Ήταν ένα κορίτσι «πραγματικό». Ένα κορίτσι που σαν από καιρό περίμενε η βιομηχανία της μόδας για να βαδίσει σε μονοπάτια ρεαλισμού και «κανονικότητας». Η Κέιτ Μος έγινε το «αντι-σούπερ μόντελ» των ‘90s. Στον αντίποδα η Σίντι Κρόφορντ, η Ελ Μακφέρσον, η Κλόντια Σίφερ και η Ναόμι Κάμπελ.
Η σιλουέτα και οι αναλογίες της Κέιτ Μος δεν θύμιζαν σε τίποτα κορμιά που κάλπαζαν στις πασαρέλες.
Κέιτ Μος, η απόλυτη ανατροπή
«Ήταν η απόλυτη ανατροπή. Κοντή και μικροσκοπική, με ελαφρώς λυγερά πόδια και στραβά δόντια. Αλλά ήταν εξαίσια. Το πιο όμορφο κορίτσι που είχα δει ποτέ», έχει δηλώσει ο Έντουαρντ Ένινφουλ, αρχισυντάκτης της βρετανικής Vogue αλλά και άλλοτε στενός της φίλος.
Η Κέιτ Μος προανήγγειλε την ύπαρξη ενός νέου είδους ομορφιάς. Η παρουσία της λειτούργησε ως προοικονομία χωρίς η ίδια να αντιλαμβάνεται την ουσιαστική στροφή της μόδας που δεκαετίες αργότερα θα γινόταν ξανά ζητούμενο κι ανάγκη επιτακτική με γνώμονα τη συμπερίληψη.
Είναι πια 50, όσο κι αν η ηλικία την τρόμαζε κάποτε. Είναι πια μια γυναίκα συνειδητοποιημένη. Μια γυναίκα που απέχει πάρα πολύ από την αυτοκαταστροφική έφηβη που έπινε βότκα και σνίφαρε κοκαΐνη ενώ έβαζε την υπογραφή της συμβόλαια εκατομμυρίων συνεργαζόμενη με τους ισχυρότερους παίκτες της μόδας.
Την ανακάλυψαν στο αεροδρόμιο της Νέας Υόρκης σε ηλικία 14 ετών
Η Σάρα Ντούκας, ιδρύτρια του πρακτορείου ‘’Storm Management’’, είδε ένα ξανθό κορίτσι με διάφανο βλέμμα να περπατά στο αεροδρόμιο JFK της Νέας Υόρκης. Η 14χρονη Μος μόλις είχε ανακαλυφθεί.
Η αντίστροφη μέτρηση προς την κορυφή είχε αρχίσει. Το 1988 υπέγραψε με το Storm. Λίγο πριν την εκπνοή της πέμπτης δεκαετίας της, η πλέον φωτογραφημένη Κέιτ Μος, θα παραδεχτεί: «Στην πραγματικότητα είμαι πολύ ντροπαλή μπροστά στην κάμερα. Δεν μου αρέσει να με φωτογραφίζουν όταν δεν είναι στη δουλειά.
Μου είναι δύσκολο να είμαι ο εαυτός μου μπροστά σε μια κάμερα. Μου είναι πολύ πιο εύκολο να είμαι κάποια άλλη». Αυτή η άλλη έγινε μπροστά στον φακό της Κορίν Ντέι. Τα ασπρόμαυρα καρέ της Μος για το περιοδικό ‘’The Face’’ το 1990 κατάφεραν να επαναπροσδιορίσουν τα πρότυπα ομορφιάς. Από τα ηλιοκαμμένα καμπυλωτά κορμιά στην ομορφιά των «ατελειών». Ήταν 16 ετών.
Οι γυμνόστηθες φωτογραφίες, μια «οδυνηρή» εμπειρία
Πολλά χρόνια αργότερα η Κέιτ Μος θα χαρακτηρίσει εκείνη τη φωτογράφιση «εξαιρετικά οδυνηρή». Μιλώντας στην εκπομπή ‘’Today’’ της Μέγκιν Κέλι, θα αναφέρει: «Ναι, υπήρξε πίεση. Δούλευα για την Κορίν Ντέι στην οποία πάντα άρεσε να μην φοράω μπλούζα, κάτι που δεν μου άρεσε καθόλου όταν πρωτοξεκίνησα. Δεν ήθελα να βγάλω το μπλουζάκι μου.
