Η δημιουργία, από πέρσι, της κατηγορίας Cinematic and Box Office Achievement – Κινηματογραφικό – εισπρακτικό επίτευγμα, στα βραβεία των Χρυσών Σφαιρών, λειτούργησε ως «κλειδί» στις βραβεύσεις της περασμένης Κυριακής γιατί ήταν το ένα από τα δύο βραβεία που τελικά κέρδισε η «Barbie», όντως η ταινία φαινόμενο (εισπρακτικά σίγουρα) του 2023. Η δεύτερη διάκριση για την ταινία της Γκρέτα Γκέργουιγκ η οποία έχει ξεπεράσει τα 1,441 δις. δολάρια σε εισπράξεις ανά τον πλανήτη είναι στην κατηγορία του καλύτερου τραγουδιού για το «What Was I Made for?» των Μπίλι Αϊλις, Φινέας Ο’ Κόνελ.
Κατά συνέπεια, με την «Barbie» στο «περιθώριο», το πεδίο για διακρίσεις άλλων ταινιών ήταν άπλετο. Και πράγματι, η λέξη «μοιρασμένα» δεν θα μπορούσε να χαρακτηρίσει καλύτερα τα βραβεία που δόθηκαν για 81η φορά από την Ενωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου του Λος Αντζελες, αφήνοντας σχεδόν όλες τις ταινίες που πραγματικά άξιζαν, ικανοποιημένες.
Οι ταινίες «Poor things» του Γιώργου Λάνθιμου και «Oπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν είναι οι θριαμβεύτριες στις κατηγορίες της καλύτερης ταινίας: στον τομέα κωμωδίας ή μιούζικαλ η πρώτη και δράματος η δεύτερη. Αυτές οι δύο ταινίες θα «μονομαχήσουν» και στα Οσκαρ καθώς όπως πολύ καλά γνωρίζουμε οι Χρυσές Σφαίρες είναι ο «προάγγελός» τους. Η «Barbie» δεν θα λείπει βεβαίως από τα Οσκαρ, όμως οι Χρυσές Σφαίρες δείχνουν να βάζουν στην σωστή θέση τους τα πράγματα. Φυσικά, για μια ακόμη φορά, θα χρειαστεί να επισημάνουμε κάτι που επί χρόνια υποστηρίζουμε: οι λέξεις που χαρακτηρίζουν τον τομέα «κωμωδία ή μιούζικαλ» διακρίνονται από μια ασάφεια, πολλές φορές ακόμα και ανακρίβεια. Γιατί παρά το χιούμορ της η ταινία «Poor things» δεν είναι κωμωδία, πόσο μάλλον μιούζικαλ.
Ο Κρίστοφερ Νόλαν «νίκησε» τον Γιώργο Λάνθιμο στην κατηγορία της καλύτερης σκηνοθεσίας όπου περιέργως δεν υπάρχει διαχωρισμός ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία ή μιούζικαλ, όπως ας πούμε υπάρχει στους ηθοποιούς. Οι δύο σκηνοθέτες θα είναι στην πεντάδα των υποψηφίων για Οσκαρ όπου η ζυγαριά τείνει να είναι πια προς την μεριά του πρώτου, αν και δεν μπορείς να ξέρεις μέχρι να ανοίξει ο φάκελος.
Με μόνη ανταγωνίστρια την Κάρεϊ Μάλιγκαν του «Μαέστρου», η ινδιάνα Λίλι Γκλάντστοουν φαινόταν από την αρχή το φαβορί για τους «Δολοφόνους του Ανθισμένου φεγγαριού» του Μάρτιν Σκορσέζε και πράγματι αυτή κέρδισε στην κατηγορία της καλύτερης γυναικείας ερμηνείας σε δραματική ταινία. Το πολιτικό θέμα της ταινίας του βετεράνου δημιουργού, της δίνει αρκετό βάρος και η Γκλάντστοουν δείχνει πλέον το φαβορί και για τα Οσκαρ. Στον τομέα της καλύτερης γυναικείας ερμηνείας σε κωμωδία ή μιούζικαλ η Εμα Στόουν του «Poor things» ανταγωνιζόταν κυρίως την Μάργκοτ Ρόμπι της «Barbie» και τελικά την νίκησε, δίκαια φυσικά, με μια πολύ πιο δουλεμένη ερμηνεία σε έναν πολύ πιο σύνθετο ρόλο.
