Ξεκινούν οι έλεγχοι στους influencers προκειμένου να εντοπιστούν παραβάσεις κάθε είδους, από το υπουργείο Ανάπτυξης.
Μιλώντας στην ΕΡΤ και την εκπομπή Newsroom ο γ.γ. Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, υπογράμμισε μεταξύ άλλων πως «οι οικονομικές παραβάσεις είναι ένα ζήτημα που απασχολεί πρωτίστως το υπουργείο Οικονομικών και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων». Μάλιστα ο κ. Αναγνωστόπουλος ξεκαθαρίζει πως όλοι όσοι κάνουν αυτοί τη δουλειά «ουσιαστικά λειτουργούν ως έμποροι στο διαδίκτυο» και θα πρέπει να υπόκεινται και στην καταναλωτική νομοθεσία.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο κ. Αναγνωστόπουλος μεταξύ άλλων υπογράμμισε πως «αυτή τη στιγμή υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία με τα οποία μπορούμε να ανιχνεύουμε αυτού του είδους τα προβλήματα και να επιβάλουμε και κυρώσεις όπου χρειάζεται», τονίζοντας παράλληλα πως στόχος του υπουργείου δεν η επιβολή των κυρώσεων, όσο το να κατανοήσουν οι εμπλεκόμενοι ότι υπάρχει δυνατότητα να αντιμετωπιστούν αυτού του είδους οι πρακτικές και να συμμορφωθούν με τη νομοθεσία.
Αναλυτικά τα όσα είπε ο κ. Αναγνωστόπουλος
Αυτό που έχει βάλει ως στόχο το υπουργείο Ανάπτυξης είναι το γεγονός ότι οι άνθρωποι αυτοί που κάνουν αυτή τη δουλειά, ουσιαστικά λειτουργούν ως έμποροι στο διαδίκτυο, δηλαδή απευθύνονται σε καταναλωτές και πωλούν προϊόντα μέσω της διαδικασίας αυτής της οποίας κάνουν στους καταναλωτές. Αυτό σημαίνει ότι υπόκεινται και στην καταναλωτική νομοθεσία, άρα θα πρέπει να τηρούνται τα πάντα, οτιδήποτε ουσιαστικά ακολουθεί ένα e-shop στο διαδίκτυο θα πρέπει να ακολουθούν και αυτοί. Άρα λοιπόν, τα δικαιώματα του καταναλωτή πρέπει να είναι βέβαιο ότι προασπίζονται με τον ίδιο βαθμό που προασπίζονται και στην υπόλοιπη οικονομία, όπως επίσης είναι πάρα πολύ σημαντικό να δούμε και το κομμάτι των κριτικών των όποιων υπάρχουν κάτω από αυτού του είδους, το influencing, το οποίο μπορεί ουσιαστικά να οδηγήσει τον καταναλωτή και να τον παραπλανήσει σε αγορές οι οποίες φαίνεται να είναι καταρχήν καλές, στην πράξη όμως μπορεί να αποδειχτούν και παραπλανητικές.
Γιατί ξεκίνησαν τώρα οι έλεγχοι
Είναι κάτι το οποίο δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα, μια πανευρωπαϊκή προσπάθεια που υπάρχει αυτή τη στιγμή, ακριβώς επειδή το influencing είναι κάτι το οποίο έχει αρχίσει και μπαίνει στη ζωή όλο και περισσότερο καταναλωτών, άρα έχει μεγαλύτερη επίδραση στους καταναλωτές και συνεπώς καθίσταται ένας τομέας ο οποίος θα πρέπει να ρυθμιστεί και από το κράτος σε επίπεδο εθνικό αλλά και σε επίπεδο ευρωπαϊκό, προκειμένου να είμαστε βέβαιοι ότι οι καταναλωτές και κυρίως οι ανήλικοι καταναλωτές, που επίσης έχουν πολύ μεγάλη πρόσβαση στα social media είναι προστατευμένοι επαρκώς.
Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις;
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία – και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και η Ελλάδα στη διαδικασία αυτή – με τα οποία μπορούμε να ανιχνεύουμε αυτού του είδους τα προβλήματα στο διαδίκτυο, σε όλα τα social media, με αποτέλεσμα να μπορούμε να επιβάλουμε και κυρώσεις όπου χρειάζεται. Αλλά στόχος εδώ δεν είναι τόσο η επιβολή των κυρώσεων, όσο να κατανοήσουν όλοι όσοι κάνουν αυτή τη δουλειά ότι υπάρχει δυνατότητα πλέον να αντιμετωπιστούν αυτού του είδους οι πρακτικές και να συμμορφωθούν με τη νομοθεσία. Για τον σκοπό αυτό, η ανακοίνωση η οποία έκανε το υπουργείο Ανάπτυξης δεν αφορά μόνο στην πρόθεση του να κάνει αυτούς τους ελέγχους, αλλά κατευθύνει και τους influencers στο πού θα πρέπει να απευθυνθούν, όπως επίσης και στο τι πιο υλικό θα πρέπει να δουν, είτε με τους συνεργάτες τους είτε οι ίδιοι προσωπικά, προκειμένου να γνωρίζουν τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται.
Που μπορούν να ενταχθούν οι influencers
Υπάρχουν ΚΑΔ όπου μπορούν να χρησιμοποιήσουν αν το θέλουν. Το θέμα των φορολογικών παραβάσεων δεν είναι ένα αντικείμενο το οποίο απασχολεί πρωτίστως το υπουργείο Ανάπτυξης, είναι ένα ζήτημα που απασχολεί πρωτίστως το υπουργείο Οικονομικών και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Πράγματι, ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που έχει να κάνει με τη δράση τους και την επίδρασή τους στην κοινωνία, έχει να κάνει και με το αν πληρώνουν τους φόρους τους και αν δηλώνονται αυτές οι συναλλαγές.