H E.E συναίνεσε και προτείνει τριετή αναβολή στους δασμούς που υπό το προηγούμενο καθεστώς θα ίσχυαν με την νέα χρονιά, για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που διασχίζουν το στενό της Μάγχης.
«Πρόκειται για ένα μέτρο που θα ισχύσει μία και μοναδική φορά καθώς δεν θα είναι εφικτή η επανάληψή του στο μέλλον», δήλωσε για την αναβολή ο Maros Sefcovic, ευρωπαίος αξιωματούχος και επικεφαλής των διαπραγματεύσεων ανάμεσα σε Βρετανία και EE μετά το Brexit, συμπληρώνοντας ότι η αλλαγή αφορά μια πολύ συγκεκριμένη παράμετρο της Trade and Cooperation Agreement και δεν αποτελεί μια ευρύτερη αναδιαπραγμάτευση της συγκεκριμένης συμφωνίας η οποία καθορίζει τις εμπορικές σχέσεις ανάμεσα σε EE και Βρετανία μετά την έξοδο της δεύτερης.
«Πρόκειται για ένα εργαλείο που θα παράσχει στους ευρωπαίους κατασκευαστές ευκολότερη πρόσβαση σε βιώσιμες μπαταρίες και θα δημιουργήσει σαφή οφέλη για το σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας» σημείωσε επίσης ο ευρωπαίος αξιωματούχος.
Πριν την απόφαση για την αναβολή, από 1ης Ιανουαρίου 2024, τα ηλεκτρικά οχήματα που θα διακινούνταν ως εισαγωγές και εξαγωγές ανάμεσα σε Βρετανία και ΕΕ θα υπόκειντο σε δασμούς 10% εφόσον, το 45% της αξίας τους δεν «προερχόταν» από εξαρτήματα κατασκευασμένα στην Ευρώπη. Να σημειωθεί αφενός ότι η Βρετανία και η EE αποτελούν τις μεγαλύτερες αγορές η μία για την άλλη σε ότι αφορά τις εισαγωγές και εξαγωγές ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ενώ συνήθως το ακριβότερο εξάρτημα ενός EV (περίπου 30-40% της αξίας του) είναι η μπαταρία η οποία όμως δεν προέρχεται από την ευρωπαϊκή επικράτεια αλλά εξίσου συνήθως από κάποια χώρα της Ασίας.
Με αυτή ακριβώς τη λογική, τόσο οι βρετανοί κατασκευαστές όσο και οι Ευρωπαίοι πίεσαν προς την κατεύθυνση της αναβολής των δασμών προκειμένου να βρεθεί ο χρόνος και ο χώρος για την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μπαταριών, ισχυριζόμενοι ότι ουσιαστικά η άμεση επιβολή των δασμών θα ευνοούσε ακόμα περισσότερο τις ήδη κραταιές σε ότι αφορά την παραγωγή μπαταριών όσο και ηλεκτρικών οχημάτων ασιατικές εταιρείες.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου), η επιβολή δασμών με την νέα χρονιά θα κόστιζε στον κλάδο αυτοκινήτου στην Ευρώπη έως και 4,3 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ η αντίστοιχη βρετανική ένωση (SMMT) υποστήριξε ότι η εφαρμογή τους θα αύξανε την τιμή κάθε βρετανικής κατασκευής EV με προορισμό την ΕΕ περίπου κατά 4.200 ευρώ ενώ η αντίστοιχη αύξηση τιμής για την αντίστροφη πορεία ενός ηλεκτρικού, από την ΕΕ προς την Βρετανία, θα έφτανε τα 4.000 ευρώ.
Πλέον η αναβολή πρέπει να εγκριθεί από το ευρωπαϊκό συμβούλιο και στη συνέχεια να περάσει και από τις αρμόδιες βρετανικές αρχές.
«Η ισορροπημένη αυτή πρόταση παρέχει μια προβλεψιμότητα και μια σταθερότητα στον κλάδο των ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων και μπαταριών σε μια συγκυρία ακραίου παγκόσμιου ανταγωνισμού και ιδιαίτερης πίεσης. Πρόκειται για το αποτέλεσμα της ευρύτερης δέσμευσής μας στην βιομηχανία και σε όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και τα σωματεία που εξέφρασαν τους έντονους προβληματισμούς τους σε σχέση με τους κινδύνους μιας επιβολής δασμών που θα έπλητταν τις εξαγωγές EV στην μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά μας» δήλωσε με αφορμή την ευρύτερη συναίνεση που επετεύχθη για την αναβολή ο επίτροπος εμπορίου της ΕΕ, Valdis Dobrovskis.
Για την ιστορία η χώρα που πρόβαλε την πιο σθεναρή αντίσταση για την συμφωνία ήταν η Γαλλία, προτιμώντας να μην αλλάξει την Trade and Cooperation Agreement προκειμένου να μην δοθούν λανθασμένα σημάδια σε σχέση με την έξοδο μιας χώρας από την ΕΕ, όπως είχαν επανειλημμένως επισημάνει αξιωματούχοι της, ωστόσο τις τελευταίες εβδομάδες έδωσε το πράσινο φως για περισσότερη ευευλιξία.