Μετά την αντίστοιχη απόφαση του ευρωπαϊκού συμβουλίου υπουργών περιβάλλοντος τον προηγούμενο μήνα, το Ευρωκοινοβούλιο και συγκεκριμένα η αρμόδια για θέματα περιβάλλοντος, δημόσιας υγείας και ασφάλειας τροφίμων επιτροπή του ευρωπαϊκού νομοθετικού οργάνου υπερψήφισε με 52 ψήφους υπέρ και 32 κατά, την υιοθέτηση μιας πιο ευνοϊκής για τις αυτοκινητοβιομηχανίες εκδοχής των προδιαγραφών εκπομπών ρύπων –τουλάχιστον προς το παρόν .
Επί της ουσίας η βασικότερη αλλαγή που έγινε είναι η παράταση των υφιστάμενων προδιαγραφών Euro 6/VI έως τον Ιούλιο του 2030 για επιβατικά οχήματα και ελαφρά επαγγελματικά και έως τον Ιούλιο του 2031 για λεωφορεία και βαρέα οχήματα, αντί των καταληκτικών ημερομηνιών του 2025 και 2027 που είχαν αρχικά προταθεί από την Κομισιόν.
Πλην της παράτασης, οι νέες προδιαγραφές Euro 7 που πλέον θα ξεκινήσουν να ισχύουν από το 2030 προβλέπουν, σύμφωνα με τα όσα υπερψήφισε η αρμόδια επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου, την περαιτέρω κατηγοριοποίηση εκπομπών ρύπων για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα αναλόγως με το βάρος τους, την μείωση των εκπομπών ρύπων από τα επιβατικά στα επίπεδα που έχει προτείνει η Κομισιόν καθώς και την συμπερίληψη ορίου εκπομπής μικροσωματιδίων από εξαρτήματα όπως τα φρένα και τα ελαστικά καθώς αυστηρότερες προβλέψεις για τα βαρέα οχήματα.
Πλην των παραπάνω προτείνεται επίσης η δημιουργία ενός ανανεώσιμου περιβαλλοντικού διαβατηρίου για κάθε όχημα (EVP) το οποίο θα περιλαμβάνει στοιχεία για την κατανάλωση, την κατάσταση της μπαταρίας, το όριο των εκπομπών ρύπων και τα αποτελέσματα των εκάστοτε τεχνικών ελέγχων. Επιπλέον προβλέπεται αυστηρότερο χρονοδιάγραμμα για τις συσκευές ελέγχου εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων όσο και για τους κινητήρες και τα οχήματα αυτά καθ΄αυτά σε συνδυασμό με την υποχρέωση των κατασκευαστών να τοποθετούν συστήματα που καταγράφουν παραμέτρους όπως οι άνω του ορίου εκπομπές ρύπων, η κατανάλωση ενέργειας ή καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες και η «φθορά»/απόδοση της μπαταρίας. Παράλληλα επαναλαμβάνεται ότι όταν ισχύσουν οι προδιαγραφές Euro 7 θα υπάρξει ειδική πρόβλεψη για τους κατασκευαστές με μικρό όγκο παραγωγής, μια πρόβλεψη που έχει γίνει γνωστή ως η «τροπολογία Ferrari».
Aναμενόμενα η αυτοκινητοβιομηχανία, δια στόματος ACEA (Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτου στην Ευρώπη) υποδέχτηκε με μια σχετική ανακούφιση την νέα απόφαση, σημειώνοντας ότι «αντικατοπτρίζει καλύτερα τα αιτούμενα και αντιμετωπίζει τις ανησυχίες της αυτοκινητοβιομηχανίας» σε σχέση με την αρχική πρόταση της Κομισιόν.
«Η ψήφος της Επιτροπής Περιβάλλοντος αποτελεί βελτίωση σε σχέση με την πρόταση της Κομισιόν ωστόσο εξακολουθεί να υστερεί σε βασικά σημεία», σημείωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων του ACEA, Sigrid de Vries, διευκρινίζοντας ως προς το δεύτερο σκέλος ότι ο καλύτερος τρόπος μείωσης των εκπομπών ρύπων είναι η αντικατάσταση των παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκινήτων με προδιαγραφών Euro 6 «αντί της επιβολής νέων αμφιλεγόμενων μεθόδων που αυξάνουν το κόστος παραγωγής με εξίσου αμφιλεγόμενα οφέλη».
Η τελευταία φράση αφορά εν μέρει και την πρόβλεψη των προδιαγραφών Euro 7 για την τοποθέτηση νέων συσκευών ελέγχου καυσαερίων σε κάθε αυτοκίνητο, ένα σημείο τριβής μεταξύ ΕΕ και αυτοκινητοβιομηχανιών καθώς η Κομισιόν υπολογίζει την επιβάρυνση στο κόστος παραγωγής σε μόλις 300 ευρώ ενώ οι δεύτερες σε χιλιάδες ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι βάση της αρχικής πρότασης της Κομισιόν η οποία ουσιαστικά προς το παρόν δεν μεταβάλλεται ως προς τον στόχο του 2035 ούτε ως προς τις προδιαγραφές Euro 7 που απλώς αναβάλλονται, προβλέπεται η μείωση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου από επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά έως και κατά 35% σε σχέση με όσα προβλέπονται από τις προδιαγραφές Euro 6 και έως κατά 56% για βαρέα οχήματα. Ταυτόχρονα τα μικροσωματίδια που εκλύονται από ελαστικά θα πρέπει να μειωθούν κατά 13% από επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά και κατά 39% για φορτηγά και λεωφορεία ενώ εκείνα που απελευθερώνονται από το σύστημα πέδησης κατά 27% σε αμφότερες τις περιπτώσεις.
Να σημειωθεί επίσης ότι η αναβολή για το Euro 7 προέκυψε μετά από τις ισχυρές αντιδράσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας που υποστήριξε ότι θα λειτουργήσουν διασπαστικά ως προς τον στόχο της ηλεκτροκίνησης απαιτώντας υψηλές επενδύσεις για ένα ενδιάμεσο στάδιο άνευ ουσιαστικής σημασίας και οι οποίες βρήκαν στήριξη από οκτώ ευρωπαϊκές χώρες μεταξύ των οποίων η Ιταλία, η Γαλλία και η Τσεχία.
Η συνέχεια θα δοθεί στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου τον προσεχή Νοέμβριο με την τελική μορφή των παραπάνω κανόνων που θα αποτελέσει και το βασικό σημείο νέας διαπραγμάτευσης ανάμεσα στο ευρωπαϊκό συμβούλιο που εξάλλου πρότεινε και τις παραπάνω αλλαγές. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, το νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί προς τελική ψήφιση από το Ευρωκοινοβούλιο από τις αρχές του 2024.