Εκτενείς αναφορές στα τουρκικά ΜΜΕ προκάλεσε η καθέλκυση της πρώτης ελληνικής φρεγάτας Belharra, της FDI HN «Κίμων», στα ναυπηγεία της Naval στη Γαλλία. Πρόκειται για το πρώτο από τα τρία πλοία του τύπου που θα παραλάβει η χώρα μας και θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος του Πολεμικού μας Ναυτικού στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
«Είναι η πρώτη φρεγάτα που αγοράζει η Ελλάδα μετά από 25 χρόνια, είναι εξοπλισμένη με τελευταίας τεχνολογίας οπλικά συστήματα, αισθητήρες και ραντάρ» αναφέρουν τα τουρκικά μέσα, όπως μεταδίδει από την Κωνσταντινούπολη ο ανταποκριτής του ΣΚΑΪ Μανώλης Κωστίδης.
Το δελτίο ειδήσεων του TGRT HABER ανέφερε: «Η Ελλάδα μετά από 25 ολόκληρα χρόνια εντάσσει στον στόλο της μια φρεγάτα. Ήδη έγινε η καθέλκυση της γαλλικής φρεγάτας Belharra. H Eλλάδα είχε υπογράψει συμφωνία για την αγορά τριών τέτοιων φρεγατών 4.550 τόνων. Ας τους πούμε καλορίζικη, αλλά αχρείαστη να είναι. Ας μην επιχειρήσουν να την χρησιμοποιήσουν. Η Ελλάδα αφού πήρε 18 μαχητικά Rafale, τώρα ετοιμάζεται να εντάξει στον στόλο της ένα πολεμικό πλοίο κι αυτό συμβαίνει μετά απο 25 χρόνια. Η φρεγάτα Βelharra «Κίμων» ναυπηγήθηκε στη Γαλλία για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Το πλοίο που ναυπηγήθηκε από την γαλλική Naval καθελκύστηκε στην πόλη Λοριάν. Το πλοίο έχει βάρος 4550 τόνους και η εταιρεία απέφυγε να δώσει λεπτομέρειες για τις δυνατότητες του. Αρκέστηκε να τονίσει πως είναι εξοπλισμένο με τελευταίας τεχνολογίας αισθητήρες οπλικά συστήματα. Η φρεγάτα θα έχει εξελιγμένες δυνατότητες αντιμετώπισης υποβρυχίων και αεροσκαφών».
Αντιναύαρχος Πετράκης: «Εκτοξεύεται» η αποτρεπτική μας ικανότητα
Προϊόν συστηματικής και μεθοδικής προσπάθειας, αλλά και εξαιρετικά ισχυρών πιέσεων προς τη γαλλική πλευρά ήταν η απόκτηση των τριών Belharra, η πρώτη εκ των οποίων καθελκύστηκε χθες (4/10), σύμφωνα με τον αντιναύαρχο ε.α. και επίτιμο αρχηγό ΓΕΝ Στέλιο Πετράκη.
Επί των ημερών του κ. Πετράκη έγιναν οι προσπάθειες και οι διαδικασίες για την απόκτηση των φρεγατών. Όμως, όπως είπε ο ίδιος στην ΕΡΤ, με αφορμή την καθέλκυση της φρεγάτας «Κίμων», πρόκειται για ένα όραμα των τελευταίων δύο δεκαετιών τουλάχιστον, που παίρνει σάρκα και οστά
Το Ναυτικό μας πλέον μπαίνει στην ψηφιακή εποχή, τόνισε, ενώ ευχαρίστησε τόσο το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο όσο και την πολιτική ηγεσία «που ενστερνίστηκε την εισήγηση του Ναυτικού» για πρόσκτηση των πλοίων που «ενσωματώνουν εξαιρετικά υψηλές δυνατότητες σε όλες τις μορφές πολέμου».
Ο κ. Πετράκης αναφέρθηκε και στα πλεονεκτήματα που έχουν οι φρεγάτες, καθώς στον πόλεμο επιφάνειας, είναι εξοπλισμένες με υπερσύγχρονα κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας επιφανείας, ικανά να πλήξουν στόχους επιφανείας, δηλαδή πλοία του αντιπάλου αλλά και παράκτιους στόχους σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 200 χιλιομέτρων, δυνατότητα που δεν υπήρχε ως τώρα.
Επίσης, διαθέτουν εξαιρετικά σύγχρονο πυροβόλο διαθέτουν τηλεχειριζόμενα πυροβόλα μικρότερου διαμετρήματος, τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα αντιμετώπισης ασύμμετρων απειλών, δηλαδή πλοίων ανορθόδοξου πολέμου.
Δυνατότητες έχουν και στον αντιαεροπορικό πόλεμο, καθώς τα πλοία είναι εφοδιασμένα με 32 εξαιρετικών επιδόσεων βλήματα επιφανείας αέρος, με δυνατότητες να πλήξουν στόχους αέρος, εχθρικά αεροσκάφη δηλαδή σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 100 χιλιομέτρων.
«Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντική δυνατότητα, διότι μας παρέχει ικανότητα αεράμυνας στην περιοχή του μέγιστου βεληνεκούς των όπλων και της μονάδας που φέρει τα όπλα», υπογράμμισε εο αντιναύαρχος.
«Στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου δεν υπάρχει αντίστοιχο όπλο στη θάλασσα»
Ο κ. Πετράκης εξήγησε ότι στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου δεν υπάρχει αντίστοιχο όπλο στη θάλασσα. Γι’ αυτό και η Τουρκία αντέδρασε όταν ανακοινώθηκε η συμφωνία για την πρόσκτηση νέων πλοίων. Πέραν των δυνατοτήτων των πλοίων, η Άγκυρα εκτιμάται ότι δεν θα είναι ποτέ σε θέση να αποκτήσει πλοία αντίστοιχων δυνατοτήτων.
Όσον αφορά στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, τα πλοία είναι εφοδιασμένα με ό,τι τελειότερο υπάρχει από πλευράς συσκευών, δηλαδή σόναρ σε συνδυασμό με το εξαιρετικά ελικόπτερο,και με τις τορπίλες που είναι εφοδιασμένα τα πλοία.
«Νομίζω ότι θα αποτελούν πονοκέφαλο για τα υποβρύχια, για τα εχθρικά υποβρύχια και στον ηλεκτρονικό πόλεμο, όταν ολοκληρωθεί η εγκατάσταση στα πλοία όλων των συσκευών ηλεκτρονικού πολέμου», ανέφερε ο αντιναύαρχος.
«Τα πλοία αυτά, ενσωματώνουν πολύ σύγχρονες τεχνολογίες που απαιτούν επαναπροσανατολισμό, ειδικά στις σχολές υπαξιωματικών του προγράμματος σπουδών, αλλά παράλληλα είναι και ελκυστικός επαγγελματικός προσανατολισμός», εξήγησε.
Ο ίδιος θεωρεί ότι ήταν απαραίτητη η απόκτηση των Belharra. ««Διότι μην ξεχνάτε ότι ο στόλος μας είναι εξαιρετικά γερασμένος. Ήταν, ανελαστική υποχρέωση να προχωρήσουμε σε αυτή την ανανέωση», είπε, εξηγώντας ότι η απόκτηση των πλοίων θα έχει καταλυτική επίδραση και στο ηθικό του ναυτικού κόσμου. Η τελευταία ΜΕΚΟ που παρελήφθη ήταν η «Σαλαμίς», στο τέλος της δεκαετίας του ‘90.
«Ένα τέτοιο πρόγραμμα απαιτεί από την ημέρα που θα υπογραφεί σύμβαση μέχρι να παραληφθεί το πρώτο πλοίο, τουλάχιστον τρία με τέσσερα χρόνια. Εδώ καταφέραμε σε 4 χρόνια να έχουμε παραλάβει και τις τρεις μονάδες. Αν το πρόγραμμα πρόσκτησης δεν ήταν αυτό και ήταν μεγαλύτερο, θα υπήρχε απαίτηση να προμηθευτούμε μεταχειρισμένες μονάδες για να καλύψουμε το μεσοδιάστημα μέχρις ότου παραληφθούν ενδεχομένως άλλα πλοία που θα είχαμε παραγγείλει και που θα ξεκινούσαν οι πρόσκτήσεις μετά το 2027- 28».
«Πετύχαμε να πάρουμε τρία πλοία στο κόστος των δύο»
Ο κ. Πετράκης αναφέρθηκε και στα όσα προηγήθηκαν για την απόκτηση των πλοίων. «Η αλήθεια είναι ότι υπήρξε μία συστηματική και μεθοδική προσπάθεια του πρώην υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου, με άσκηση εξαιρετικά ισχυρών πιέσεων προς τη γαλλική πλευρά. Εκμεταλλευτήκαμε ασφαλώς και κάποιες κάποιες ευκαιρίες που μας δόθηκαν, με αποτέλεσμα να πετύχουμε να πάρουμε τρία πλοία σε αρχικό κόστος των δύο. Στην αρχή μας λέγανε 3 δισεκατομμύρια για δύο καράβια και ειλικρινά πιστεύω ότι αυτά τα πλοία, σε αυτό το κόστος, δεν θα τα ξαναβρούμε», πρόσθεσε.
Στη σύμβαση περιλαμβάνεται επάρκεια ανταλλακτικών για τα επόμενα τρία χρόνια κατ’ αρχήν και εν συνεχεία θα υπογραφούν νέες συμβάσεις. Τα πληρώματα, τουλάχιστον το πρώτο πλήρωμα θα πάει στη Γαλλία προκειμένου να εκπαιδευτεί κατ αρχήν και εν συνεχεία να στελεχώσει το πλοίο αποτελώντας τον πυρήνα, της εκπαίδευσης των πληρωμάτων των υπόλοιπων πλοίων.
«Πολλά ναυτικά αναγκάστηκαν να δέσουν πλοία, διότι ένα μεγάλο ποσοστό των πληρωμάτων προσβλήθηκε από κορωνοϊό. Εμείς δόξα τω Θεώ, καταφέραμε όλα τα πλοία μας να παραμείνουν σε ενέργεια χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα και βέβαια να διαχειριστούμε και όλα αυτά τα εξοπλιστικά προγράμματα που ήταν μια μεγάλη, εξαιρετικά δύσκολη πρόκληση», είπε ο Στελιος Πετράκης υπενθυμίζοντας ότι είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την αναβάθμιση των δυνατοτήτων των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.
«Η πρόσκτηση νέων κορβετών αν συνδυαστεί με τα ελληνικά ναυπηγεία, θα βοηθήσει και το Πολεμικό Ναυτικό αλλά και τα εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία να αναζωογονηθεί», ανέφερε ο Αντιναύαρχος, που δεν θα απαντούσε «όχι» εάν του πρότειναν να είναι εν πλω στο πρώτο ταξίδι του «Κίμωνα».