Οι μετοχές της BYD, ή αλλιώς Build Your Dreams, της εταιρείας παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εκτινάχθηκαν αυτή την εβδομάδα αφού δήλωσε ότι αναμένει τα κέρδη του τρίτου τριμήνου να υπερδιπλασιαστούν σε σύγκριση με πέρυσι.
Η BYD είναι τώρα μπροστά από την Tesla σε όγκο τριμηνιαίας παραγωγής – και δεύτερη πίσω από την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία σε παγκόσμιες πωλήσεις.
Η επιτυχία της είναι επίσης μια απόδειξη του πόσο πολύ αναπτύσσεται η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας, η οποία ξεπέρασε την Ιαπωνία φέτος και έγινε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο.
Η αυτοκινητοβιομηχανία άλλωστε είναι ένα φωτεινό σημείο σε μια υποτονική κινεζική οικονομία που μαστίζεται από μια σοβαρή κρίση ακινήτων και ρεκόρ ανεργίας.
Από την άλλη πλευρά όμως, οι εντάσεις του Πεκίνου ολοένα και αυξάνονται με πολλές από τις χώρες – ιδίως τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση – που αποτελούν σημαντικές αγορές για τα ηλεκτρικά οχήματα. Καθώς ο κόσμος στρέφεται προς νέες, καθαρότερες τεχνολογίες, αυτό είναι ένα ακόμη παράδειγμα του πόσο δύσκολο θα είναι για τις δυτικές χώρες να απομακρυνθούν από την εξάρτησή τους από κινεζικά προϊόντα.
Πώς η BYD έχτισε τα όνειρά της
Όπως αναφέρει το BBC, η BYD είχε ένα πλεονέκτημα από την αρχή: σε αντίθεση με τους κατασκευαστές αυτοκινήτων που επεκτάθηκαν στην κατασκευή ηλεκτρικών μοντέλων, η BYD ήταν αρχικά μια εταιρεία μπαταριών που αργότερα άρχισε να κατασκευάζει αυτοκίνητα.
Ο διευθύνων σύμβουλός της Wang Chuanfu, που σήμερα φέρεται να έχει περιουσία 18,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, γεννήθηκε στην κομητεία Wuwei σε μια οικογένεια αγροτών σε μια από τις φτωχότερες επαρχίες της Κίνας το 1966. Ο κ. Wang έμεινε ορφανός ως έφηβος και μεγάλωσε με τον μεγαλύτερο αδερφό και την αδελφή του.
Αφού απέκτησε πτυχία στη μηχανική και τη χημεία της μεταλλουργίας, ίδρυσε την BYD μαζί με τον ξάδερφό του στο Shenzhen το 1995. Το δίδυμο έγινε γνωστό ως κατασκευαστές επαναφορτιζόμενων μπαταριών – που χρησιμοποιούνται σε smartphone, φορητούς υπολογιστές και άλλα ηλεκτρονικά είδη – και ανταγωνίστηκαν με ακριβότερες ιαπωνικές εταιρείες.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν ακόμα στα σπάργανα τότε, αλλά οι αξιωματούχοι του Πεκίνου αναζητούσαν ένα κενό στην αγορά που η Κίνα θα μπορούσε να καλύψει. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, θεσμοθέτησαν επιδοτήσεις και φορολογικές ελαφρύνσεις καθώς η κυβέρνηση έδωσε προτεραιότητα στην παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας.
Για την BYD, ήταν το τέλειο timing. Οι μπαταρίες που κατασκεύαζε ήταν ουσιαστικά οι κινητήρες που θα τροφοδοτούσαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το 2008, ο Αμερικανός δισεκατομμυριούχος επενδυτής Γουόρεν Μπάφετ αγόρασε το 10% της BYD Auto, λέγοντας ότι θα γινόταν μια μέρα «ο μεγαλύτερος παίκτης σε μια παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου που αναπόφευκτα γινόταν ηλεκτροκίνητος».
Και είχε δίκιο. Σήμερα, η Κίνα κυριαρχεί στην παγκόσμια παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων κυρίως λόγω της BYD. Και το Πεκίνο επιθυμεί να διατηρήσει αυτό το προβάδισμα – τον περασμένο Ιούνιο, πρόσφερε στα ηλεκτρικά οχήματα φορολογικές ελαφρύνσεις αξίας 72,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τέσσερα χρόνια – το μεγαλύτερο κίνητρο σε μια εποχή που οι πωλήσεις έχουν επιβραδυνθεί.
Οι αναλυτές λένε ότι η BYD οφείλει την ανάπτυξή της στην αρχική της δραστηριότητα – τις μπαταρίες. Είναι από τα πιο ακριβά εξαρτήματα ενός ηλεκτρικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου και η κατασκευή τους στο εσωτερικό εξοικονομεί πολλά χρήματα από την BYD. Σημειώνεται ότι οι ανταγωνιστές της, συμπεριλαμβανομένης της Tesla, βασίζονται σε τρίτους κατασκευαστές για μπαταρίες.