Ένας χρόνος έχει περάσει από την ημέρα που ο Έλον Μασκ εξαγόρασε το δημοφιλές μέσω κοινωνικής δικτύωσης, Twitter, μετονομάζοντας το εν συνεχεία σε Χ. Παρά το ιδιαίτερα αισιόδοξο μήνυμα που έστειλε με την πρώτη του ανάρτηση, ««το πουλί απελευθερώθηκε», η πορεία του μέσου από εκείνη τη στιγμή και έπειτα μπορεί να χαρακτηριστεί μόνος ως πτωτική.
Ο Bruce Daisley, πρώην επικεφαλής του Twitter στην Ευρώπη, σχολίασε πρόσφατα πως η κίνηση αλλαγής επωνυμίας είχε βλάψει μια επιχείρηση που βρισκόταν στον «παράδεισο της επωνυμίας». «Υπήρχαν πολλά λάθη με το προϊόν, αλλά το brand ήταν στην κορυφαία κατηγορία εταιρειών στον κόσμο», είπε. «Τόσο διαφορετικά ονόματα όπως ο Μπαράκ Ομπάμα, η Κιμ Καρντάσιαν, ο Ροκ και η Γκρέτα Τούνμπεργκ θα χρησιμοποιούσαν όλοι το όνομα και θα βοηθούσαν στην προώθηση της πλατφόρμας. Ο Μασκ τα κατέστρεψε όλα αυτά», αναφέρει ο Guardian.
Υπερ-εφαρμογή
Αφού μετονομάστηκε το Twitter σε X, ο Musk έδειξε αμέσως την πρόθεσή του να μετατρέψει την πλατφόρμα σε μια υπέρ-εφαρμογή, προσφέροντας μια σειρά από υπηρεσίες μηνυμάτων και κοινωνική δικτύωση ακόμη και πληρωμές peer-to-peer. Ο Musk «πείραξε» κάποια λειτουργία τον περασμένο Αύγουστο ανακοινώνοντας ότι οι χρήστες δεν θα χρειάζονταν αριθμό τηλεφώνου για τις λειτουργίες, οι οποίες θα είναι διαθέσιμες στο iOS της Apple, στο Android της Google και σε προσωπικούς υπολογιστές.
Με ανάρτησή του στην πλατφόρμα, έδινε οδηγίες στους χρήστες της πλατφόρμας να ενεργοποιήσουν τη λειτουργία: «Πρώιμη έκδοση βιντεοκλήσεων και ακουστικών κλήσεων στο X». Η νέα αυτή λειτουργία έρχεται εν μέσω μιας σειράς νέων χαρακτηριστικών και αλλαγών στη βασική εμπειρία της πλατφόρμας από τη στιγμή που ο Musk ανέλαβε τον έλεγχο της πριν από έναν χρόνο.
Early version of video & audio calling on 𝕏 https://t.co/aFI3VujLMh
— Elon Musk (@elonmusk) October 25, 2023
Ρητορική μίσους και παραπληροφόρηση
Παρά την υπόσχεση ότι δεν θα μετατρέψει το Twitter σε «κολαστήριο ελεύθερης πρόσβασης», o Elon Musk έκανε πολύ άμεσα ξεκάθαρη τη θέση του: απέλυσε έναν μεγάλο αριθμό εργαζομένων στο τμήμα συντονισμού, διέλυσε το συμβούλιο εμπιστοσύνης και ασφάλειας και επανέφερε τους μπλοκαρισμένους λογαριασμούς ακροδεξιών εξτρεμιστών και θεωρητικών συνωμοσίας, μεταξύ αυτών του Νίκ Φουέντες και Άντριου Ανγκλίν. Στο γραφείο Τύπου της πλατφόρμας έβαλε λουκέτο τον Νοέμβριο του 2022, ενώ σε όσους επιχειρούν να έρθουν σε επαφή μαζί τους απαντά με ένα συγκεκριμένο emoji: Τα περιττώματα.
Τις εβδομάδες που ακολούθησαν την εξαγορά της πλατφόρμας από τον Musk, μελέτη ερευνητών του Πανεπιστημίου Tufts στις ΗΠΑ διαπίστωσε ότι «η ποιότητα συζήτησης έχει υποβαθμιστεί, με περισσότερους εξτρεμιστές να δοκιμάζουν τα όρια του τι μπορεί να επιτραπεί στο Twitter». Ένα χρόνο μετά, οι επικριτές υποστηρίζουν ότι το Χ κατακλύζεται από ρητορική μίσους και παραπληροφόρηση.
Η προειδοποίηση του επίτροπου Εσωτερικής Αγοράς της Ε.Ε., Τιερί Μπρετόν
Λίγες μέρες μετά την έναρξη του πολέμου στο Ισραήλ, ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς της Ε.Ε., Τιερί Μπρετόν, προειδοποίησε τον ιδιοκτήτη του X, πρώην Twitter, ότι η πολεμική παραπληροφόρηση που κατακλύζει το μέσο κοινωνικής δικτύωσης αποτελεί πιθανή παραβίαση της νομοθεσίας της ΕΕ.
Συγκεκριμένα, ο Μπρετόν είχε δώσει τελεσίγραφο 24 ωρών στον Μασκ για να συμμορφωθεί με τη νομοθεσία της Ένωσης για της ψηφιακές υπηρεσίες.
Εξωτερικές ομάδες εποπτείας αναφέρουν από τη μέρα που ξεκίνησε ο πόλεμος ότι η παραπληροφόρηση αφθονεί στην πλατφόρμα, της οποίας η ομάδα συντονισμού περιεχομένου διαλύθηκε από τον Μασκ αφού την αγόρασε πέρυσι.
«Το Χ χάνει τον χαρακτήρα του»
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά και η αναλύτρια Jasmine Enberg στο Associated Press, «o Μασκ δεν κατάφερε να κάνει ούτε μια ουσιαστική βελτίωση στην πλατφόρμα και δεν είναι πιο κοντά στο όραμά του για μια «εφαρμογή για όλα», από ό,τι πριν από ένα χρόνο. Αντίθετα, το X έχει διώξει τους χρήστες, τους διαφημιστές και τώρα έχει χάσει την πρωταρχική του πρόταση που το έκανε επιτυχημένο στον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης: Η λειτουργία του ως κεντρικός κόμβος ειδήσεων».
Ως ένας από τους πιο δημοφιλείς και παραγωγικούς χρήστες της πλατφόρμας, ακόμη και πριν αγοράσει την εταιρεία, ο Μασκ είχε μια μοναδική εμπειρία στο Twitter που διαφέρει σημαντικά από τον τρόπο που την βιώνουν οι κανονικοί χρήστες. Ωστόσο, πολλές από τις αλλαγές που εισήγαγε στο X βασίστηκαν στις δικές του εντυπώσεις από τον ιστότοπο – στην πραγματικότητα, ζήτησε ακόμη και δημοσκόπηση από τους εκατομμύρια ακολούθους του για συμβουλές σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του (είπαν ότι πρέπει να παραιτηθεί).