Ανάμεσα στους τίτλους που παράγει η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση, υπήρξε και μια μάλλον ασυνήθιστη έως πρωτάκουστη καινοτομία καθώς, μα κινεζική startup με χρόνο ζωής μόλις δύο ετών, ονόματι Betavolt ανακοίνωσε σημαντικές εξελίξεις σε ό,τι αφορά ένα νέο είδος μπαταρίας ου εξελίσσει για εμπορική χρήση βασισμένο στην πυρηνική ενέργεια.
Η Betavolt αποκαλεί το συγκεκριμένο είδος που εξελίσσει «μπαταρία ατομικής ενέργειας» και σύμφωνα με τις συστάσεις της μπορεί να παράγει ενέργεια για περίπου 50 χρόνια χωρίς να χρειάζεται κανενός είδους φόρτιση. Όπως διευκρινίζει, δεν προορίζεται για χρήση σε ηλεκτρικά οχήματα, αρχικά τουλάχιστον, ωστόσο οι πρώτες συστάσεις δείχνουν πολλά υποσχόμενες τουλάχιστον στο χαρτί. Σύμφωνα με αυτές οι μπαταρίες ραδιοϊσότοπων, συγκεντρώνουν την ενέργεια που προκύπτει από την φθορά των ραδιοϊσότοπων. Η πυρηνική ενέργεια μετατρέπεται στην συνέχεια σε ηλεκτρική με την συνδρομή μετατροπέων.
Για να γίνει εφικτή η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας οι επιστήμονες της Betavolt χρησιμοποίησαν ηλεκτρόνια που εκπέμπονται από ένα ραδιενεργό υλικό ονόματι νικέλιο-63. Στη συνέχεια ανέπτυξαν έναν ημιαγωγό από διαμάντι με διάσταση μόλις 10 micron ή το 1/5 μιας ανθρώπινης τρίχας, τοποθετώντας μια «φλοίδα» νικελίου-63 ανάμεσα σε δύο αντίστοιχους ημιαγωγούς προκειμένου να παράξουν ηλεκτρική ενέργεια.
Το τελικό προϊόν ονομάζεται BV100 και, φιλοδοξεί να αποτελέσει την πρώτη πυρηνική μπαταρία παγκοσμίως. Σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες της θα παράγει 100 microwatts με τάση τριών volt έχοντας μέγεθος μικρότερο ενός νομίσματος. Αυτό σημαίνει ότι μόνο μια τέτοια μονάδα μπορεί να παράγει ενέργεια 8,64 joules την ημέρα ή 3.153 joules τον χρόνο. Η Betavolt σχεδιάζει την εξέλιξη μιας μεγαλύτερης μπαταρίας η οποία θα παράγει 1 watt ενέργειας.
Να σημειωθεί ότι σε σχέση με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, η συγκεκριμένη μπαταρία εμφανίζει δέκα φορές μεγαλύτερη αποδοτικότητα ενώ θεωρητικά μια μονάδα ενός γραμμαρίου μπορεί να αποθηκεύσει ενέργεια 3.300 MWh ενώ δεν χρειάζεται κανενός είδους φόρτιση καθώς βασίζεται στην φθορά των ραδιοϊσότοπων.
Σύμφωνα με τις συστάσεις, η μπαταρία έχει κατασκευαστεί με περίβλημα που να μπορεί να αντέχει εκρήξεις ή πυροβολισμούς ενώ το φάσμα λειτουργίας της τοποθετείται μεταξύ +120 και -60 βαθμών Κελσίου. Επιπλέον, τα ραδιενεργά υλικά, όταν ολοκληρώσουν τον κύκλο ζωής τους μεταβάλλονται σε ισότοπα χαλκού για τα οποία δεν απαιτούνται πολύπλοκες διαδικασίες ανακύκλωσης και είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Σε ό,τι αφορά την χρήση τους, η Betavolt, προτείνει από smartphones έως drone για ανεξάντλητη αυτονομία.
Προς το παρόν η εφαρμογή τους στην ηλεκτροκίνηση δεν είναι εφικτή λόγω του μικρού ποσού ενέργειας που μπορούν να παράγουν ωστόσο στο μέλλον θα μπορούσε να υπάρξει περαιτέρω εξέλιξη με την προϋπόθεση βέβαια ότι ανεξαρτήτως χρήσης οι συγκεκριμένες μπαταρίες θα μπορούν να πληρούν τα απαραίτητες προϋποθέσεις ασφαλείας και θα υπάρξει η κατάλληλη νομοθεσία που θα επιτρέπει την χρήση πυρηνικής ενέργειας σε καταναλωτικά προϊόντα, πράγμα μάλλον απίθανό ή εξαιρετικά μακροπρόθεσμο.