθυντή φυλακών Ναυπλίου. Είναι πραγματικά αγνώριστος. Όπως μάθαμε στη συνέχεια από τον Τσαφούλια, έχασε 10 κιλά σε μυϊκή μάζα για αυτές τις σκηνές. Πέρα από αυτό, η ερμηνεία του Βλάχου είναι αρκετά σωματοποιημένη. Η ιστορία του Καστελλάνη περνάει μέσα από το σώμα του. Ένας εσωστρεφής τύπος που τον βλέπεις να «κυρτώνεται» σε κάθε κοινωνική συναναστροφή, αλλά να «πετά» κάθε φορά που πιάνει τη λύρα. Ένα σώμα που το βλέπουμε να δημιουργεί, ερωτεύεται, να ερωτοτροπεί, να χλευάζεται, να εξευτελίζεται, να αποστεώνεται.
Για τις ανάγκες της σειράς και για τον όσο δυνατό μεγαλύτερο ρεαλισμό ο Βλάχος παρακολούθησε μαθήματα ιππασίας και λύρας, ενώ σε κάποιες στιγμές, όπως εκείνες του μακελειού και της διαπόμπευσης του Καστελλάνη η φυσική επαφή μεταξύ των ηθοποιών έφτασε σε πολύ οριακές καταστάσεις χωρίς φυσικά να τραυματιστεί κάποιος.
Η εξέλιξη του Σωτήρη Τσαφούλια
Από το κλειστοφοβικό περιβάλλον του «Έτερος Εγώ» στην ανοιχτωσιά των φυσικών τοποθεσιών των Κυθήρων. Από μια σειρά που μιλά για το σήμερα σε μια σειρά εποχής που αναδεικνύει ζητήματα διαχρονικά. Από την «ασφάλεια» της δικής σου ιστορίας στη διαχείριση ενός σεναρίου που φέρει άλλη υπογραφή και βασίζεται σε μια πραγματική ιστορία. Από τον οικειότητα που προσφέρει η συνεργασία με ένα «κύκλο» ηθοποιών στην δημιουργία ενός νέου. Ο Τσαφούλιας πιστεύει στη δύναμη της ομάδας. Φάνηκε στο «Έτερος Εγώ» επιβεβαιώθηκε στις 17 Κλωστές. Κλήθηκε να κινηματογραφήσει το πιο απαιτητικό έως τώρα project της καριέρας του και όπως είπε μόλις ξεκινήσαμε τα γυρίσματα ό,τι σημειώσεις είχα τις πέταξα για να δώσω χώρο σε όλους τους ηθοποιούς. Άλλωστε με «τέτοιο τοπίο και τέτοιους συνεργάτες στο σετ όπου και να έστηνες την κάμερα θα έπαιρνες κάτι καλό».
*Οι «17 Κλωστες» θα προβάλλονται κάθε Δευτέρα στις 23:00 στο COSMOTE CINEMA 1HD. Αμέσως μετά την προβολή του στο κανάλι, κάθε νέο επεισόδιο της σειράς θα είναι διαθέσιμο on demand, σε 4Κ ανάλυση.