Black Friday 2023: Τι ελπίζουν οι επιχειρήσεις, τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές

Η Black Friday, που πέφτει στις 24 Νοεμβρίου, κάνει τις επιχειρήσεις να κινούνται σε ρυθμό προσφορών - Τι ελπίζουν, τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές.

Αρκετές επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει εδώ και ημέρες τη διαφήμιση της Black Friday, η οποία φέτος πέφτει 24 Νοεμβρίου, ένα μήνα πριν από τα Χριστούγεννα, αλλά και της Cyber Monday που πέφτει την Δευτέρα 27 Νοεμβρίου.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις δράττονται κάθε ευκαιρίας προκειμένου να αναζωπυρώσουν την αδύναμη καταναλωτική διάθεση, με τους ανθρώπους της αγοράς να εκτιμούν ότι σε σπριντ προσφορών θα επιδοθεί ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Πολλές εμπορικές επιχειρήσεις ρίχνονται στη μάχη των προσφορών με προκρατήσεις, αλλά και προσφορές, τόσο μέσα από το ψηφιακό κανάλι όσο και μέσα από τα φυσικά καταστήματα, με στόχο να ρευστοποιήσουν εποχικά προϊόντα και να «γεμίσουν τα ταμεία» τους.

Την ίδια στιγμή συγκρατημένη αισιοδοξία εκφράζουν οι έμποροι για την κίνηση στα καταστήματα καθώς περίπου το 50% του εισοδήματος των καταναλωτών οδεύει προς την κάλυψη των διατροφικών αναγκών. Η επιδείνωση του πληθωρισμού τον Οκτώβριο στο 3,9% έναντι 2,4% το Σεπτέμβριο και η συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών, προβληματίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα αποτελέσματα έρευνας οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Οκτώβριο καταδεικνύουν σημαντική ενίσχυση στην πρόθεση για μείζονες αγορές αναφέρει ο ot.gr.

Συγκεκριμένα, η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) βελτιώθηκε σημαντικά με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -39 (από -47,6) μονάδες. Το 51% (από 59%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 8% (από 5%) αναμένει το αντίθετο.

Τι να προσέξουν οι καταναλωτές

Καθώς οι μεγάλες αλυσίδες και τα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν αρχίσει ήδη τις προσφορές ενόψει της Black Friday και, πολύ περισσότερο, της Cyber Monday που ακολουθεί, ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας δίνουν οδηγίες στους καταναλωτές προκειμένου να μην πέσουν θύματα απάτης.

Συγκεκριμένα συμβουλεύουν:

  1. Να προσέχουν κατά την ηλεκτρονική εγγραφή τους σε ενημερωτικά δελτία (newsletters), με τα οποία καλούνται να δηλώσουν έγκαιρα τις προτιμήσεις τους σε συγκεκριμένα προϊόντα και να ενημερωθούν νωρίτερα για τις εκπτώσεις που θα γίνουν σε αυτά. Ιδίως, να είναι επιφυλακτικοί με τις προσωπικές πληροφορίες που χορηγούν μέσω αυτών των newsletters, δεδομένου ότι αποτελούν, στην ουσία, μορφή ηλεκτρονικού μάρκετινγκ και χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους προμηθευτές για τη δημιουργία προσωποποιημένων προφίλ πελατών και για τη διενέργεια εξατομικευμένων προωθητικών ενεργειών που τους ακολουθούν παντού κατά την πλοήγησή τους στο Διαδίκτυο.
  2. Να διαχωρίζουν τις αληθινές από τις εικονικές προσφορές, κάνοντας δική τους έρευνα αγοράς αρκετό διάστημα πριν για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, σε συνδυασμό και με τη χρήση ειδικών εργαλείων που διατίθενται από ηλεκτρονικές πλατφόρμες σύγκρισης προϊόντων και πραγματοποίησης αγορών, τα οποία αναπαριστούν τη διαχρονική διακύμανση των τιμών.
    Κατά την τοποθέτηση των παραγγελιών τους, να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση και σημασία, εκτός από την τιμή, και σε άλλες κρίσιμες πληροφορίες που σχετίζονται με την ταχύτητα παράδοσης των προϊόντων τους και συγκεκριμένα: (α) στη διαθεσιμότητα, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη εμπόδια και περιορισμούς που, σε διεθνές επίπεδο, επηρεάζουν την παραγωγή και διακίνηση των αγαθών, καθώς και (β) στον αναμενόμενο χρόνο αποστολής των προϊόντων μέσω των ταχυδρομικών παρόχων. Στόχος είναι οι καταναλωτές να μη βιώνουν αργότερα δυσαρέσκεια και απογοήτευση από τυχόν υπερβολικούς ή/και απροσδιόριστους χρόνους αναμονής.
  3. Να αποφεύγουν την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες, π.χ. δεν περιλαμβάνουν πλήρη στοιχεία έδρας και επικοινωνίας, περιέχουν «νεκρές» συνδέσεις (links) ή συνδέσεις σε όρους χρήσης ή πολιτικής προστασίας απορρήτου με ασυνάρτητο παρεχόμενο, διοχετεύουν την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω social media εφαρμογών, όπως viber, messenger κ.λπ.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.