Σημαντική αύξηση του μεριδίου αγοράς των ηλεκτρικών μοντέλων διαβλέπει ο ACEA (Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτου στην Ευρώπη) στη γηραιά ήπειρο για το 2024, αιτιολογώντας την πρόβλεψή του με την εξίσου σημαντική αύξηση των διαθέσιμων αντίστοιχης τεχνολογίας αλλά και προσιτότερων μοντέλων που αναμένεται να τεθούν προς πώληση με τη νέα χρονιά.
«Θα υπάρξει ένα κύμα νέων ηλεκτρικών προϊόντων. Προσπαθούμε να δώσουμε στα συγκεκριμένης τεχνολογίας οχήματα χαρακτηριστικά που θα καταστήσουν πιο προσιτά και θα τα τοποθετήσουν στο επίκεντρο της αγοράς», δήλωσε ο επικεφαλής του ACEA και του ομίλου Renault, Luca de Meo αναφέροντας ενδεικτικά προς επίρρωση του επιχειρήματός του τα Renault 5 και τις αντίστοιχες, χαμηλού κόστους προτάσεις που εξελίσσουν ο όμιλος VW ενώ δεν αποτελεί μυστικό ότι ακριβώς το ίδιο πράττει ο όμιλος Stellantis που ωστόσο, προσφάτως ξεκίνησε να εκφράζει δεύτερες σκέψεις σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση.
Με δεδομένη την παραπάνω συνθήκη την οποία περίεγραψε ο Luca de Meo σύμφωνα με την πρόβλεψη του ACEA, το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών μοντέλων το 2024 αναμένεται να ξεπεράσει το 20% από περίπου 14,5% το 2023 και παρά την εκτίμηση ότι συνολικά η αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση μόλις κατά 2,5% σε 10,7 εκατομμύρια.
Το 2023
Σε ό,τι αφορά την χρονιά που θα κλείσει σύντομα ο ACEA προβλέπει για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου αύξηση της τάξης του 12% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και συνολικό όγκο πωλήσεων 10,4 εκατομμυρίων, μέγεθος που όπως σημειώνεται από τον Sigrid de Vries γενικό διευθυντή του ACEA είναι κατά 20% μειωμένο σε σχέση με τα προ πανδημίας μεγέθη (2019). Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να σημειώσουμε ότι η αρχική εκτίμηση του ACEA για φέτος η οποία δημοσιοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2023 έκανε λόγο για αύξηση 5%.
Επιστρέφοντας στην ηλεκτροκίνηση και σε ό,τι αφορά την τρέχουσα συνθήκη, γεγονός πάντως αποτελεί ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δηλώνουν ή μία μετά την άλλη αντιμετωπίζουν μια κάμψη σε σχέση με την ζήτηση στα EV τεχνολογίας οχήματά τους καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις εξαντλούνται, το δίκτυο φόρτισης αναπτύσσεται με βραδείς ρυθμούς και άνισα, δημιουργώντας μια σαφή (όσο και συνήθη) διάσταση ανάμεσα σε ευρωπαϊκό βορρά και νότο, ενώ οι τιμές παραμένουν υψηλές.
Οι δεύτερες σκέψεις
Ενδεικτικό είναι ότι προσφάτως ο επικεφαλής του ομίλου Stellantis, Carlos Tavares δήλωσε ότι ο όμιλος προετοιμάζεται για μειωμένη ζήτηση στα ηλεκτροκίνητα εν όψει των ευρωεκλογών και των αμερικανικών εκλογών.
«Την επόμενη χρονιά θα πραγματοποιηθούν δύο σημαντικές εκλογικές αναμετρήσεις, οι ευρωεκλογές τον Ιούνιο και οι αμερικανικές εκλογές τον Νοέμβριο. Αυτό σημαίνει ότι οι υφιστάμενες πολιτικές θα μπορούσαν να αλλάξουν. Αν η πολιτική και η κοινή γνώμη αλλάξουν κατεύθυνση σε σχέση με τα EV ο όμιλος Stellantis μπορεί να αλλάξει εξίσου στρατηγική», τόνισε χαρακτηριστικά ο ίδιος συμπληρώνοντας ότι ο πολυσυλλεκτικός όμιλος των 16 αυτοκινητοβιομηχανιών έχει ήδη λάβει τα μέτρα του προετοιμάζοντας το «Plan B». Παρ΄όλα αυτά, σύμφωνα με μετέπειτα δηλώσεις εκπροσώπου του ομίλου Stellantis, (προς το παρόν) ο όμιλος παραμένει πιστός στην στρατηγική Dare Forward 2030 η οποία προβλέπει έως τότε το σύνολο των πωλήσεων στην Ευρώπη να αφορούν ηλεκτρικά οχήματα και το 50% στις ΗΠΑ.
«Ηλεκτροκίνηση… χωρίς επιστροφή»
Σε ό,τι αφορά τις θέσεις του ACEA πάντως του οποίου υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Stellantis δεν αποτελεί πλέον μέλος, όπως επίσης σημείωσε ο Luca de Meo, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δηλώνει πλήρη δέσμευση στην εκπλήρωση των στόχων μηδενικών εκπομπών ρύπων, κυρίως μέσω της ηλεκτροκίνησης και δευτερευόντως στο μέλλον, με την συνδρομή της τεχνολογίας κυψελών καυσίμου αλλά και των συνθετικών καυσίμων.
«Θα υπάρξουν σίγουρα διακυμάνσεις σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση ωστόσο μακροπρόθεσμα δεν θα υπάρξει επιστροφή καθώς αυτό προβλέπεται βάσει της νομοθεσίας», δήλωσε ο ίδιος αναφερόμενος στην ευρωπαϊκή νομοθεσία 2035 Green Deal.
Παράλληλα με τα παραπάνω και στο ίδιο ακριβώς πλαίσιο ο ACEA δημοσιοποίησε επίσης το πλάνο της στρατηγικής του κλάδου σε ό,τι αφορά το σύνολο των βημάτων για τις επιδιώξεις του σε επίπεδο περιβαλλοντικών στόχων, την ψηφιοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και σε ότι αφορά τα ζητούμενα από την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Ο L. de Meo σημείωσε ότι ο κλάδος είναι αντιμέτωπος με οκτώ-εννιά διαφορετικούς κανονισμούς της ΕΕ, από σήμερα έως το 2030 εκ των οποίων ορισμένοι είναι αντικρουόμενοι.
«Αν οι κανονισμοί εξωθούν προς τα πάνω το κόστος των προϊόντων, τότε η αγορά θα συρρικνωθεί δραστικά. Βλέπουμε ξεκάθαρα την πίεση που ασκείται στους καταναλωτές οι οποίοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα απόκτησης ενός καινούριου αυτοκινήτου», κατέληξε ο ίδιος.
Σε κάθε περίπτωση, ανεξαρτήτως των απαιτητικών οικονομικών συνθηκών, οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι προσφάτως ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας σημείωσε μια σημαντική «νίκη» έναντι της ΕΕ καθώς η τελευταία, όπως όλα δείχνουν (το τελικό σχέδιο αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση από το Ευρωκοινοβούλιο στις αρχές του 2024), υπαναχώρησε σε ό,τι αφορά τις προδιαγραφές Euro 7, παρατείνοντας ουσιαστικά την ισχύ των προδιαγραφών Euro 6 και μεταθέτοντας την εφαρμογή του Euro 7 για το 2030.