Τα ξίφη τους διασταύρωσαν στο debate που συμμετείχαν οι δυο υποψήφιοι Κώστας Μπακογιάννης και Χάρης Δούκας, που διεκδικούν τον Δήμο Αθηναίων.
Ο κ. Μπακογιάννης υπερασπίστηκε το έργο που πραγματοποίησε ο ίδιος κατά την διάρκεια της θητείας του ενώ από την πλευρά του ο Χάρης Δούκας προσπάθησε να δείξει την ανεπάρκεια της δημοτικής Αρχής.
Πρώτη ενότητα: Λειτουργία της πόλης
Στην ερώτηση για τη λειτουργία της πόλης ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε μεταξύ άλλων:
«Έχει γίνει πολύ μεγάλη πρόοδος και η Αθήνα είναι καθαρότερη από ποτέ. Είναι καθαρή; Όχι. Αλλά έχουμε προχωρήσει μπροστά. Τι έχει αλλάξει; Πρώτα απ’ όλα η φιλοσοφία. Δεν είναι πια ο κάδος που αλλάζουμε, είναι και ότι η Αθήνα θέλει νερό, θέλει σαπούνι, θέλει απολύμανση. Το δεύτερο είναι ότι έχουμε ανανεώσει και εκσυγχρονίσει τον στόλο. Το τρίτο είναι ότι έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην ανακύκλωση. Ξεκινήσαμε από ένα 2% και ήδη στο 10%, παρά τα δύο χρόνια της πανδημίας και θα συνεχίσουμε με αυτό τον ρυθμό για το 20% του χρόνου και για το 40% το 2028».
Ακολούθησε ερώτηση του κ. Δούκα στον Κώστα Μπακογιάννη για τον μεγάλο περίπατο: «Πόσο περίπου κόστισε αυτή η ιστορία, πόσες δουλειές χάθηκαν, αν αυτά έχουν αποτιμηθεί». Ο κ. Μπακογιάννης απάντησε: «Το κόστος για την Ομόνοια ήταν μηδενικό και για το Σύνταγμα κάτι περισσότερο από 1 εκατομμύριο ευρώ», ενώ πρόσθεσε ότι «έχω κάνει την αυτοκριτική μου». Ανέφερε δε ότι τον Εθνικό Κήπο και το Θέατρο του Λυκαβηττού ως επιτυχημένα παραδείγματα έργων που αλλάζουν τη ζωή των Αθηναίων.
Στη συνέχεια, ο υποψήφιος δήμαρχος Χάρης Δούκας ρωτήθηκε για τις προτάσεις του για το πράσινο, τις παιδικές χαρές και τους χώρους στάθμευσης στην Αθήνα κατά πόσο υπάρχει εκτίμηση για τον διαθέσιμο ελεύθερο χώρο, ώστε να υλοποιηθούν αυτά.
Ο κ. Δούκας εκδήλωσε την ικανοποίηση του διότι, όπως είπε, έβαλε στη συζήτηση το πράσινο και τις παιδικές χαρές και προσέθεσε χαρακτηριστικά ότι «αυτή η προσέγγιση του δημόσιου χώρου είναι μια προσέγγιση κεντρική».
«5 χιλιάδες δέντρα το χρόνο, 25 χιλιάδες την πενταετία» ήταν η απάντηση του κ. Δούκα σχετικά με την δέσμευσή του για την ενίσχυση του πρασίνου της Αθήνας. «Ο κ. Μπακογιάννης είχε πει 75 χιλιάδες και έβαλε 4 χιλιάδες την πενταετία. Δε νομίζω ότι είχε ερωτηθεί ότι είχε πει 75 χιλιάδες, πού θα μπουν» σημείωσε ο κ. Δούκας.
Ανέφερε, επίσης, ότι υπάρχει απόφαση του 2018 για 24 οικόπεδα τα οποία είναι έτοιμα και έχουν αξιοποιηθεί μόνο τα 7, ενώ υπενθύμισε δημόσιους χώρους όπως ο Ελαιώνας, του Γουδή, ο λόφος του Στρέφη.
«Θα χρησιμοποιήσω κάθε σπιθαμή γης», «είναι ζωή, δεν είναι εργολαβία, ζαρντινιέρα και πλακάκι» σημείωσε χαρακτηριστικά, ενώ σχετικά με τους χώρους στάθμευσης απάντησε ότι πρέπει να τοποθετηθούν περιμετρικά της πόλης, καθώς είναι «μαγνήτης αυτοκινήτων».
