Η ασφάλιση των ηλεκτρικών οχημάτων, τα υψηλά ασφάλιστρα και κυρίως ο τρόπος διαχείρισης τους από τις ασφαλιστικές μετά από ένα ατυχές συμβάν υπήρξε εξαρχής μια ακανθώδης πτυχή της ηλεκτροκίνησης. Υπό αυτό ακριβώς το σκεπτικό ο Elon Musk ανακοίνωσε το καλοκαίρι του 2019 την εμπλοκή της Tesla στον κλάδο των ασφαλειών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θέτοντας σε λειτουργία την Tesla Insurance η οποία δραστηριοποιείται ήδη σε τουλάχιστον δώδεκα πολιτείες των ΗΠΑ και από τις αρχές του 2023 προετοιμάζει την έλευση της στην Ευρώπη αν και προς το παρόν είναι διαθέσιμη μόνο στο ΗΒ και ως εταιρική οντότητα στη Γερμανία για ευνόητους λόγους (η Tesla διαθέτει εργοστάσιο στο Βερολίνο) χωρίς όμως να προσφέρει ακόμα υπηρεσίες.
Οι αρχικές συστάσεις του Elon Musk έκαναν λόγο για χαμηλά και εξατομικευμένα ασφάλιστρα με την συνδρομή του Autopilot και υπηρεσίες που θα έφερναν την «επανάσταση» στον ασφαλιστικό κλάδο με την υπόσχεση για διεκπεραίωση της διαδικασίας αποζημίωσης όσο και επισκευής αυθημερόν. Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος των χαμηλών και εξατομικευμένων ασφαλίστρων, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι προκειμένου η Tesla να διασφαλίσει το πρώτο, η οδική συμπεριφορά του οδηγού «παρακολουθείται» συνεχώς μέσω των συστημάτων του Autopilot, με την «αξιολόγηση» να καθορίζει τελικά το ποσό της ασφάλισης και ένα ιδιότυπο bonus malus. Άξιο αναφοράς είναι επίσης ότι αν θεωρήσουμε ότι καλύπτονται οι προϋποθέσεις μιας σύννομης και συντηρητικής συμπεριφοράς από την πλευρά του οδηγού, τα ασφάλιστρα της Tesla είναι όντως χαμηλότερα.
Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε και δημοσιοποιήθηκε από το Reuters και φέρνει στο φως πλήθος μαρτυριών καταναλωτών που επέλεξαν την συγκεκριμένη ασφάλιση, η λειτουργία της Tesla Insurance κάθε άλλο παρά ιδανική είναι για τους τελικούς αποδέκτες της.
Το κύριο παράπονο των ασφαλισμένων της Tesla είναι ότι σε περίπτωση ατυχήματος ότι αδυνατούν να επικοινωνήσουν εύκολα με τους εκπροσώπους της ασφαλιστικής προκειμένου να υποβάλουν τα αιτήματα τους ενώ, όπως αναφέρουν σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και μέσω επίσημης υποβολής παραπόνων, η εφαρμογή της Tesla Insurance είναι διαβόητη για τη μη λειτουργικότητά της καθώς σύμφωνα με τις αναφορές παγώνει ή κρασάρει συχνά.
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες που επικαλείται το Reuters ένας πελάτης της Tesla Insurance στην Καλιφόρνια χρειάστηκε να καλέσει πάνω από 15 φορές προκειμένου να επικοινωνήσει με εκπρόσωπο όταν η κόρη ενεπλάκη σε ατύχημα με ασφαλισμένο όχημα από την Tesla.
Η Tesla Insurance δεν έχει αποκαλύψει ποτέ πόσα αυτοκίνητα επωφελούνται της συγκεκριμένης ασφάλισης, ωστόσο σύμφωνα με τη σχετική έρευνα και το μητρώο ασφαλιστικών εταιρειών μόνο στην πολιτεία της Καλιφόρνιας ο αριθμός πρέπει να ξεπερνούσε τις 50.000 ήδη από το 2021.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με ανώνυμες πηγές προσκείμενες στο ζήτημα, στην αρχή η Tesla Insurance αποφάσισε για την διαχείριση των ασφαλιστικών υποθέσεων στην Καλιφόρνια να προσλάβει περίπου μια δεκαριά υπαλλήλους οι οποίοι σημειωτέον λειτουργούσαν και ως τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης καθώς εκτός από τη διεκπεραίωση των αιτημάτων, υποδέχονταν, απουσία call center, και τις σχετικές τηλεφωνικές κλήσεις από τους ασφαλισμένους.
Αν τα συγκεκριμένα νούμερα ευσταθούν είναι πολύ εύκολο να αντιληφθεί κανείς την διάχυτη οργή των ασφαλισμένων στην Tesla. Επίσης, σύμφωνα με την ίδια πηγή η Tesla Insurance αντιλήφθηκε σταδιακά το πρόβλημα ωστόσο οι προσλήψεις προσωπικού για την επάνδρωση του συγκεκριμένου τμήματος βαίνουν βασανιστικά αργά με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να έρχονται πολύ συχνά αντιμέτωποι με τις επιθετικές συμπεριφορές των ασφαλισμένων οι οποίοι με τη σειρά τους σύμφωνα με επίσημες καταγγελίες και ανεπίσημες μαρτυρίες, μπορεί να καλούν επί ώρες ενώ έχουν κατά πάσα πιθανότατα ακινητοποιηθεί στην άκρη του δρόμου με το αυτοκίνητό τους.