Στους άντρες ο Κίλιαν Μέρφι, πλήρως ταυτισμένος πλέον με την ταινία «Oπενχάιμερ» ήταν επίσης το φαβορί, με μόνη «απειλή», ίσως, τον Μπράντλεϊ Κούπερ του «Μαέστρο». Και πράγματι ο Ιρλανδός Μέρφι σήκωσε το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας σε δραματική ταινία αφήνοντας την ταινία για τον Λέοναρντ Μπέρνσταϊν χωρίς κανένα απολύτως βραβείο. Η πλήρης απουσία του «Μαέστρο» από τις βραβεύσεις ίσως να ήταν η μόνη «αδικία» των φετινών Χρυσών Σφαιρών.
Ένας άλλος σπουδαίος ηθοποιός που δεν έχει χαρεί της αναγνώρισης που θα έπρεπε στα Οσκαρ, είναι ο Πολ Τζιαμάτι, πρωταγωνιστής στο ρόλο του «στριφνού» αλλά ενάρετου καθηγητή της ταινίας «Τα παιδιά του χειμώνα» του «δικού» μας Αλεξάντερ Πέιν. Ο Τζιαμάτι που μετρά έξι υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες κέρδισε την τρίτη (!) Χρυσή Σφαιρα της καριέρας του στη κατηγορία καλύτερης ανδρικής ερμηνείας σε κωμωδία ή μιούζικαλ (τα «Παιδιά του χειμών» επίσης δεν είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο) και θα είναι και πάλι στα Οσκαρ, όπου και πάλι, μάλλον θα χάσει. Για την ίδια ταινία η Νταβίν Τζόι Ράντολφ έκανε την έκπληξη, ίσως την μόνη πραγματική έκπληξη της φετινής απονομής των Χρυσών Σφαιρών «νικώντας» στην κατηγορία της Β γυναικείας ερμηνείας τις Τζουλιάν Μουρ (May December), Τζόντι Φόστερ (Nyad) και – κυρίως – Εμιλι Μπλαντ (Οπενχάιμερ).
Πολύ συχνά στις κατηγορίες όπου βρίσκονται υποψήφιοι δύο για την ίδια ταινία, κανείς τους δεν κερδίζει. Και αυτό ακριβώς συνέβη με την κατηγορία του Β ανδρικού ρόλου: οι Μαρκ Ράφαλο και Γουίλεμ Νταφόε διεκδίκησαν το βραβείο για το «Poor things» του Γ. Λάνθιμου αλλά ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ τελικά το κέρδισε για τον «Oπενχάιμερ». Όπως ο Κίλιαν Μέρφι, έτσι και ο Ντάουνι Τζούνιορ είναι χωρίς αμφιβολία πια το φαβορί για το Οσκαρ στην ίδια κατηγορία.
Τέλος, η διπλή βράβευση της ταινίας «Ανατομία μιας πτώσης» που εκτός από το προφανές, καλύτερης μη αγγλόφωνης ταινίας, κέρδισε και στην κατηγορία καλύτερου σεναρίου, επιβεβαιώνει την ωριμότητα για την οποία μιλήσαμε στην αρχή . Για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια, η Ενωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου του Λος Αντζελες παρουσίασε ένα πραγματικά ώριμο πρόσωπο, έχοντας ξεπεράσει τα αρκετά προβλήματα που είχε.
Η πλήρης αναδιοργάνωση της σύνθεσής της φάνηκε σε αυτή την απονομή.