Εκτός… γραμμής η Ελλάδα σε σχέση με τις ανεπτυγμένες αγορές, στις οποίες κατατάσσει η Coca Cola HBC τη χώρα μας, με τους όγκους πωλήσεων να αυξάνονται κατά μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό, «χάρη στην προσεκτικά σχεδιασμένη υλοποίηση της στρατηγικής μας κατά τη διάρκεια μιας ισχυρής τουριστικής περιόδου», όπως επισημαίνεται στο πλαίσιο της δημοσιοποίησης των οικονομικών επιδόσεων του ομίλου για το 9μήνο.
Αντίθετα στην Ιρλανδία, την Ελβετία και κυρίως στην Ιταλία (σ.σ. ανήκουν στις ανεπτυγμένες αγορές) το πρόσημο αναφορικά με τον όγκο πωλήσεων στο τρίτο τρίμηνο του 2023 ήταν αρνητικό με κύριες αιτίες τον υψηλό ανταγωνισμό και τις καιρικές συνθήκες. Το αποτέλεσμα ήταν ότι στο σύνολο των ανεπτυγμένων αγορών ο όγκος πωλήσεων να κινηθεί αρνητικά στο -7,1%, τόσο σε οργανική όσο και σε δημοσιευμένη βάση.
Ο όγκος των ανθρακούχων μειώθηκε με υψηλό μονοψήφιο ποσοστό, «καθώς σκοπίμως επικεντρωθήκαμε στην επέκταση των εσόδων ανά κιβώτιο», επισημαίνεται. Στο πλαίσιο αυτό, τα ανθρακούχα αναψυκτικά για ενήλικες αυξήθηκαν με μεσαία μονοψήφια ποσοστά, ενώ τα ενεργειακά ποτά επίσης σημείωσαν μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό ανάπτυξης. Ο όγκος των Stills μειώθηκε με υψηλό μονοψήφιο ποσοστό, αντανακλώντας τις συνειδητές επιλογές να δοθεί προτεραιότητα στην αύξηση των εσόδων στον τομέα του νερού, γεγονός που οδήγησε σε έναν αδύναμο όγκο στην κατηγορία.
Στην ελληνική αγορά από την άλλη, τα ανθρακούχα αναψυκτικά σημείωσαν χαμηλή μονοψήφια αύξηση, που οφείλεται κυρίως στις επιδόσεις της Coke Zero και των ανθρακούχων αναψυκτικών για ενήλικες, τα οποία επωφελήθηκαν από την ισχυρή εποχική δραστηριοποίηση και τις καλές επιδόσεις στο κανάλι κατανάλωσης εκτός σπιτιού. Τα ενεργειακά ποτά διατήρησαν την ισχυρή δυναμική τους και κατέγραψαν ισχυρή διψήφια αύξηση.
Τι είπε ο Zoran Bogdanovic
Η υποχώρηση που καταγράφει η κατανάλωση κυρίως σε ευρωπαϊκό επίπεδο οδηγούν τον ισχυρό εμφιαλωτή σε ακόμα πιο προσεκτική διαχείριση των τιμών των προϊόντων του, ενώ μέσα από εντατικοποίηση προωθητικών ενεργειών αναμένει μια καλύτερη ισορροπία μεταξύ μείγματος τιμών και όγκων.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Zoran Bogdanovic στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη στο πλαίσιο της δημοσιοποίησης των οικονομικών μεγεθών του ομίλου για το 9μηνο, «η προσεκτική στρατηγική για το καλοκαίρι και οι αναπροσαρμογές στις τιμές συνέβαλαν στην ανάκαμψη από τις υψηλές επιβαρύνσεις στα λειτουργικά κόστη, οδηγώντας ακόμα ένα τρίμηνο ισχυρής οργανικής ανάπτυξης».
Ο ίδιος παραδέχθηκε ωστόσο ότι η κατανάλωση εμφανίζει σημάδια επιβράδυνσης, γεγονός που χαρακτήρισε «φυσικό», δεδομένου των αυξήσεων των τιμών όλων των παικτών στις αγορές σε όλες τις κατηγορίες.
«Υπάρχει κάποια επιβράδυνση στην κατανάλωση η οποία είναι πιο ορατή σε κάποιες αγορές σε σχέση με άλλες. Στην Ευρώπη είναι ορατή. Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή στην οικονομική προσιτότητα στο μέλλον. Ως εκ τούτου στο μέλλον, θα δούμε μεγαλύτερη ισορροπία μεταξύ του μείγματος τιμών και του όγκου, καθώς θα δώσουμε περισσότερο χώρο στα προγράμματα και τις πρωτοβουλίες που θα βρίσκονται πίσω από τους όγκους πωλήσεων».
Έτσι, εκτός από ανατιμήσεις στα προϊόντα, η Coca Cola HBC έχει προχωρήσει και σε αλλαγές στις συσκευασίες, όπως μείωση στον όγκο, περιορισμό των πολυσυσκευασιών ενώ υιοθετεί ένα μοντέλο custom made προωθητικών ενεργειών ανά αγορά.
Το δύσκολο ελληνικό καλοκαίρι
Η διοίκηση του ομίλου αναφέρθηκε και στο δύσκολο ελληνικό καλοκαίρι λόγω των εκτεταμένων πυρκαγιών και πλημμυρών.
«Δεδομένης της στενής σχέσης που έχει αναπτύξει με την ελληνική αγορά, ο όμιλος συνεχίζει να βρίσκεται δίπλα σε όλους τους συνεργάτες που βίωσαν δύσκολες καταστάσεις το καλοκαίρι λόγω των εκτεταμένων πυρκαγιών και πλημμυρών που εκδηλώθηκαν στην Ελλάδα», τόνισε μεταξύ άλλων ο Zoran Bogdanovic.
«Προτεραιότητά μας παραμένει η ασφάλεια των ανθρώπων μας. Εμείς θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τους πελάτες και την κοινωνία, συνδράμοντας σε κάθε προσπάθεια ανάταξης», σημείωσε.
Ισχυρή ανάπτυξη στο 9μηνο
Σε κάθε περίπτωση η αναπτυξιακή πορεία που εμφάνισε ο όμιλος Coca Cola HBC χαρακτηρίζεται ισχυρή, καταγράφοντας αύξηση εσόδων, η οποία αποδίδεται στη στοχευμένη αναπροσαρμογή της εμπορικής και τιμολογιακής πολιτικής ανά αγορά.
Ο όμιλος εμφάνισε ενισχυμένο όγκο πωλήσεων στα 2,168 δισεκατομμύρια κιβώτια, καταγράφοντας αύξηση 3,8% σε δημοσιευμένη βάση και 0,1 % σε οργανική, ενώ η αξία των πωλήσεων σημείωσε άνοδο 13,2% σε δημοσιευμένη βάση και 17% σε οργανική βάση στα 7,819 δισ. ευρώ έναντι 6,905 δισ. ευρώ το περσινό 9μηνο.
Μάλιστα διατηρεί αμετάβλητο το guidance για το 2023, δηλαδή αύξηση των καθαρών εσόδων εύρους 10-20% σε οργανική βάση, αύξηση του κόστους πωληθέντων ανά κιβώτιο κατά υψηλό μονοψήφιο ποσοστό και αύξηση των λειτουργικών κερδών 9% με 12% σε οργανική βάση.