Για δυνητικά ισχυρά «αντίποινα» από το Πεκίνο έναντι των ευρωπαίων κατασκευαστών που δραστηριοποιούνται σε κινεζικό έδαφος κάνει λόγο η BMW, με φόντο την διεξαγωγή της ευρωπαϊκής έρευνας που στοχεύει στην ανάδειξη τυχόν «προβληματικών» για τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό, επιδοτήσεων σε EV που κατασκευάζονται σε κινεζικό έδαφος και εισάγονται στην ευρωπαϊκή επικράτεια.
«Θα μπορούσε να γυρίσει μπούμερανγκ. Η αντίδραση της Κίνας θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερη από ότι έχει φανταστεί ποτέ κανείς», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της BMW, Walter Mertl συμπληρώνοντας ότι η υπό εξέλιξη ευρωπαϊκή έρευνα θα επηρεάσει κάθε αυτοκινητοβιομηχανία που δραστηριοποιείται σε κινεζικό έδαφος, προστατεύοντας παράλληλα όσες δεν έχουν παρουσία εκεί.
Ο όμιλος BMW είναι από τις εταιρείες με έντονη δραστηριότητα στην ασιατική χώρα και έχει ήδη λάβει επίσημο αίτημα από την ΕΕ προκειμένου να παράσχει πληροφορίες για την παραγωγή του ηλεκτρικού iX3 το οποίο εισάγεται στην Ευρώπη από την Κίνα. Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις που έγιναν από τον Βαυαρό κατασκευαστή, οι πληροφορίες που απαιτούνται και αναμένεται να υποβληθούν στις αρμόδιες αρχές σε διάστημα μιας εβδομάδας αφορούν επενδύσεις και αριθμούς παραγωγής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που παράγονται από την BMW στην Κίνα και προορίζονται για την Ευρώπη.
Yπενθυμίζεται ότι εκτός από το iX3 το οποίο κατασκευάζεται στην Κίνα και από εκεί διατίθεται σε παγκόσμιο επίπεδο η BMW θα κατασκευάζει σε κινεζικό έδαφος σε κοινοπρακτική μονάδα με την Great Wall Motor και το νέο MINI Cooper Electric. Σε ό,τι αφορά τους αριθμούς, βάσει των διαθέσιμων στοιχείων η BMW εξήγαγε από την Κίνα κατά τη διάρκεια του 2022 μεταξύ 15.000 και 20.000 iX3.
Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να σημειωθεί ότι η πλειονότητα των μοντέλων της BMW που κατασκευάζονται στην Κίνα –έως και το 90% σύμφωνα με τον W. Mertl- προορίζονται για την τοπική αγορά και όχι για εξαγωγή. Βέβαια εκτός από τους τυχόν επιπλέον δασμούς που θα επιβληθούν μετά την ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής έρευνας σε EV που κατασκευάζονται στην Κίνα με προορισμό την Ευρώπη, υπάρχουν αρκετά υλικά που εισάγονται από την Ευρώπη προκειμένου να κατασκευαστούν αυτοκίνητα σε κινεζικό έδαφος, στοιχείο το οποίο θα μπορούσε δυνητικά να καταστεί προβληματικό για την τοπική παραγωγή σε περίπτωση που η Κίνα υιοθετήσει επίσης μια πολιτική υψηλών δασμών.
Η αγορά της Κίνας αποτελεί την μεγαλύτερη αγορά τόσο για την BMW όσο και για τους ομίλους της Mercedes-Benz και της VW.
Να σημειωθεί ότι η Κίνα έχει ήδη εκφράσει την δυσαρέσκεια της για την ευρωπαϊκή έρευνα σημειώνοντας ότι δεν συμβαδίζει με τις αρχές και τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και λειτουργεί ανασταλτικά για τη διάδοση και διάθεση EV σε παγκόσμιο επίπεδο.
Πλην των παραπάνω καθίσταται σαφές ότι η ευρωπαϊκή έρευνα η οποία ξεκίνησε επισήμως στις 10 Οκτωβρίου δεν πρόκειται να αφήσει εκτός τους ευρωπαίους ή αμερικανούς κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται με μονάδες παραγωγής στην Κίνα και δεν θα μπορούσε άλλωστε τόσο για λόγους διαφάνειας και ίσων αποστάσεων όσο και για το γεγονός ότι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας με κατεύθυνση την Ευρώπη είναι η Tesla από την οποία επίσης θα ζητηθούν στοιχεία από τις αρμόδιες αρχές.
Για την ιστορία, τους πρώτους επτά μήνες του 2023, η Tesla εισήγαγε στην Ευρώπη σχεδόν 94.000 αυτοκίνητα με χώρα προέλευσης την Κίνα. Ως μέτρο σύγκρισης αξίζει να σημειωθεί ότι ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας EV αυτοκίνητων από την Κίνα στην Ευρώπη είναι η MG της SAIC με 57.500 μονάδες για το ίδιο διάστημα. Στους ευρωπαίους κατασκευαστές με «εξαγώγιμη» παραγωγική δραστηριότητα EV στην Κίνα συγκαταλέγεται επίσης και ο όμιλος Renault ο οποίος κατασκευάζει εκεί το Dacia Spring αν και ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί κατά πόσο συμπεριλαμβάνεται στην σχετική έρευνα η οποία δεδομένα έχει βάλει στο μικροσκόπιο όλους τους κινέζους κατασκευαστές μεταξύ των οποίων, η BYD, η ΝIO και η SAIC Motors.