Δεύτερη ενότητα: Ασφάλεια
«Η ασφάλεια είναι η βάση. Λέμε ναι στις κάμερες, δεν μπορούμε να έχουμε έναν αστυνομικό σε κάθε γειτονιά. Συμφωνήσαμε με τον υπουργό, τον κ. Οικονόμου να βάλουμε κάμερες σε 750 σημεία της πόλης» απάντησε ο κ. Μπακογιάννης στην ερώτηση για την ασφάλεια στην πόλη, ενώ πρόσθεσε: «Από εκεί και πέρα, υπάρχει ένα αντικειμενικό πρόβλημα ασφάλειας. Πρέπει να αλλάξει το μοντέλο. Προληπτική κοινοτική αστυνόμευση, δηλαδή τον αστυνομικό της γειτονιάς. Χρειάζονται επιπλέον δυνάμεις. Και θέλει συνεργασία του δήμου Αθηναίων με την Ελληνική Αστυνομία, την οποία έχουμε ξεκινήσει από το 2019. Και φυσικά η πρόληψη. Φως δηλαδή. Αυτή τη στιγμή αλλάζουμε 43.500 φωτιστικά σε όλη την Αθήνα με Led. Όπως επίσης να συνεργαστούμε με τον ΟΚΑΝΑ και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε. Έχουμε τον νέο ξενώνα μεταβατικής φιλοξενίας, που σώζει ανθρώπινες ζωές. Έχουμε τους χώρους ελεγχόμενης χρήσης, πρέπει όμως να το διευρύνουμε. Και πρέπει να δούμε και το θεσμικό πλαίσιο σε συνεργασία με την κυβέρνηση, να εκσυγχρονιστούμε».
Ακολούθως, ο κ. Δούκας ρωτήθηκε εάν ο φωτισμός είναι επαρκές μέτρο αλλά και για την τοποθέτησή του στο ζήτημα της χρήσης των καμερών. «Για να κρατήσεις μια πλατεία να είναι ασφαλής, πρέπει πρώτα από όλα να είναι καθαρή, δεύτερον να είναι φωτισμένη, και τρίτον να έχει κόσμο» είπε ο κ. Δούκας, προσθέτοντας ότι δε συμβαίνει τίποτα από τα τρία «σε πάρα πολλές πλατείες» όπως την πλατεία Αμερικής, Αττικής, στον Αγ. Παντελεήμονα.
«Ο φωτισμός είναι ζητούμενο. Δεν είναι το μόνο, είναι ζητούμενο» σχολίασε ο κ. Δούκας. «Είδα ότι το 2022 στο σάιτ του δήμου, όταν ήταν διαθέσιμα 34 εκατ. για φωτισμό, αξιοποιήθηκαν μόνο τα 4 εκατ.» ανέφερε ο κ. Δούκας. «Δεν είναι φωτεινές οι πλατείες, θέλουμε πάρα πολλή δουλειά και υπάρχουν χρήματα τα οποία δεν απορροφούνται» προσέθεσε.
Σχετικά με τη δημοτική αστυνομία, ο κ. Δούκας σημείωσε ότι πριν από 10 χρόνια υπήρχαν χίλιοι δημοτικοί αστυνομικοί ενώ τώρα υπάρχουν «μόνο 200 στους δρόμους», προσθέτοντας «ελάχιστοι σε αυτές τις περιοχές που μόλις ανέφερα», για παράδειγμα στην Κυψέλη είναι μόλις 2 διαθέσιμοι δημοτικοί αστυνομικοί.
Ο κ. Δούκας τόνισε ότι πρέπει να ενισχυθεί η δημοτική αστυνομία με την οποία, όπως είπε, έκανε και συνάντηση. «Δεν είναι θέμα της δημοτικής αρχής αλλά πρέπει να πιέσουμε σε αυτό» σχολίασε ενώ για τις κάμερες απάντησε «δεν είναι προτεραιότητά μου».
