Είναι, όπως ψιθυρίζεται στους κινηματογραφικούς κύκλους εντός και εκτός συνόρων, μία από τις καλύτερες ταινίες τις χρονιάς. Και πώς να μην είναι όταν στην σκηνοθετική καρέκλα κάθεται ο μέγας Martin Scorsese; Η ταινία «Killers of the Flower Moon» απέσπασε διθυραμβικές κριτικές στο Φεστιβάλ Καννών, όπου έκανε πρεμιέρα, και συμπεριλαμβάνεται ήδη στη λίστα με τις ταινίες που θα πρωταγωνιστήσουν στην 96η τελετή των Όσκαρ.
Όπως και πολλές από τις πιο προηγούμενες ταινίες του Scorsese – μεταξύ των οποίων «Τα Καλά Παιδιά» (1990) , ο «Ιπτάμενος Κροίσος» (2004), «Ο Λύκος της Wall Street» (2013) και «Ο Ιρλανδός» (2019) – και η τελευταία του βασίζεται σε αληθινή ιστορία. Για την ακρίβεια, αποτελεί διασκευή του ομώνυμου μη μυθοπλαστικού βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα και δημοσιογράφου David Grann, ο οποίος πέρασε πέντε χρόνια ερευνώντας μια σειρά δολοφονιών στην κομητεία Osage στην Οκλαχόμα κατά τη δεκαετία του 1920, προτού εκδώσει τελικά το 2017 μία από τις συγκλονιστικότερες ιστορίες εγκλήματος και μυστηρίου των ΗΠΑ.
Ένα τυχαίο εύρημα
Το 2012, σε μια μικρή πόλη της Οκλαχόμα, ο David Grann, όπως ο ίδιος είπε μιλώντας στη βρετανική Telegraph, συνάντησε τον διάβολο. Βρισκόταν σε αναζήτηση της επόμενης ιστορίας του όταν έπεσε πάνω στο Osage Nation Museum στην πόλη Pawhuska, το οποίο φιλοξενούσε την ιστορία της ομώνυμης ινδιάνικης φυλής Αμερικανών ιθαγενών. Αποφάσισε να επισκεφθεί το μουσείο. Εκεί, το ενδιαφέρον του Grann τράβηξε μια εντυπωσιακού μεγέθους ασπρόμαυρη φωτογραφία με Ινδιάνους της φυλής Osage και λευκούς αποίκους.
Στην αρχή εντυπωσιάστηκε απλώς από το πανοραμικό της κάδρο. Στη συνέχεια όμως παρατήρησε κάτι περίεργο: μια φιγούρα, το πρόσωπο της οποίας έλειπε. Φαινόταν να είναι ένας καλοντυμένος λευκός άντρας, με μια επιβλητική κορμοστασιά, αλλά το κεφάλι του είχε εξαφανιστεί. Εκεί που κανονικά έπρεπε να βρίσκεται το πρόσωπό του, βρισκόταν ένα τεράστιο Χ από αμέτρητες οργισμένες γραμμές. Ήταν λες και η φωτογραφία είχε δεχτεί επίθεση. Όταν ρώτησε την επιμελήτρια του μουσείου σχετικά, εκείνη του απάντησε πως «εκεί στεκόταν ο διάβολος».
Ο «διάβολος» ήταν ο William King Hale, οποίο στην νέα ταινία του Scorsese υποδύεται ο επί μακρόν συνεργάτης του Robert De Niro. Την εποχή που τραβήχτηκε η φωτογραφία, στις αρχές δηλαδή της δεκαετίας του 1920, ο Hale ήταν διακεκριμένος κτηνοτρόφος, γαιοκτήμονας και πολιτικός προϊστάμενος της κομητείας Osage της Οκλαχόμα, η επιρροή του οποίου κάλυπτε κάθε πτυχή των τοπικών υποθέσεων. Ο ίδιος αποκαλούσε τον εαυτό του «βασιλιά των λόφων Osage» και θεωρούσε τον εαυτό του συνδετικό κρίκο μεταξύ των ιθαγενών Ινδιάνων και των πιο πρόσφατων λευκών αποίκων της κομητείας. Ήταν επίσης – εν αγνοία όλων των άλλων στη φωτογραφία – ένας κατά συρροή δολοφόνος, ο οποίος ενορχήστρωσε σε μια συστηματική εκστρατεία εξόντωσης της φυλής των Osage προκειμένου να αποκτήσει ο ίδιος τα δικαιώματα της γης τους.
Αληθινές ιστορίες θανάτου, απληστίας και πετρελαίου
Η φυλή των Osage αρχικά κατοικούσε στις κοιλάδες των ποταμών Οχάιο και Μισισιπή, όμως, όπως και πολλές άλλες φυλές ιθαγενών, εκτοπίστηκαν από την πατρογονική τους γη βίαια από την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών τον 19ο αιώνα. Έτσι, οι Osage εγκαταστάθηκαν και μάλιστα αγόρασαν νόμιμα γη στη λεγόμενη «ινδιάνικη επικράτεια», την περιοχή που προοριζόταν από την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών για τη μετεγκατάσταση ιθαγενών Αμερικανών, η οποία βρισκόταν στη σημερινή Οκλαχόμα.