Ήμουν πολύ, πολύ αμήχανη για το σώμα μου και μου έλεγε: «Αν δεν βγάλεις το μπλουζάκι σου, δεν πρόκειται να σε κλείσω για το Elle» και έκλαιγα. Είναι οδυνηρό γιατί ήταν η καλύτερή μου φίλη και την αγαπούσα πραγματικά – αλλά ήταν πολύ δύσκολο άτομο για να δουλέψεις μαζί της.
Αλλά οι φωτογραφίες ήταν καταπληκτικές, οπότε πήρε αυτό που ήθελε κι εγώ υπέφερα γι’ αυτές, αλλά στο τέλος μου έκαναν πραγματικά πολύ καλό. Άλλαξαν την καριέρα μου». Η Κέιτ Μος μπορεί να αποθεώθηκε, όμως και πάλι η διείσδυσή της στους μεγάλους σχεδιαστές ήταν ένας δρόμος με εμπόδια. Έκλεινε περιστασιακές δουλειές, πολλές εκ των οποίων απλήρωτες.
Όταν η Κέιτ Μος συνάντησε τον Calvin Klein
Σε μια τέτοια αμισθί φωτογράφιση στη Νέα Υόρκη άκουσε για την οντισιόν του Calvin Klein, λίγα στενά παρακάτω. Δεν είχε να χάσει τίποτα, πέρα από μερικές ώρες από το απόγευμά της. Το δοκιμαστικό έγινε παρουσία του σχεδιαστή.
Ο Calvin Klein την κοίταξε προσεκτικά. Δήλωσε ερωτευμένος ολοκληρωτικά. Η Κέιτ έγινε το κορίτσι του Klein. Η συμφωνία έκλεισε και ήταν μια συμφωνία διαρκείας. Την εποχή εκείνη η Κέιτ Μος διατηρούσε σχέση με τον φωτογράφο Μάριο Σορέντι. Εκατοντάδες φωτογραφίες και Polaroid είχε τραβήξει ο Σορέντι τη Μος και στάθηκαν η αφορμή για την επόμενη -πολύ μεγάλη- δουλειά της και πάλι για τον Calvin Klein.
«Αποφασίσαμε να στείλουμε την Κέιτ και τον Μάριο για διακοπές στις Δυτικές Ινδίες για μια εβδομάδα, μόνο οι δυο τους, για να φωτογραφίσουν την καμπάνια του αρώματος Obsession. Ήταν μια σπουδαία απόφαση. Δεν υπήρχε μακιγιέρ, ούτε στιλίστας. Μόνο δύο ερωτευμένοι νέοι άνθρωποι. Οι φωτογραφίες ήταν απίστευτες», αναφέρει ο Φαμπιέν Μπαρόν, καλλιτεχνικός διευθυντής του Calvin Klein.
H Κέιτ Μος θυμάται το ταξίδι και τη «εμμονή» του Σορέντι να τη φωτογραφίζει ακόμα κι όταν κοιμόταν. «Είχε πάθει εμμονή μαζί μου. Ξύπναγα και με τράβαγε φωτογραφίες και εγώ συνεχώς του έλεγα fuck off. Ολο μου έλεγε κάνε αυτό και κάνε εκείνο για να σε φωτογραφίσω. Δεν άντεχα, έπρεπε ουσιαστικά να δουλεύω κάθε δευτερόλεπτο. Μου έλεγε για παράδειγμα ανέβα στη σκεπή του σπιτιού και γδύσου».
Ειδικά για την εμβληματική πια φωτογραφία της γυμνής Μος πάνω στον καναπέ, η ίδια εξομολογήθηκε το παρασκήνιο: «Ημουν ξαπλωμένη, γυμνή, επί 10 ημέρες και αυτός συνέχεια τραβούσε φωτογραφίες. Τον χώρισα μετά από αυτό. Ήταν ένα είδος κακοποίησης.
Τώρα καταλαβαίνω γιατί τα έκανε όλα αυτά, αλλά τότε ήμουν 17 ετών». Και συνεχίζει: «έπαιρνα Valium για να ξεπεράσει το άγχος να πάει στη δουλειά. Έπαιζαν με την ευαλωτότητά μου. Το λάτρευε αυτό ο Calvin».
H καθιέρωση με την καμπάνια του 1993 για το ‘’Obsession’
Το 2017 μιλώντας στο ‘’Harper’s Bazaar’’, είχε αναφερθεί ξανά στη φωτογράφιση του 1993 για την καμπάνια του αρώματος ‘’Obsession’’. «Νομίζω πως ο Calvin Klein ήταν πραγματικά έξυπνος. Γνώριζε πως κάτι θα γινόταν.
