Το 2029 αναμένεται να είναι έτοιμη η δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας, για την οποία χθες υπεγράφη Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) μεταξύ του Διαχειριστή του ελληνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας ΑΔΜΗΕ και του αντίστοιχου της Τουρκίας TEIAS. Το μνημόνιο αφορά στη δημιουργία νέας διασυνδετικής γραμμής μεταξύ Νέα Σάντας και Μπαμπαέσκι, με στόχο την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Τουρκίας και την αύξηση του όγκου αμφίδρομης ροής ηλεκτρικής ενέργειας κατά 600 MW (μεγαβάτ). Με το Σύστημα της Τουρκίας, η χώρα μας συνδέεται μέσω μίας γραμμής μεταφοράς 400 kV (κιλοβόλτ), μεταξύ του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Νέας Σάντας και της αντίστοιχης υποδομής στο Babaeski της Τουρκίας.
Η δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση
Οι δύο Διαχειριστές είχαν …δώσει τα χέρια ήδη από τον Μάρτιο του 2022 για την κατασκευή μιας νέας διασυνδετικής εναέριας γραμμής μεταφοράς ρεύματος 400 kV και μεταφορικής ικανότητας 600 MW, η οποία εκτιμάται ότι θα έχει συνολικό μήκος περί τα 130 χιλιόμετρα (χλμ.), εκ των οποίων τα 70 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας και τα 60 χλμ. εντός της τουρκικής, οδεύοντας παράλληλα με την υφιστάμενη διασύνδεση. Το νέο καλώδιο προβλέπεται ότι θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών και στις δύο κατευθύνσεις.
Οι προμελέτες και οι περιβαλλοντικές μελέτες, σύμφωνα με το δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), για τα έτη 2024-2033, που τελεί υπό την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), θα ανατεθούν τον Ιανουάριο, η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων και οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις προσδιορίζεται ότι θα έχουν ληφθεί στις αρχές του 2025, οι απαλλοτριώσεις εκτιμάται ότι θα γίνουν τον Ιανουάριο του 2027, η διακήρυξη του έργου τον Ιούνιο του 2027 ώστε να έχει ολοκληρωθεί στον Δεκέμβριο του 2029.
Σύνδεση με το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς
Το νέο καλώδιο αναμένεται ότι θα ενισχύσει τη σύνδεση του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφοράς ρεύματος με το μεγάλο σε έκταση σύστημα της Τουρκίας, η οποία είναι σχετικά ασθενής καθώς τα δύο συστήματα συνδέονται μέσω τριών διασυνδετικών γραμμών (μία γραμμή Ελλάδας – Τουρκίας και δύο γραμμές Βουλγαρίας – Τουρκίας). Επίσης, θα βελτιώσει την ευστάθεια μεταξύ των διασυνδεδεμένων συστημάτων της βαλκανικής χερσονήσου με εκείνο της Τουρκίας, θα επιτρέψει τη διείσδυση περισσοτέρων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ελληνικό σύστημα, θα ενισχύσει τη σύγκλιση των αγορών με τις γειτονικές χώρες και θα συνδράμει στην επίτευξη των στόχων για τη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη.
East Balkan Corridor
Είναι αξιοσημείωτο ότι η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας καθώς και μία νέα γραμμή μεταφοράς 400 kV Βουλγαρίας – Τουρκίας είχαν υποβληθεί ως «East Balkan Corridor» στο Πανευρωπαϊκό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς ENTSO-E που επιβεβαίωσε την ανάγκη αύξησης της μεταφορικής ικανότητας.
Από τον Οκτώβριο του 2004 το ελληνικό σύστημα μεταφοράς ενέργειας επαναλειτουργεί σύγχρονα και παράλληλα με το διασυνδεδεμένο ευρωπαϊκό σύστημα υπό τον γενικότερο συντονισμό του ENTSO-E . Αυτή η παράλληλη λειτουργία του ελληνικού συστήματος επιτυγχάνεται μέσω διασυνδετικών γραμμών μεταφοράς, κυρίως 400 kV, με τα συστήματα της Αλβανίας, της Βουλγαρίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας. Επιπλέον, το ελληνικό σύστημα συνδέεται μέσω υποβρυχίου συνδέσμου συνεχούς ρεύματος τάσης 400 kV με την Ιταλία. Δεύτερες διασυνδετήριες γραμμές προγραμματίζεται να κατασκευαστούν με όλες τις γειτονικές χώρες.