H Κιάρα Φεράνι είναι πανίσχυρη. Με σχεδόν 30 εκατομμύρια ακόλουθους στο Instagram κι ένα success story με επιχειρηματικές κινήσεις που της αποφέρουν ετησίως εκατομμύρια ευρώ. Η Κιάρα Φεράνι είναι μία από τις πιο επιδραστικές παρουσίες παγκοσμίως, με ξεκάθαρη παντοκρατορία επί ιταλικού εδάφους.

Το «επιχειρηματικό φαινόμενο Κιάρα Φεράνι» απασχόλησε ακόμα και το Harvard Business School του Πανεπιστημίου της Βοστώνης, ενώ το περιοδικό Forbes τη συμπεριέλαβε στη λίστα του «30 Under 30» για το 2015. Την ίδια χρονιά κατακτά μια ακόμα πρωτιά καθώς έγινε η πρώτη fashion blogger που φιλοξενήθηκε στο εξώφυλλο της Vogue.

Πρόστιμο-μαμούθ στην Κιάρα Φεράνι για το ροζ κέικ

Φτάνουμε όμως στην εκπνοή του 2023 και η Κιάρα Φεράνι δακρυσμένη και ντροπιασμένη στέκεται μπροστά από την κάμερα του κινητού της και μαγνητοσκοπεί ένα μήνυμα που λίγα λεπτά μετά την ανάρτησή του θα συγκεντρώσει πάνω από 1 εκατομμύρια προβολές. Μια δημόσια συγγνώμη που ήταν αδύνατο να αποφύγει μετά την επιβολή προστίμου 1,075 εκατομμυρίων ευρώ από την αντίστοιχη Ιταλική Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Η Κιάρα Φεράνι ξεγέλασε τον κόσμο που την ακολουθεί πιστά, ισχυριζόμενη ότι οι πωλήσεις ενός «ροζ παντόρο» (παραδοσιακό χριστουγεννιάτικο κέικ) που έφερε το εμπορικό σήμα της, θα βοηθούσαν στη χρηματοδότηση ενός νοσοκομείου παίδων στο Τορίνο. Πολλοί (πάρα πολλοί) ήταν αυτοί που έσπευσαν να αγοράσουν το κέικ της Κιάρα και να συνεισφέρουν με τον τρόπο αυτό στις ανάγκες για ιατρικό εξοπλισμό του νοσοκομείου για τη θεραπεία παιδιών με οστεοσάρκωμα και σάρκωμα Ewing.

Τι έχει γίνει όμως στην πραγματικότητα; Ο δημιουργός του γλυκού είχε δώσει 50.000 ευρώ στο νοσοκομείο ωστόσο, μήνες πριν κυκλοφορήσει το συγκεκριμένο κέικ, όπως αποδείχθηκε έπειτα από τους ελέγχους της Επιτροπής. Το ροζ χριστουγεννιάτικο παντόρο, που παρουσιάστηκε ότι είχε σχεδιάσει η Κιάρα Φεράνι, πουλήθηκε πέρυσι για πάνω από 9 ευρώ, πολύ περισσότερο από τη διπλάσια τιμή αναλογικά με το κλασικό παντόρο χωρίς την επωνυμία κάποιου, που παράγει η εταιρεία Balocco.

Η ομάδα προστασίας καταναλωτών, Codacons, ανέφερε ότι θα κινηθεί νομικά ζητώντας αποζημίωση για όποιον αγόρασε το ροζ χριστουγεννιάτικο παντόρο νομίζοντας ότι με την κίνησή του κάποια από τα χρήματα θα πήγαιναν στο νοσοκομείο του Τορίνο. Δήλωσε μάλιστα ότι κατέθεσε καταγγελίες σε 104 Ιταλούς εισαγγελείς για διακεκριμένη απάτη. Ο εποπτικός οργανισμός AGCM ανέφερε ότι η ψευδής αυτή διαφήμιση της Κιάρα Φεράνι είχε εκμεταλλευτεί την «ευαισθησία των καταναλωτών σε φιλανθρωπικές πρωτοβουλίες, ειδικά εκείνες που βοηθούν παιδιά με σοβαρές ασθένειες».