Η περιοχή αυτή ήταν αδιάφορη στους λευκούς εποίκους, καθώς έμοιαζε παντελώς άγονη, όμως όλα άλλαξαν όταν το 1890 η φυλή των Osage ανακάλυψε πως η νέα της γη ήταν πλούσια σε μαύρο χρυσό. Καθώς η φυλή είχε αγοράσει τη γη, διατήρησε την πλήρη κυριότητα των κοιτασμάτων – κατέχοντας ουσιαστικά τις άδειες για γεωτρήσεις – και έγινε μυθικά πλούσια σχεδόν εν μία νυκτί. Μέχρι το 1920, οι Osage είχαν γίνει οι άνθρωποι με το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα σε ολόκληρο τον κόσμο, ζούσαν σε επαύλεις και διέθεταν πανάκριβα αυτοκίνητα με προσωπικό οδηγό.
Αυτό προσέλκυσε πλήθος κομπιναδόρων, απατεώνων και διεφθαρμένων επιχειρηματιών, οι οποίοι ήλπιζαν να καρπωθούν μέρος του πλούτου των Osage. Ανάμεσά τους ήταν κι ο William Hale, ο οποίος κατέστρωσε μια αργόσυρτη, βουτηγμένη στο αίμα, επιχείρηση προκειμένου να υφαρπάξει τον πλούτο τους. Εισχώρησε στην κοινότητα, παντρεύοντας τον ανιψιό του, Ernest Burkhart, με μια καθαρόαιμη γυναίκα Osage, τη Mollie Kyle, συνδέοντας έτσι τη δική του γραμμή αίματος με αυτή της φυλής.
Το 1921 δύο μέλη των Osage, η Anna Brown – αδελφή της Mollie Kyle – και ο ξάδελφός της Charles Whitehorn, δολοφονήθηκαν με διαφορά λίγων ημερών υπό ύποπτα παρόμοιες συνθήκες. Και οι δύο είχαν πέσει νεκροί από σφαίρα και τα πτώματά τους είχαν βρεθεί σε απομονωμένες αγροτικές περιοχές της κομητείας. Λίγο καιρό αργότερα, ένας άλλος Osage, ο Henry Roan (επίσης ξάδελφος της Mollie), βρέθηκε νεκρός πίσω από το τιμόνι του αυτοκινήτου του. Τον είχαν πυροβολήσει στο πίσω μέρος του κρανίου του.
Δύο μήνες αργότερα, η μητέρα της Mollie, η Lizzie Kyle σκοτώθηκε από δηλητηρίαση. Στη συνέχεια τον Μάρτιο του 1923, η Rita Smith, επίσης αδερφή της Mollie, ο γαμπρός της και μια οικιακή βοηθός έχασαν τη ζωή τους σε μια μυστηριώδη έκρηξη στο σπίτι τους. Οι θάνατοι προκάλεσαν πανικό σε ολόκληρη την κομητεία Osage. Εν τω μεταξύ, τον τεράστιο πλούτο της οικογένειας Kyle κληρονόμησαν οι μοναδικοί επιζώντες, η Mollie Kyle και ο λευκός σύζυγός της Ernest Burkhardt.
Πολλοί ακόμα Osage πυροβολήθηκαν, δηλητηριάστηκαν και σφαγιάστηκαν εκείνη την εποχή. Η τοπική αστυνομία και οι γιατροί ήταν συνένοχοι, προσπαθώντας να καλύψουν τα εγκλήματα. Πολλοί από τους θανάτους καταγράφηκαν ως ατυχήματα και αυτοκτονίες ή απλώς δεν ερευνήθηκαν. Όταν οι πρώτες έρευνες από ιδιωτικούς ντετέκτιβ και άλλους ερευνητές ναυάγησαν, το Συμβούλιο της φυλής των Osage ζήτησε ομοσπονδιακή βοήθεια.
Με επικεφαλής τον ειδικό πράκτορα Tom White, έναν αυστηρό Τεξανό αστυνόμο, οι ομοσπονδιακοί πράκτορες που έστειλε το Γραφείο Ερευνών, προάγγελος του FBI, στην κομητεία για να ερευνήσουν την ύποπτη σειρά δολοφονιών σταδιακά περικύκλωσαν τον Hale και τους συνεργούς του και έφεραν στο φως μια από τις πιο ανατριχιαστικές συνωμοσίες στην αμερικανική ιστορία.
Κινηματογραφική εξιλέωση
Το «Killers of the Flower Moon» καταγγέλλει τον θεσμικό ρατσισμό και τη βία κατά των φυλών των ιθαγενών Αμερικανών και η νέα ταινία του Martin Scorsese μοιάζει με μια μερική εξιλέωση για αυτά τα εγκλήματα, καθώς και για τη μακρά ιστορία ρατσιστικών απεικονίσεων των ιθαγενών πληθυσμών στο Χόλιγουντ. Περισσότερο από κάθε άλλη mainstream αμερικανική ταινία, προτάσσει την οπτική των ιθαγενών Αμερικανών. Από το πρώτο μέχρι το τελευταίο πλάνο, είναι γεμάτη από τελετουργίες και παραδόσεις των Osage.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ταινία γυρίστηκε στη γη των Osage, χρησιμοποιώντας ηθοποιούς, τεχνικούς και συμβούλους απόγονους της φυλής. Ο επικεφαλής αρχηγός συνεργάστηκε με τον Scorsese και την ομάδα του καθ’ όλη τη διάρκεια της παραγωγής και, μάλιστα, ο ίδιος και πολλά άλλα μέλη της φυλής πρωταγωνιστούν σε μια κρίσιμη σκηνή του συμβουλίου, υποδυόμενοι ουσιαστικά τους άμεσους προγόνους τους.