Σοκ προκαλεί στο πανελλήνιο, η απώλεια του Επισμηναγού (Ι) Επαμεινώνδα Κωστέα που έχασε την ζωή του εν ώρα καθήκοντος. Ο επισμηναγός επέβαινε στο εκπαιδευτικό αεροσκάφος, το οποίο συνετρίβη μπροστά στα μάτια της συζύγου του και των δύο παιδιών τους που παρακολουθούσαν την μοιραία πτήση.
Συγκεκριμένα, ο 40χρονος χειριστής του εκπαιδευτικού αεροπλάνου Τ-2, πετούσε κοντά στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, έχοντας αναπτύξει μεγάλη καθοδική ταχύτητα και χωρίς να έχει αναφέρει κάποια βλάβη το αεροσκάφος έπεσε ξαφνικά.
Από ότι φαίνεται, από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, όταν ο επισμηναγός αντιλήφθηκε το πρόβλημα του αεροσκάφους, εκτιμάται ότι, είτε δεν πρόλαβε να εκτιναχθεί με το κάθισμα, είτε δεν ήθελε να ρίξει το αεροσκάφος σε κατοικημένη περιοχή.
«Επρεπε το αεροπλάνο να είχε αντικατασταθεί»
Σε συνέντευξη του στο MEGA, ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραιωσηφίδης, ανέφερε ότι είναι «βαριά χρονιά για την πολεμική αεροπορία, είναι η έκτη απώλεια που έχουμε φέτος». Συνέχισε λέγοντας ότι «αποχωρούν αυτοί οι οποίοι πήραν μεταθέσεις τώρα και πηγαίνουν στις νέες μονάδες τους. Ο συγκεκριμένος ιπτάμενος, από ό,τι αντιλαμβάνομαι, θα έφευγε για νέα θέση και ολοκλήρωνε την καριέρα του και σαν εκπαιδευτής και σαν πιλότος».
Όπως λέει ο ίδιος: «Το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν έχει πολλές απώλειες. Είναι ένα παλιό αεροπλάνο, παραγγέλθηκε το 1974, υπηρετούν από τότε ανελλιπώς. Είναι αυτά που εκπαίδευσαν όλους τους χειριστές των μαχητικών και μη αεροσκαφών της ΠΑ όλα αυτά τα χρόνια. Η προηγούμενη απώλεια είναι το 2018, αλλά τότε είχαμε δύο πτώσεις, η μία ήταν θανατηφόρα, η άλλη όχι. Και αμέσως προηγουμένως πρέπει να πάμε στο 1996. Ήταν είναι αξιόπιστο αεροπλάνο και τα εκπαιδευτικά, ιδιαίτερα αυτού του τύπου με δύο κινητήρες, είναι αυτό που λένε ότι συγχωρούν λάθη».
Σύμφωνα με τον κ. Καραιωσηφίδη: «Δεν πετάει τίποτα στην ελληνική ΠΑ αλλά και σε όλες τις αεροπορίες αν δεν είναι ασφαλές. Όταν το πρωί χθες ο μηχανικός παρέδωσε το αεροπλάνο στον πιλότο και υπογράψανε, ο πιλότος είχε την εμπιστοσύνη ότι το αεροπλάνο ήταν αξιόπλοο. Τι συνέβη στη συνέχεια είναι θέμα διερεύνησης, όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά».
Τέλος, ο ίδιος υπογραμμίζει πως: «Το παλιό αυτό αεροπλάνο θα έπρεπε να έχει αντικατασταθεί. Υπάρχει διαδικασία αντικατάστασης».
Τα πιθανά αίτια της πτώσης
Παρά το γεγονός ότι ακόμα είναι νωρίς για να βγάλει κανείς συμπεράσματα (αυτή είναι η δουλειά των εμπειρογνωμόνων) υπάρχουν τρεις περιπτώσεις που μπορεί να προκάλεσε το ατύχημα, σύμφωνα με πιλότους που επικαλείται ο ΒΗΜΑτοδότης.
1. Birds strike, δηλαδή να εισέβαλαν πουλιά στους δύο κινητήρες του)
2. Κράτηση κινητήρα και
3. Δομικό πρόβλημα (αυτό θα το δείξουν τα συντρίμμια του αεροσκάφους).
Κηρύχθηκε τριήμερο εθνικό πένθος
«Η Ελλάδα θρηνεί έναν περήφανο Έλληνα Ίκαρο, που έπεσε σε μία αποστολή από εκείνες που δεν σταματούν σε καμία στιγμή του χρόνου», δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. «Η απώλεια αυτή αναδεικνύει πόσο δύσκολο είναι το έργο των πιλότων μας. Αλλά και πόσο μεγάλη η αφοσίωσή τους στο καθήκον. Η πατρίδα θα ευγνωμονεί για πάντα τον επισμηναγό. Μένοντας στο πλευρό της οικογένειάς του, προς την οποία απευθύνω και εγώ τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια».
Με απόφαση του υπουργού Άμυνας κηρύχθηκε τριήμερο εθνικό πένθος. «Ο θάνατος εν ώρα καθήκοντος του Επισμηναγού (Ι) Επαμεινώνδα Κωστέα, προκαλεί θλίψη σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία» τόνισε ο Νίκος Δένδιας. Ο ΑΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος επέστρεψε από το Καστελόριζο στην Αθήνα εσπευσμένα διακόπτοντας την περιοδεία του.