Τρίτη ενότητα: Κλιματική αλλαγή/ανθεκτικότητα
Σε ερώτηση αναφορικά με τις καταστροφές που άφησε πίσω της η κακοκαιρία Daniel αλλά και τους τρόπους αντιμετώπισής της στην περίπτωση που έπληττε την Αθήνα, ο κ. Μπαγιάννης ανέφερε ότι: «Χαρτογραφήσαμε 41 σημεία επικινδυνότητας σε όλη την πόλη – κάποια τα αντιμετωπίσαμε και λειτούργησαν πάρα πολύ καλά με την νεροποντή, για παράδειγμα στο Θησείο και τα Πετράλωνα, κάποια άλλα τα δρομολογήσαμε και κάποια άλλα έχουν μείνει στο σχέδιό μας για την ερχόμενη πενταετία. Δεν περιμένουμε κανέναν Daniel για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική κρίση».
«Είναι ντροπή να λέει ο κ. Μπακογιάννης ότι η Αθήνα δεν είναι Βόλος, να έρχεται πολύ κατεβασμένη η κακοκαιρία Daniel και μετά από δύο μέρες από την δήλωση αυτή, να κρατιούνται γυναίκες στη Βασιλίσσης Σοφίας έναν στυλό για να μην τους πάρει το ρέμα ή το ρεύμα αλλά και στο μετρό του Ευαγγελισμού», υπογράμμισε από την πλευρά του ο Χάρης Δούκας λέγοντας παράλληλα ότι «η Αθήνα είναι ανοχύρωτη πόλη, γιατί δεν υπάρχει μελέτη».
Τέταρτη ενότητα: Υποδομές
Αναφορικά με τις υποδομές, ο κ. Μπακογιάννης είπε: «Η αρχική σύλληψη του Μεγάλου Περιπάτου ήταν σωστή, αλλά η υλοποίηση είχε λάθη, είχε αδυναμίες, είχε κενά. Και ναι, καθυστερήσαμε, ναι ταλαιπωρήσαμε και ναι εξοργήσαμε. Όμως το τελικό έργο της Πανεπιστημίου αποζημιώνει. Είναι ο πρώτος πράσινος δρόμος της πόλης, ένας δρόμος συμπεριληπτικός για όλες και για όλους. Πολλά δέντρα, πράσινο, χώρος, επιτέλους υποδομές για ανθρώπους με αναπηρία και έλειπε. Έχει μειωθεί σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ κατά 25% η ρύπανση. Ναι, υπήρχε ένα σοκ κυκλοφοριακό στην αρχή, αλλά η κυκλοφορία έχει αποκατασταθεί.
Σε συνδυασμό με τη νέα Ομόνοια, που έχει ξαναγίνει πλατεία, έχουν ξαναανάψει τα φώτα, σε συνδυασμό και με την Κοραή, τη Βουκουρεστίου, λίγο πιο πέρα το Σύνταγμα και τη Β. Όλγας, μας βοηθάει να κάνουμε κάποια βήματα μπροστά και να γίνουμε μια πιο ευρωπαϊκή πόλη. Και αν προσθέσουμε τον Αρδηττό, το Κολυμβητήριο που θα ξανανοίξει γιατί πέρασε στον δήμο Αθηναίων, μαζί και με το Θέατρο του Λυκαβηττού, κλείνουμε σιγά-σιγά τις πληγές της πόλης, που άνοιξε μια κρίση που μας πόνεσε όλους βαθιά».
Πέμπτη ενότητα: Κοινωνική πολιτική
Στην ερώτηση για την κοινωνική πολιτική, ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε: «Η Αθήνα είναι μια εχθρική πόλη κι εμείς τέσσερα χρόνια κάθε μέρα, δίνουμε τη μάχη για να την κάνουμε λίγο λιγότερο εχθρική και περισσότερο φιλική. Το μεγαλύτερο σοκ για μένα όταν ανέλαβα, ήταν ότι τα σχολεία της Αθήνας δεν είχαν προσβάσεις για ανθρώπους και παιδιά με αναπηρία. Αυτή τη στιγμή και είμαι πολύ υπερήφανος γι’ αυτό, προχωράει και ολοκληρώνεται το έργο σε δεκάδες σχολεία, ράμπες, αναβατόρια, τουαλέτες για παιδιά ΑμεΑ. Συνεχίζουμε στον δημόσιο χώρο να βάζουμε ράμπες παντού. Έχουμε κάνει πάνω από 60 δρόμους νέα πεζοδρόμια, πεζοδρόμους, πλατείες και προχωράμε για να γίνει η Αθήνα επιτέλους ασφαλής.