Ωστόσο τα πράγματα μάλλον, σύμφωνα με την μαρτυρία του Mark Bova ο οποίος αγόρασε ένα Tesla Model S αποφασίζοντας να τον ασφαλίσει στην Tesla Insurance για το «απολύτως λογικό» όπως το χαρακτηρίζει ο ίδιος ποσό των 93 δολαρίων, μπορούν να γίνουν χειρότερα όταν πρόκειται για αποζημιώσεις,. Μετά από ένα ατύχημα που σύμφωνα με τον ίδιο οφείλεται σε εγνωσμένη δυσλειτουργία του Autopilot και το οποίο τον οδήγησε στο νοσοκομείο, χρειάστηκαν επτά μήνες προκειμένου να αποζημιωθεί για το αυτοκίνητο ενώ προς το παρόν δεν έχει αποζημιωθεί για νοσήλια ύψους 50.000 δολαρίων. Ο Mark Bova περιέγραψε με μελανά χρώματα την εμπειρία του λέγοντας χαρακτηριστικά ότι: «έχω υπηρετήσει ως πρασινοκούφης και αυτή η εμπειρία ήταν το δεύτερο πιο τραυματικό πράγμα που έχω βιώσει μετά τον πόλεμο».
Η παραπάνω αλγεινή ως βίωμα μαρτυρία δεν αποτελεί την εξαίρεση αλλά τον κανόνα καθώς σύμφωνα με τη σχετική έρευνα η Tesla Insurance εκτός από την δυσκολία να βρει κανείς κάποιον ασφαλιστικό εκπρόσωπό της στο τηλέφωνο, αργεί χαρακτηριστικά να διεκπεραιώσει τις αποζημιώσεις που συσσωρεύονται επί μήνες.
Η άλλη πτυχή, του καθορισμού των χαμηλών ασφαλίστρων της Tesla Insurance είναι εξίσου ενδιαφέρουσα όσο και προβληματική. Όπως προαναφέρθηκε, προκειμένου να διαμορφωθούν τα ασφάλιστρα, αξιοποιείται ένα σύστημα bonus malus το οποίο χρησιμοποιεί τους αισθητήρες και τα δεδομένα που συλλέγονται αυτόματα και συνεχώς από το αυτοκίνητο. Η Tesla Insurance αποκαλεί το συγκεκριμένο σύστημα «Safety Score» και με βάση αυτό διαμορφώνεται η τελική τιμή του ασφάλιστρου. Σύμφωνα με δύο ομαδικές αγωγές που έχουν ωστόσο ήδη κατατεθεί στις αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ σε σχέση με το συγκεκριμένο σύστημα «αξιολόγησης» οι «αισθητήρες του αυτοκινήτου συχνά δυσλειτουργούν δίνοντας λανθασμένες ειδοποιήσεις για επικείμενη σύγκρουση οι οποίες, μειώνουν την καλή βαθμολογία των οδηγών και αυξάνουν αναίτια τα ασφάλιστρα».
Ενδεικτική ως προς αυτό είναι η μαρτυρία της Chanda Santiago, ιδιοκτήτριας ενός Tesla Model 3 του 2020 ασφαλισμένου στην αμερικανική εταιρεία η οποία έχει υποβάλει και σχετική καταγγελία. «Είμαι κάθε άλλο παρά ευχαριστημένη από τον τρόπο που υπολογίζεται το Safety Score καθώς βαθμολογούμαι από κάτι που δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε» αναφέρει η ίδια, σημειώνοντας ότι εξαιτίας αυτού προσφάτως τα μηνιαία ασφάλιστρά της αυξήθηκαν κατά 50% σε 190 δολάρια. Όπως αποκάλυψε έχει πάει πολλές φορές το αυτοκίνητό της σε εξουσιοδοτημένο service της Tesla για την επιδιόρθωση του προβλήματος στα συστήματα επιτήρησης, ασφάλειας και υποβοήθησης τα οποία, όπως περιγράφει, ενίοτε ενεργοποιούν χωρίς αιτία το σύστημα πέδησης ή εμφανίζουν, εξίσου αναίτιες, προειδοποιήσεις για επικείμενη σύγκρουση/κίνδυνο. Σύμφωνα με την περιγραφή της οι τεχνικοί της Tesla δεν κατάφεραν να εντοπίσουν ή να επιλύσουν το πρόβλημα και σαν να μην έφτανε αυτό, κάποιος τεχνικός, οδηγώντας το αυτοκίνητό της προκειμένου να καταφέρει να εντοπίσει το πρόβλημα δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας κάτι που ανιχνεύτηκε από το αυτοκίνητο και καταγράφηκε στο «Safety Score» της.