Ήταν η μοναδική φορά που πληρώθηκα για να φύγω. Δεν έχει ξαναγίνει αυτό. Ο Μάριο ήταν πιο επαγγελματίας από εμένα. Δεν σταματούσε να τραβά φωτογραφίες ακόμη κι όταν κοιμόμουν. Εγώ του έλεγα, «Άσε με ήσυχη». Ξυπνούσα από το κλικ της κάμερας. Δεν θυμάμαι να χαλαρώνω. Θυμάμαι μόνο να δουλεύω. Ήμουν ξαπλωμένη σε εκείνον τον καναπέ για μέρες. Μέρες. Έλεγε «μείνε εκεί και μην κουνιέσαι’’.
Ο κόσμος δεν μπορεί να τραβήξει πια τέτοιες φωτογραφίες. Εκείνες δεν ήταν στιλιζαρισμένες. Δεν υπήρχε κανένας να μου φτιάξει τα μαλλιά και το μακιγιάζ. Ήταν απλώς ωμές. Αιχμαλώτισαν μια στιγμή στις ζωές μας.
Δεν θα μπορούσες να δημιουργήσεις ξανά ούτε αυτές, ούτε το συναίσθημα. Δεν είχαμε τίποτα να χάσουμε και δεν μας ένοιαζε τι λέει ο κόσμος. Ήμασταν μόνοι μας. Ήταν πολύ παθιασμένο. Ο Μάριο κι εγώ ήμασταν νέοι και ερωτευμένοι».
Οι καταχρήσεις και το παρατσούκλι «η δεξαμενή»
Μετά από αυτή τη δουλειά είδε τις επαγγελματικές μετοχές της να εκτοξεύονται. Επιτυχία και αυτοκαταστροφή. Ανάμεσα σε αυτό το δίπολο η Κέιτ Μος κλήθηκε να ισορροπήσει ξανά και ξανά. Το χλωμό κορίτσι του αεροδρομίου μετατράπηκε σε μια γυναίκα που βούτηξε στο lifestyle του Χόλιγουντ και θέλησε να ζήσει στα άκρα.
Καθοριστική η γνωριμία της με τον Τζόνι Ντεπ το 1994. Ατέλειωτα πάρτι, αλκοόλ και ναρκωτικές ουσίες, έγιναν κομμάτι της ζωής της. Η «αγάπη» της στη βότκα της χάρισε το παρατσούκλι ‘’The Tank’’ (η δεξαμενή).
Το 1997 χωρίζουν κι ένα χρόνο αργότερα η Κειτ Μος θα χρειαστεί να περάσει εβδομάδες σε κλινική απεξάρτησης λόγω «εξάντλησης». Η σχέση της Μος με τα ναρκωτικά και το αλκοόλ ξεκινά πολύ νωρίτερα.
«Άρχισα να καπνίζω τσιγαριλίκια και να κάνω παρέα με ανθρώπους πολύ μεγαλύτερους από μένα, πολλά μεγαλύτερα αγόρια που με πήραν υπό την προστασία τους. Με πήγαιναν στο Λονδίνο με το τρένο.
Έβγαζα τη σχολική μου στολή και πήγαινα στο Fred’s “ένα μπαρ στο Soho”. Δεν μου άρεσε καν η γεύση του αλκοόλ. Έπινα Long Island Iced Tea επειδή δεν είχε γεύση αλκοόλ, αλλά φυσικά ήταν ένα δυνατό ποτό».
Η σχέση με τον Πιτ Ντόχερτι και το παρ’ ολίγον τέλος μιας μεγάλης καριέρας
Ο Τζόνι Ντεπ φεύγει, ο Πιτ Ντόχερτι, frontman του βρετανικού συγκροτήματος ‘’The Libertines’’, έρχεται. Μια ακόμα αντίστροφη μέτρηση για την Κέιτ Μος, αυτή τη φορά προς την απόλυτη καταστροφή. Γνωρίστηκαν, πού αλλού, σε ένα από τα αμέτρητα πάρτι που ήταν καλεσμένη η Κέιτ Μος. Πολύ γρήγορα έγιναν ζευγάρι. Πολύ γρήγορα είδε την καριέρα που έχτιζε να χάνεται.
