Με δεδομένο ότι μια χρόνια τελείωσε πριν λίγες ημέρες, οι απολογισμοί αποτελούν κάτι παραπάνω από επιβεβλημένη πρακτική για τις εταιρείες -πριν τους ισολογισμούς που συνήθως περιμένουν μέχρι την άνοιξη του επόμενου έτους προκειμένου να καταρτιστούν και να δημοσιοποιηθούν. Ανεξαρτήτως των χρηματοοικονομικών πρακτικών αυτό που όλοι σπεύδουν να αποτιμήσουν με το τέλος ενός έτους όταν μιλάμε για εταιρείες και ιδίως για βιομηχανίες με χειροπιαστά προϊόντα όπως τα αυτοκίνητα είναι φυσικά οι πωλήσεις.
Εσχάτως λοιπόν και με φόντο την ζέση προς την ηλεκτροκίνηση αλλά και τους παράλληλους άτυπους ή και λιγότερο άτυπους εμπορικούς πολέμους που έχουν ξεσπάσει ανάμεσα στην Κίνα και στον υπόλοιπο δυτικό κόσμο με το συγκεκριμένο αντικείμενο, ο τίτλος «BYD: Η κινεζική “ηλεκτρική” φίρμα που ξεπέρασε σε δημοτικότητα την Tesla», αποδεικνύεται δημοφιλές κλισέ ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο oπότε και αριθμητικά όσο και αθροιστικά ο κινεζικός όμιλος ξεπέρασε για πρώτη φορά τις πωλήσεις της Tesla.
H αλήθεια ωστόσο τόσο σε ό,τι αφορά τον περασμένο Οκτώβριο όσο και για το σύνολο της χρονιάς που μόλις έκλεισε, έγκειται στην λέξη αθροιστικά, καθώς η BYD δεν κατασκευάζει αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα μιας και η γκάμα της περιλαμβάνει ένα διόλου ευκαταφρόνητο αριθμό μοντέλο με plug-in υβριδική τεχνολογία τα οποία ανήκουν μεν στην ευρύτερη οικογένεια των ηλεκτρικής τεχνολογίας οχημάτων αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για αυτοκίνητα που δεν διαθέτουν κινητήρες εσωτερικής καύσης όπως ισχύει για την περίπτωση όλων των αυτοκινήτων της Tesla.
Για του λόγου το ακριβές, η BYD διέθεσε κατά τη διάρκεια του 2023, 3,02 εκατομμύρια οχήματα «εναλλακτικής τεχνολογίας» όπως η ίδια τα χαρακτηρίζει, εκ των οποίων τα 1,44 εκ. αφορούν αυτοκίνητα plug-in υβριδικής τεχνολογίας και μόνο τα 1,57 εκ. μονάδες αφορούν αυτοκίνητα αμιγώς ηλεκτρικής τεχνολογίας. Για την ιστορία, οι συνολικές πωλήσεις της Tesla για την περασμένη χρονιά ανήλθαν σε 1,81 εκατομμύρια κάτι που σημαίνει ότι η αμερικανική φίρμα εξακολουθεί να διατηρεί ένα προβάδισμα της τάξης του 15% όταν η συζήτηση αφορά την αμιγή ηλεκτροκίνηση και το ηλεκτρικό «στέμμα» της για το 2023.
Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι οι ισορροπίες δεν μπορούν να αλλάξουν σύντομα καθώς εξίσου αληθή με το ότι η BYD δεν ξεπέρασε την Tesla σε ηλεκτρικές πωλήσεις το 2023, είναι τα μεγέθη που αποτυπώνουν τη δυναμική του κινεζικού ομίλου ο οποίος κατά τη διάρκεια της χρονιάς σημείωσε 73% αύξηση πωλήσεων σε σχέση με το 2022 έναντι ποσοστού 38% της Tesla.
Επιπλέον, σε αντίθεση με την Tesla που προσθέτει αυτοκίνητα στην γκάμα της με μάλλον βραδείς ρυθμούς, η BYD διευρύνει ολοένα το προϊόντικό της portfolio με νέα μοντέλα διαθέτοντας ήδη 14 διαφορετικές προτάσεις EV και κυρίως ένα φάσμα που στοχεύει σε πιο δημοφιλείς κατηγορίες όπως τα C SUV ενώ η BYD έχει παρουσία και στις «μικρές» κατηγορίες από όπου οι Αμερικανοί απουσιάζουν εντελώς. H Tesla από την πλευρά της διαθέτει τέσσερα μοντέλα συν το Cybertruck το οποίο δεν είναι και δεν μπορεί να θεωρηθεί παγκόσμιου βεληνεκούς.
Μια βασική διαφορά της BYD σε σχέση με την Tesla είναι η έντονη δραστηριοποίησή της σε αναδυόμενες αγορές όπως η Λατινική Αμερική, η Νοτιανατολική και Κεντρική Ασία και η Αφρική με προϊόντα προσαρμοσμένα στις ανάγκες τους, αγορές όπου η Tesla απουσία πιο προσιτών προϊόντων δεν έχει ιδιαίτερη δυναμική και ευρεία απήχηση. Αντιθέτως βέβαια η αμερικανική φίρμα διαθέτει καλύτερο «πάτημα» στον αποκαλούμενο ως δυτικό κόσμο αλλά και στην Κίνα καθώς αυτοπροσδιορίζεται ως «semi-premium» με ό,τι αυτό συνεπάγεται φυσικά και για τις τιμές των αυτοκινήτων της συγκριτικά με της BYD -ανεξαρτήτως εκπτώσεων.