Κατάληψη δεξαμενόπλοιου ελληνικών συμφερόντων στον Κόλπο του Ομάν σημειώθηκε σήμερα νωρίς το πρωί, σε μια περιοχή από την οποία περνούν πλοία που εισέρχονται και εξέρχονται από τα Στενά του Ορμούζ. Το τάνκερ «St. Nikolas» φέρει σημαία των Νήσων Μάρσαλ και ανήκει στην ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation.
Σύμφωνα με την Empire Navigation, η επαφή με το δεξαμενόπλοιο «St. Nikolas» χάθηκε περίπου στις 06:30 ώρα Αθήνας καθώς έπλεε στα ανοιχτά των ακτών του Ομάν, κοντά στο Sohar. Το σκάφος είναι επανδρωμένο με συνολικά 19 μέλη πλήρωμα, 18 υπηκόοι Φιλιππίνων και ένας Έλληνας.
Το πλοίο είχε φορτώσει τις προηγούμενες ημέρες στη Μπάσρα (Basrah) του Ιράκ φορτίο περίπου 145.000 τόνων αργού πετρελαίου με προορισμό την Aliaga (Τουρκία), μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Ο ναυλωτής του πλοίου είναι η Tupras.
Όπως αναφέρθηκε από την διαχειρίστρια εταιρεία έχει ήδη ενεργοποιηθεί σχέδιο έκτακτης ανάγκης ενώ καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποκατάσταση της επικοινωνίας με το πλοίο «St. Nikolas».
Τι έχει γίνει γνωστό για την κατάληψη
Σύμφωνα με ενημέρωση του βρετανικού στρατού το πλοίο τελεί υπό κατάληψη παραστρατιωτικών ομάδων. Η εταιρεία ασφάλειας των θαλάσσιων μεταφορών Ambrey δήλωσε ότι «έξι μαυροντυμένοι ένοπλοι» επιβιβάστηκαν στο πλοίο. Οι άνδρες είχαν κάλυψαν τις κάμερες παρακολούθησης κατά την εισβολή.
Άλλες πληροφορίες κάνουν λόγο για 5 ενόπλους με στρατιωτικά ρούχα.
Το πλοίο αναχώρησε τα ξημερώματα με προορισμό λιμάνι της Τουρκίας και φέρεται να άλλαξε ρότα με κατεύθυνση το Ιράν.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας τουλάχιστον ένα από τα μέλη του πληρώματος είναι Έλληνας, ναυτολογημένος ως δόκιμος πλοίαρχος.
Το πλούσιο παρελθόν
Πλούσιο είναι το παρελθόν του δεξαμενόπλοιου «St. Nikolas».
Μπορεί σήμερα να φέρει το όνομα «St. Nikolas», ωστόσο πρόκειται για το πρώην Suez Rajan. Το 2023, όταν ακόμα είχε την παλαιά ονομασία, το πετρελαιοφόρο είχε συλληφθεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες σε μια επιχείρηση επιβολής κυρώσεων.
Οι ΗΠΑ είχαν ανακοινώσει τότε ότι το σώμα των Ιρανών Φρουρών της Επανάστασης (IRGC) προσπαθούσε να στείλει ιρανικό πετρέλαιο στην Κίνα, σε παραβίαση των αμερικανικών κυρώσεων.
Ειδικότερα, το Suez Rajan μετέφερε περισσότερα από 980.000 βαρέλια λαθραίου ιρανικού αργού πετρελαίου όταν συνελήφθη και το πετρέλαιο κατασχέθηκε στο πλαίσιο αμερικανικής επιχείρησης.
Επί δυόμιση μήνες δεν μπορούσε να ξεφορτώσει το πετρέλαιο εξαιτίας φόβων για επιβολή δευτερογενών κυρώσεων στα πλοία στα οποία αυτό θα μεταφορτωνόταν. Μετονομάσθηκε σε St Nikolas αφού ξεφόρτωσε το φορτίο του.
Τον Σεπτέμβριο, η Empire Navigation δήλωσε ένοχη για λαθρεμπόριο ιρανικού αργού πετρελαίου που υπόκειται σε κυρώσεις και συμφώνησε να καταβάλει πρόστιμο ύψους 2,4 εκατομμυρίων δολαρίων για υπόθεση που αφορούσε το δεξαμενόπλοιο.