Επόμενο βήμα στις ράμπες αναπήρων να βάλουμε αισθητήρες, ώστε όταν ένα αυτοκίνητο παρκάρει πάνω σε ράμπα, να πηγαίνει άμεσα η Δημοτική Αστυνομία. Και επόμενο βήμα, στις νέες παιδικές χαρές να υπάρχουν και παιχνίδια για παιδιά με αναπηρία.
Και κάτι ακόμη: εννοείται πως όλοι οι αθλητικοί χώροι είναι προσβάσιμοι για παιδιά με αναπηρία»
Σε παρέμβασή του για τα πεζοδρόμια, ο κ. Δούκας σημείωσε: «Θυμάμαι ότι ήταν προεκλογική δέσμευση το 80% των πεζοδρομίων να βελτιωθούν, στη συνέχεια άκουσα ότι είπατε 200.000 τ.μ. θα βελτιωθούν και τελικά καταλαβαίνω ότι από τον υπολογισμό σας βελτιώθηκαν 75.000, άρα έχουμε μία μεγάλη στέρηση σε έναν στόχο πολύ σημαντικό. Για εμάς είναι προτεραιότητα και θα διπλασιάσουμε τον προϋπολογισμό που είναι προς διάθεση για το πεζοδρόμια, γιατί αυτή τη στιγμή στο κέντρο της Αθήνας υπάρχουν πολύ μεγάλα προβλήματα όχι μόνο για τους ανάπηρους και τα άτομα με ειδικές ανάγκες αλλά και τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας. Πήγα και στην διεύθυνση καθαριότητας και με ενημέρωσαν ότι δεν υπάρχουν υποδομές για ΑμεΑ. Ακόμα και σε διευθύνσεις του δήμου όπως και στην Λιοσίων που πήγα, ακόμα και σε δημοτικά κτίρια, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Είναι μία υστέρηση που πρέπει εδώ και τώρα να σταματήσει».
Έκτη ενότητα: Πολιτισμός
Στην ερώτηση για τον πολιτισμό και τα ζητήματα γύρω από αυτόν, ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε:
«Θα πρέπει να έχουμε Νόμο που ξεκάθαρα θα ορίζει, ότι σε εργάσιμες ημέρες και ώρες ο δρόμος δεν θα κλείνει για τίποτα και για κανέναν. Αν και δεν έχει ψηφιστεί αυτός ο Νόμος, από τότε που το κάναμε μεγάλο θέμα και φωνάξαμε, σε συνεργασία με την Τροχαία έχουμε καταφέρει να το ρυθμίσουμε.
Επειδή όμως με πήγατε στο κυκλοφοριακό και είναι κι αυτό ο πολιτισμός της καθημερινότητάς μας, θα πρέπει να δούμε ορισμένα ζητήματα. Το ένα ζήτημα είναι ότι η αναρχία που βλέπουμε σήμερα στους δρόμους, δεν είναι τίποτα άλλο από τον καθρέφτη της αναρχίας στο θεσμικό πλαίσιο. Έχουμε πολλές αρμοδιότητες, πολλούς φορείς, που περιπλέκονται. Εμείς έχουμε προτείνει, μαζί με την Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, να δημιουργηθεί ένας οργανισμός για τη βιώσιμη κινητικότητα στην Αθήνα. Είναι σημαντικό γιατί θα μας επιτρέπει να οργανωθούμε. Από τις πιάτσες στα ταξί και τις λεωφορειολουρίδες μέχρι την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, η οποία είναι απολύτως απαραίτητη. Με τα νέα οχήματα που έρχονται θα αντικαταστήσουμε τα γερασμένα. Και πρέπει να μιλήσουμε για δημοτική συγκοινωνία συμπληρωματικά. Είμαστε έτοιμοι, έχουμε κάνει τη μελέτη, γι’ αυτό θα πρέπει να μιλήσουμε για επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης, όπου μπορούμε γιατί δεν θέλουμε να βάζουμε τον κόσμο να πληρώνει. Και να μιλήσουμε για ένα πάρκινγκ τουλάχιστον σε κάθε δημοτική κοινότητα».