Αυτό παραβίαζε τον κώδικα καταναλωτών της Ιταλίας και αποτελεί αθέμιτη εμπορική πρακτική. Η αρμόδια αρχή, επέβαλε στον κατασκευαστή του παντόρο, την Balocco, πρόστιμο 420.000 ευρώ και πρόστιμο άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ σε δύο εταιρείες που διαχειρίζονται τα εμπορικά σήματα και τα δικαιώματα της Κιάρα Φεράνι.

Η συγγνώμη της Κιάρα Φεράνι

Μετά την κατακραυγή η Κιάρα Φεράνι δεσμεύτηκε να δωρίσει 1 εκατομμύριο ευρώ στο νοσοκομείο Regina Margherita αφού χαρακτήρισε το πρόστιμο «δυσανάλογο και άδικο» και την πράξη της «καλόπιστο λάθος να συνδέσει δηλαδή μια εμπορική δραστηριότητα με μια φιλανθρωπική». Κι έτσι ανοίγει ξανά η συζήτηση για την επικίνδυνη διασημότητα που με αμετροέπεια πλασάρει στο κοινό ό,τι θέλει χωρίς να συλλογίζεται το μέγεθος της ευθύνης της.

Δεν μπορεί η Κιάρα Φεράνι να μιλά για «σφάλμα σε επίπεδο επικοινωνίας» την ίδια στιγμή που γνώριζε πολύ καλά ότι τα έσοδα δεν δίνονταν για τον σκοπό που εκείνη διαφήμιζε. Σε ανακοίνωσή της η Αντιμονοπωλιακή Επιτροπή, ανέφερε: «Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγοράς παρέτεινε τη διαδικασία που κινήθηκε κατά της Balocco SpA Industria Dolciaria για αθέμιτη εμπορική πρακτική σε σχέση με την εμπορική πρωτοβουλία που ονομάζεται ‘’Η Κιάρα Φεράνι και ο Balocco μαζί για το νοσοκομείο Regina Margherita στο Τορίνο’’. Οι υπάλληλοι της Αρχής πραγματοποίησαν επιθεωρήσεις στα γραφεία της Fenice Srl και της TBS Crew Srl με τη βοήθεια της Ειδικής Αντιμονοπωλιακής Μονάδας της Guardia di Finanza».

«Πάντα ήμουν πεπεισμένη ότι αυτοί που είναι πιο τυχεροί έχουν την ηθική ευθύνη να κάνουν το καλό. Αυτές είναι οι αξίες που πάντα οδηγούσαν εμένα και την οικογένειά μου. Αυτό διδάσκουμε στα παιδιά μας. Τους διδάσκουμε επίσης ότι μπορούν να γίνουν λάθη, και ότι όταν συμβεί (ένα λάθος) πρέπει να το παραδεχτούμε, και αν είναι δυνατόν, να διορθώσουμε το λάθος που έγινε.

Κι αυτό θέλω να κάνω τώρα. Ζητάω συγγνώμη και θέλω να δώσετε σημασία σε αυτή μου τη χειρονομία: Θα δώσω 1 εκατομμύριο ευρώ στο νοσοκομείο Regina Margherita για να στηρίξω τη φροντίδα των παιδιών. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό: το κάνω δημόσια γιατί συνειδητοποίησα ότι είχα κάνει ένα σφάλμα σε επίπεδο επικοινωνίας.

Ένα λάθος, διαχωρίζοντας εντελώς κάθε φιλανθρωπική δραστηριότητα, που πάντα έκανα και θα συνεχίσω να κάνω, από τις εμπορικές δραστηριότητες. Γιατί ακόμα κι αν ο τελικός στόχος είναι καλός, αν δεν έχει υπάρξει επαρκής έλεγχος στην επικοινωνία, μπορεί να δημιουργήσει παρεξηγήσεις.

