H ιαπωνική φίρμα, με αφετηρία το φετινό Tokyo Auto Salon, παρουσιάζει τη νέα εκδοχή του εξαιρετικά δημοφιλούς όσο και ικανού hot-hatch της, επιφυλάσσοντας για αυτό μια σειρά από αναβαθμίσεις που προέκυψαν από μια προσεκτική αξιολόγηση των απαιτήσεων των φαν του είδους. Συνοψίζοντας, το νέο GR Yaris υποδέχεται το 2024 με περισσότερη ισχύ, μια νέα επιλογή αυτόματου κιβωτίου καθώς νέα χαρακτηριστικά εκτός αλλά κυρίως εντός προς όφελος μιας συνολικά πιο δυναμικής και σπορ εμπειρίας.
Ξεκινώντας από τα «βασικά», την επιπλέον ισχύ, ο τρικύλινδρος κινητήρας έχει αυξήσει την ισχύ του σε 280 ίππους και 390 Nm ροπής χάρη σε μια σειρά τροποποιήσεων μεταξύ των οποίων ένα νέο σύστημα ψεκασμού, τα ελαφρύτερα πιστόνια, το νέου σχεδιασμού ανθεκτικότερο μηχανισμό για τις βαλβίδες, νέες βαλβίδες εξαγωγής και ένα νέο αισθητήρα πίεσης στο σύστημα εισαγωγής.
Ο βελτιωμένος κινητήρας μπορεί να συνδυαστεί με μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων που εξακολουθεί να εφοδιάζει την βασική έκδοση ή το νέο αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων των Ιαπώνων που σχεδιάστηκε ειδικά για την περίσταση του GR Yaris. Σύμφωνα με τις συστάσεις το νέο κιβώτιο εγγυάται ιδιαιτέρως γρήγορες αλλαγές και μια κοντή κλιμάκωση η οποία με τη σειρά της διασφαλίζει ότι ο κινητήρας λειτουργεί ως επί το πλείστον στο ιδανικό φάσμα στροφών του. Ακριβώς όπως επιβάλλει το προφίλ της έκδοσης ο επιλογέας των σχέσεων ακολουθεί την αρχή του μηχανοκίνητου αθλητισμού σε ό,τι αφορά τις χειροκίνητες αλλαγές (πίσω για ανέβασμα και μπροστά για κατέβασμα των σχέσεων) ενώ αναλόγως και την επιλογή προγράμματος ο οδηγός μπορεί να παραμετροποιήσει τον τρόπο της λειτουργίας του.
Η κίνηση μεταδίδεται παραδοσιακά και στους τέσσερις τροχούς μέσω μιας αναβαθμισμένης εκδοχής του συστήματος GR-Four το οποίο συνδυάζεται με σύστημα διαχείρισης ροπής το οποίο μεταβάλει την κατανομή της σε κάθε άξονα, αναλόγως και με την επιλογή του προγράμματος διαμόρφωσης του συστήματος τετρακίνησης.
Βελτιώσεις έχουν υλοποιηθεί και στα τελευταία με το πρόγραμμα Sport να διατηρεί την κατανομή ροπής στο 40/60 ανάμεσα στον μπροστινό και στον πίσω άξονα, το νέο πρόγραμμα Gravel (χαλίκι) να μεταβάλλει την παραπάνω αναλογία σε 53/47 ενώ το πιο «σκληροπυρηνικό» Track υιοθετεί ένα μεταβαλλόμενο τρόπο στην κατανομή ροπής έχοντας τη δυνατότητα να μεταβάλλει το σχετικό μέγεθος ανάμεσα στους άξονες από 60/40 έως 30/70. Τις προδιαγραφές του συστήματος μετάδοσης συμπληρώνει η παρουσία μπλοκέ διαφορικών σε αμφότερους τους άξονες.
Εκτός από τα προγράμματα που διαμορφώνουν την κατανομή ροπής το GR Yaris που θα είναι διαθέσιμο αποκλειστικά στο κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού Circuit, διαθέτει και τρία προγράμματα οδήγησης (Normal, Sport και Eco) τα οποία παρεμβαίνουν στο βάρος του τιμονιού, την χαρτογράφηση του πεντάλ γκαζιού προκειμένου να εξασφαλίζουν ένα πιο σπορ ή πιο οικονομικό τρόπο οδήγησης, ανεξαρτήτως από την επιλογή που αφορά την κατανομή ροπής.
Προς το παρόν η Toyota δεν έχει δημοσιοποιήσει στοιχεία επιδόσεων, ωστόσο δεδομένα το GR Yaris είτε στην αυτόματη είτε στην έκδοση με το μηχανικό κιβώτιο αναμένεται να βελτιώσουν τον χρόνο των 5,5 δευτερολέπτων της μέχρι σήμερα γνωστής εκδοχής του για το «0-100».
Πλην των παραπάνω η Toyota έχει φροντίσει να βελτιώσει και την στρεπτική ακαμψία του μοντέλου αυξάνοντας τα σημεία σύνδεσης των ενώσεων και τα συνδετικά υλικά κατά 25%. Εξίσου πιο άκαμπτοι είναι και οι βραχίονες της ανάρτησης που επωφελείται από νέα σκληρότερα ελατήρια τόσο μπροστά με διάταξη McPherson όσο και πίσω με την διάταξη πολλαπλών συνδέσμων.
Σε επίπεδο εικόνας, το GR Yaris διαθέτει ανασχεδιασμένο μπροστινό προφυλακτήρα ο οποίος υπηρετεί καλύτερα τόσο τις ανάγκες ψύξης όσο και την αεροδυναμική. Πίσω έχει αναταχθεί τόσο ο προφυλακτήρας όσο και τρίτο φως φρένου και τα φώτα της όπισθεν που τοποθετούνται στην θύρα αποσκευών. Αυτό έγινε προκειμένου οι αγοραστές του να μπορούν να αλλάξουν την πτέρυγα εφόσον το επιθυμούν χωρίς να επηρεαστούν τα φώτα.
Οι μεγαλύτερες αλλαγές σε οπτικό επίπεδο αφορούν τον θάλαμο επιβατών με κυρίαρχο τον πλήρη ανασχεδιασμό του ταμπλό που τοποθετείται κατά 5,0 εκ. χαμηλότερα σε σχέση με το παρελθόν. Νέα θέση έχει ο καθρέφτης οπισθοπορείας προς όφελος της συνολικής ορατότητας ενώ ο λόγος των παραπάνω αλλαγών εδράζεται στην μείωση του ύψους των καθισμάτων κατά 2,5 εκατοστά.
Ο ανασχεδιασμός του ταμπλό έχει γίνει με όρους ενός ενιαίου οδηγοκεντρικού cockpit που φιλοξενεί ένα παραμετροποιήσιμο ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών σε συνδυασμό με ένα νέο infotainment περισσότερο ενταγμένο αντί του αιωρούμενου design που ακολουθεί τα περισσότερα Toyota. Να σημειωθεί ότι ο συνολικός σχεδιασμός έχει συλληφθεί με όρους μηχανοκίνητου αθλητισμού και αποτελεί, παραδόξως για τις μέχρι τώρα συνήθειες των Ιαπώνων, μια σημαντική απομάκρυνση από το design και τα μοτίβα του «απλού» Toyota Yaris όπου βασίζεται το GR.
Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με τις συστάσεις η Toyota θα ανακοινώσει τον τιμοκάταλογο του GR Yaris την προσεχή άνοιξη οπότε και αναμένεται να ανοίξουν εξίσου τα βιβλία παραγγελιών του.