Με δέσμη μέτρων που στοχεύουν στην καταπολέμηση της ακρίβειας η οποία «ματώνει» τα ελληνικά νοικοκυριά, προσπαθεί η κυβέρνηση να βάλει «φρένο» στις συνεχιζόμενες ανατιμήσεις που βλέπουν οι καταναλωτές στα ράφια των σουπερμάρκετ και στους πάγκους των λαϊκών αγορών.
«Τα πρόστιμα και τα μέτρα τα οποία έχουμε πάρει έχουν συμβάλλει ως ένα ποσοστό στην τιθάσευση και τη συγκράτηση του πληθωρισμού», ανέφερε, μιλώντας στο MEGA, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
«Βεβαίως αποδεικνύεται ότι η ακρίβεια συνεχίζει να είναι το νούμερο ένα πρόβλημα το οποίο απασχολεί τα ελληνικά νοικοκυριά και για αυτόν τον λόγο συνεχίζουμε με νέα μέτρα έτσι ώστε να διορθώσουμε ίσως και χρόνιες παθογένειες οι οποίες κυριαρχούν στην ελληνική αγορά και στο ελληνικό εμπόριο», συμπλήρωσε στη συνέχεια.
Προσπαθώντας να περιορίσει την ακρίβεια, η κυβέρνηση ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα δέσμη τεσσάρων μέτρων που στοχεύον σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, τόνισε ο Κώστας Σκρέκας. «Ανακοινώσαμε με δέσμη τεσσάρων νέων μέτρων τα οποία πιστεύουμε ότι θα είναι αρκετά αποτελεσματικά και σε συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτικών προϊόντων που είναι βασικά για τις οικογένειες, θα δούμε τις τιμές να αποκλιμακώνονται. Για να το δείξουμε αυτό στον κόσμο, θα ανακοινώσουμε τις τιμές των προϊόντων αυτών οι οποίες υπήρχαν πριν την εφαρμογή των μέτρων και τις τιμές μετά», ανέφερε
Το πρώτο μέτρο αφορά το βρεφικό γάλα
«Παίρνουμε ένα ρυθμιστικό μέτρο και βάζουμε ένα πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των εταιριών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Η ακρίβεια των προϊόντων δεν έχει να κάνει μόνο με το κέρδος αλλά και με αντικειμενικά στοιχεία όπως το κόστος παραγωγής και διανομής. Η Ελλάδα έχει νησιωτικότητα, ανάγλυφο που είναι ορεινό, κατακερματισμένη αγορά».
«Το δεύτερο μέτρο αφορά αδικαιολόγητες ανατιμήσεις. Έχουμε λάβει ένα μέτρο το οποίο απαγορεύει στους προμηθευτές και στις εταιρίες που θα ανατιμήσουν τα προϊόντα τους, να προχωρήσουν σε προωθητικές ενέργειες καταναλωτή μέσα στα καταστήματα σουπερμάρκετ. Από την στιγμή που αυτό ανακοινώθηκε, διαπιστώσαμε ότι έχουμε μηδενικές ανατιμήσεις, καινούργιες».
«Οι τιμές του λαδιού κατά βάση προσδιορίζονται από τις τιμές παραγωγού. Κάθε μέρα η αγορά αλλάζει την τιμή γιατί υπάρχουν έμποροι και εταιρίες οι οποίες, προκειμένου να καλύψουν τις παραγγελίες τους, είναι διατεθειμένες να αγοράσουν ακόμα ακριβότερο το ελαιόλαδο το οποίο βρίσκεται σε έλλειψη».
Στα ύψη το ελαιόλαδο
«Το ελαιόλαδο είναι πολύ ακριβότερο σε σχέση με ένα και δύο έτη πριν γιατί είναι σε έλλειψη καθώς η παραγωγή σε όλες τις ελαιοπαραγωγικές χώρες είναι μειωμένη. Μειωμένη παραγωγή, μειωμένη προσφορά, μεγάλη ζήτηση ίσον αύξηση των τιμών. Στην Ελλάδα σήμερα μπορείς να βρεις ελαιόλαδο έξτρα παρθένο, από 10,75 ευρώ. Μπορείς να βρεις και με 15 και με 20. Κάθε εταιρία έχει ένα προϊόν στο οποίο προσδίδει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Εμείς προσπαθούμε να βοηθήσουμε τον καταναλωτή να επιλέξει προϊόντα ποιοτικά και ελληνικά και να τα αγοράσει στη χαμηλότερη τιμή. Αυτήν την στιγμή υπάρχει τεράστια έλλειψη στο ελαιόλαδο άρα δεν μπορεί να πει κάποιος ότι έχουμε και περισσεύματα».
»Εμείς ερχόμαστε και ελέγχουμε το μεικτό περιθώριο των εταιριών αυτών σήμερα και το μεικτό περιθώριο κέρδους που είχαν το 2021 πριν ξεκινήσει το πρόβλημα της ακρίβειας, και εφόσον έχουν παραπάνω κέρδος, δηλαδή έχουν εκμεταλλευτεί την κατάσταση για να αισχροκερδήσουν, ερχόμαστε και επιβάλουμε πρόστιμα».
Όπως τονίζει ο κ. Σκρέκας:
«(Η ακρίβεια) είναι ένα πρόβλημα μεγάλο το οποίο απασχολεί. Είμαστε απόλυτα αυστηροί και δε θα διστάσουμε να επιβάλουμε πρόστιμα σε όσους αποδεικνύεται ότι πήγαν να κερδοσκοπήσουν σε αυτήν την πολύ δύσκολη συγκυρία. (…) Αν χρειαστεί θα θέσουμε και άλλα όπλα κατά της ακρίβειας».