Όπως έχω ήδη πει τις τελευταίες ημέρες, θα αμφισβητήσω το πρόστιμο της AGCM γιατί το θεωρώ δυσανάλογο και άδικο. Το ειλικρινές λάθος μου ήταν ότι συνέδεσα μια εμπορική δραστηριότητα με την αλληλεγγύη μέσω της επικοινωνίας.

Δυστυχώς μπορείς να κάνεις λάθος, μετανιώνω που το έκανα και συνειδητοποιώ ότι θα μπορούσα να ήμουν πιο προσεκτική. Αλλά, αν η τελική κύρωση είναι – όπως ελπίζω – χαμηλότερη από εκείνη που αποφάσισε η AGCM, η διαφορά θα προστεθεί στο 1 εκατομμύριο ευρώ.

Τις επόμενες μέρες θα μιλήσω με το νοσοκομείο Regina Margherita για να καταλάβω πώς θα χρησιμοποιήσει το νοσοκομείο το ποσό που έδωσα και θα σας ενημερώνω ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Το λάθος μου παραμένει, αλλά θέλω να διασφαλίσω ότι κάτι εποικοδομητικό και θετικό θα προκύψει από αυτό το λάθος».

Μελόνι κατά Φεράνι χωρίς ονόματα και διευθύνσεις

Η ιταλίδα πρωθυπουργός, Τζόρτζια Μελόνι, κατά τη διάρκεια ομιλίας της στο φεστιβάλ του κόμματός της κατηγόρησε την Κιάρα Φεράνι χωρίς ωστόσο να αναφέρει το όνομά της. Οι συγκεντρωμένοι κατάλαβαν περί τίνος πρόκειται και ξέσπασαν σε χειροκροτήματα.

«Τα πραγματικά πρότυπα που πρέπει να ακολουθήσετε δεν είναι οι influencers που βγάζουν πολλά χρήματα φορώντας ακριβά ρούχα ή ακόμη και προωθώντας πανάκριβα πανετόνε, που κάνουν τους ανθρώπους να πιστεύουν ότι πωλούνται για φιλανθρωπία.

Στην πραγματικότητα τα χρήματα (που προορίζονται για φιλανθρωπία) καταλήγουν στην αστρονομική αμοιβή των influencers. Το πραγματικό πρότυπο που πρέπει να ακολουθούμε είναι όσων εφευρίσκουν, σχεδιάζουν και παράγουν εξαιρετικά ιταλικά προϊόντα, ανταγωνιστικά στην παγκόσμια αγορά, επειδή είμαστε οι καλύτεροι», δήλωσε η Μελόνι.

Η συγγνώμη δεν έκανε τη δουλειά της

Το δακρύβρεχτο μήνυμα της Φεράνι έφτασε στους αποδέκτες του χωρίς ωστόσο ένα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Τα σχόλια κάτω από το ποστ δίνουν τον παλμό.

«Κροκοδείλια δάκρυα, όλα μελετημένα μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια από το βλέμμα μέχρι το make up μέχρι τα πάντα για να σπάσουν οι καρδιές των ανθρώπων. Είσαι αξιολύπητη, χυδαία και αδίστακτη».

«Εάν δεν είχε γίνει η έρευνα αυτή τη στιγμή θα είχες ένα παραπάνω εκατομμύριο στην τσέπη σου».

«Η καλύτερη απάντηση που μπορεί κανείς να σας δώσει μετά τη σκανδαλώδη συμπεριφορά σας είναι ένα unfollow. Καλώ όλους να κάνετε το ίδιο».

«Όλοι έχουμε διαβάσει την πραγματικότητα των γεγονότων. Κινήθηκες έξυπνα αλλά με ελάχιστο αποτέλεσμα».

«Ενδιαφέρουσα η επιλογή του make up και του νηφάλιου περιβάλλοντος».

Η Κιάρα Φεράνι υπέπεσε σε ένα «επικοινωνιακό σφάλμα» που της κοστίζει, αλλά για πόσο; Μεγάλο πρόβλημα η κοντή μνήμη.