Σε ερώτηση αναφορικά με τα γκράφιτι, ο Χάρης Δούκας απάντησε ότι: «Τα προβλήματα των γκράφιτι τα βλέπουμε. Υπάρχει μία άλλη προσέγγιση στις γειτονιές της Βαρκελώνης. Αποφασίζουν να αναπτύξουν με διάφορους τρόπους την εικόνα τους ανοίγοντας ένα δημόσιο διάλογο και έρχονται διάφοροι καλλιτέχνες και φαντασιώνονται διάφορες οπτικές των γειτονιών. Έπειτα, οι καλλιτέχνες υλοποιούν αυτά τα σχέδια με ένα τρόπο συνεργατικό, με ένα τρόπο συμμετοχικό. Αυτό είναι κάτι το οποίο λείπει συνολικά στην Αθήνα».
«Η επόμενη πενταετία για μένα, είναι πενταετία της Αθήνας»
Στην ερώτηση για την περίπτωση που χάσει στις εκλογές, αν θα περάσει στην κεντρική πολιτική σκηνή, αλλά και για τη μεγάλη αποχή που υπήρξε στις εκλογές, ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε:
«Θα ξεκινήσω από το πιο σημαντικό για μένα, την αποχή. Το αποτέλεσμα της Κυριακής ήταν μια μαζική επιβεβαίωση, μια μεγάλη αναγνώριση και του έργου και του σχεδίου μας, αλλά κανείς δεν μπορεί να είναι χαρούμενος με τόσο μεγάλη αποχή. Η απάντησή μου σε αυτό ήταν ότι ζήτησα, κι ευχαριστώ τον κ. Δούκα που συμφώνησε αμέσως, να γίνει αυτό το debate. Και αν καταφέρουμε να πείσουμε έστω και έναν περισσότερο να πάει στην κάλπη, θα αξίζει τον κόπο όλη αυτή η συζήτηση.
Ως προς την άλλη ερώτηση, κλειστό συμβόλαιο, είτε είμαι δήμαρχος είτε είμαι δημοτικός σύμβουλος, η επόμενη πενταετία για μένα, είναι πενταετία της Αθήνας. Τα ίδια έλεγα και το 2019 και τα τήρησα. Τότε που ο κ. Ηλιόπουλος, ο κ. Γερουλάνος, ορκίζονταν ότι δεν θα πάνε πουθενά κι εδώ θα μείνουν, αλλά εκείνοι έφυγαν, καλά έκαναν, βουλευτές έγιναν, εγώ έμεινα. Και θα μείνω μέχρι να ολοκληρώσω την πενταετία. Είναι δέσμευση τιμής για μένα».
«Δημοτικό τέλος για το Airbnb»
Απαντώντας στην ερώτηση σχετικά με το δημοτικό τέλος που προτείνει ο συνδυασμός του για το Airbnb, ο κ. Δούκας υπενθύμισε την εισήγηση του πρωθυπουργού για διαφορετικό φορολογικό συντελεστή σε όσους ενοικιάζουν πάνω από έναν αριθμό ακινήτων στις πλατφόρμες και άρα δραστηριοποιούνται ως επιχειρηματίες. «Είναι στη σωστή κατεύθυνση και πρέπει να προχωρήσει» είπε ο κ. Δούκας.
«Αφού υπάρχουν γειτονιές που υπάρχει τόσο μεγάλη φόρτιση από το Airbnb» και «αφού υπάρχει αυτή η δυνατότητα να αφήνει μια οικονομική ανταπόδοση σε μια πόλη η οποία έχει αυξημένα δημοτικά τέλη, να δημιουργήσουμε μια νέα εισροή» επεσήμανε ο κ. Δούκας, αναφέροντας ότι μπορεί να είναι «γύρω στο 10%» αλλά απαιτείται «συνολική μελέτη» και «δεν μπορεί να είναι ίδιο σε όλες τις γειτονιές».
«Όλες οι πόλεις, η Λισαβώνα, η Μαδρίτη, η Βαρκελώνη, με βάση τη φέρουσα ικανότητα σχεδιάζουν μια συνολική προσέγγιση για τα δημοτικά τέλη και για την φόρτιση, την κοινωνική και την οικονομική, σε κάθε γειτονιά και αυτό θα κάνουμε κι εμείς»,κατέληξε ο κ. Δούκας.