Τον Σεπτέμβριο του 2005, κι ενώ ήταν μαζί περίπου 9 μήνες, κυκλοφόρησε ένα βίντεο τραβηγμένο από κρυφή κάμερα με πρωταγωνιστές τη Μος και τον Ντόχερτι. Κάθονται δίπλα δίπλα σε έναν καναπέ ενός στούντιο ηχογράφησης στο δυτικό Λονδίνο.
Η Κέιτ Μος ανοίγει ένα σακουλάκι και ρίχνει το περιεχόμενό του στο τραπέζι που βρίσκεται μπροστά της. Χωρίζει το περιεχόμενο σε λεπτές γραμμές. Στα επόμενα 40 λεπτά η Κέιτ Μος θα σνιφάρει πέντε από τις λεπτές γραμμές. Την επομένη η Κέιτ Μος είναι παντού πρωτοσέλιδο. Κορυφαίοι οίκοι, όπως οι Burberry και Chanel ανακοινώνουν ότι σπάνε τα συμβόλαια τους με το μοντέλο.
Για μεγάλη χρονική περίοδο κανένα brand αλλά και κανένας φωτογράφος δεν ήθελε να συνδέσει το όνομά του με την εθισμένη Μος. Ο Μάριο Σορέντι είχε πει σε κάποια συνέντευξή του πως το περιστατικό στο στούντιο του Λονδίνου ανάγκασε τον πλανήτη της μόδας να αντιμετωπίσει αυτό που όλοι ήξεραν αλλά έκαναν ότι δεν βλέπουν. Η Κέιτ Μος διακινδύνευσε την καριέρα αλλά και το να χάσει την επιμέλεια της κόρη της.
Μιλώντας στο BBC Radio και την εκπομπή ‘’Desert Island Discs’’, η Κέιτ Μος θα κάνει μια σπάνια αναφορά σε εκείνη την ταραγμένη περίοδο. Το γεγονός ότι στο παρελθόν έπαιρνε ναρκωτικά ήταν κάτι αναμενόμενο, αφού όλος ο κύκλος της θεωρούσε την κατανάλωση κοκαΐνης ως κάτι το φυσιολογικό. Δοκίμασε και τελικά εθίστηκε.
«Αισθάνθηκα άρρωστη και ήμουν αρκετά θυμωμένη γιατί όλοι όσοι ήξερα έπαιρναν ναρκωτικά, οπότε το να επικεντρωθούν σε εμένα και να προσπαθήσουν να μου πάρουν την κόρη μου, το θεώρησα πραγματικά υποκριτικό».
Η αναγέννηση
Κι όμως η Κέιτ Μος κατάφερε να συγκρατήσει την προσωπική της κατάρρευση. Παρέμεινε στον χώρο, συνέχισε να υπογράφει «δυνατά» συμβόλαια και άλλαξε τρόπο ζωής. Η Κέιτ Μος τιμήθηκε ακόμη και στα Βρετανικά Βραβεία Μόδας, για τη συνεισφορά της στη βιομηχανία της μόδας. Στο σήμερα πια η Μος έχει το δικό της πρακτορείο μοντέλων κι έχει αφήσει πίσω της τη ζωή των πάρτι.
«Έχω εμμονή με την κηπουρική. Ασχολούμαστε με τη μαμά μου και περνάμε υπέροχα. Όταν βγαίνω έξω, φεύγω τα μεσάνυχτα. Αυτό είναι το όριό μου. Έχω δει τους πάντες, όλοι έχουν μιλήσει λογικά. Μετά από αυτή την ώρα, οι άνθρωποι αρχίζουν να επαναλαμβάνονται. Οπότε πηγαίνω σπίτι».
Η Κέιτ Μος είδε κορυφές και γνώρισε βάθη. Ενηλικιώθηκε μπροστά από έναν φακό και έζησε μια θορυβώδη ζωή με διερχόμενους επισκέπτες και πολλή μοναξιά.
«Ποτέ μην παραπονιέσαι, ποτέ μην εξηγείς. Απλώς ξεπέρασέ το. Δεν μπορείς να κάνεις το παραμικρό για αυτά που σκέφτονται οι άλλοι για ‘σένα ή να λένε ψέματα ή αν δεν ισχύουν τα λεγόμενά τους- δεν έχει καμία σημασία. Αν ξέρεις ποιος είσαι, τότε μόνο μπορείς να επιβιώσεις».
Και επιβίωσε.