Η ιταλική κυβέρνηση φέρεται να επεξεργάζεται σχέδιο επιδοτήσεων για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα το οποίο θα ακολουθήσει το γαλλικό μοντέλο, δηλαδή θα λαμβάνει υπόψη παραμέτρους όπως οι διαδικασίες παραγωγής, μεταφοράς και διανομής προκειμένου να καθορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα ενός αυτοκινήτου, νομοθεσία που σε ό,τι αφορά τους Γάλλους, σχεδιάστηκε προκειμένου να λειτουργεί αποτρεπτικά για την αγορά ενός EV που κατασκευάστηκε στην Κίνα.
Αν και σε ό,τι αφορά την ιταλική πλευρά δεν έχουν γίνει ακόμα επίσημες ανακοινώσεις, πηγές προσκείμενες στο ζήτημα χαρακτηρίζουν το νέο γαλλικό πλαίσιο για τις επιδοτήσεις «λογικό» και μια «επιλογή» που εξετάζεται σοβαρά από την ιταλική ηγεσία προκειμένου να προστατευτεί η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία από τις κινεζικές πιέσεις.
Μέχρι να δημοσιοποιηθούν οι ιταλικές προθέσεις, αξίζει να σημειωθεί ότι το γαλλικό σχέδιο επιδοτήσεων EV περιλαμβάνει ορισμένα προσεκτικά σχεδιασμένα κριτήρια επιλεξιμότητας τα οποία συνυπολογίζουν παραμέτρους όπως για παράδειγμα, το ενεργειακό μείγμα που καταναλώνει το εργοστάσιο που κατασκεύασε το υπό εξέταση EV αλλά και την κατανάλωση ενέργειας που δαπανήθηκε από τον τρόπο μεταφοράς του. Να σημειωθεί ότι η πλειονότητα των κινεζικών εργοστασίων παραγωγής αυτοκινήτων τροφοδοτείται από ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από ορυκτά καύσιμα ενώ οι μεταφορές πραγματοποιούνται με πλοία. Σύμφωνα με τις συστάσεις η γαλλική λίστα των επιλέξιμων για επιδότηση σύμφωνα με τα νέα κριτήρια ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα δημοσιοποιηθεί τον προσεχή Δεκέμβριο.
Παρόλο που οι κανόνες ανταγωνισμού στην ΕΕ, αποτρέπουν τις τοπικές κυβερνήσεις να ευνοούν τις βιομηχανίες τους και τις εταιρείες τους, οι Γάλλοι υποστηρίζουν ότι το παραπάνω σχέδιο επιδοτήσεων συμμορφώνεται απολύτως με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου με δεδομένο ότι οι εξαιρέσεις επιτρέπονται όταν υπεισέρχονται περιβαλλοντικοί παράγοντες και παράγοντες που αφορούν την δημόσια υγεία.
Σε ό,τι αφορά το ιταλικό αντίστοιχο σχέδιο, η απόφαση αναμένεται να ληφθεί έως τα τέλη της χρονιάς καθώς η ιταλική ηγεσία επιδίδεται σε ένα tour de force ενίσχυσης της τοπικής αυτοκινητοβιομηχανίας και της εγχώριας παραγωγής αυτοκινήτων, ζητώντας παράλληλα από τον όμιλο Stellantis την αύξηση της παραγωγής σε ιταλικό έδαφος σε ένα εκατομμύριο μονάδες.
Με τα παραπάνω δεδομένα η έκβαση των ιταλικών σχεδίων για την επιδότηση EV θα μπορούσε να θεωρηθεί κάπως αναμενόμενη καθώς και ο ιταλός υπουργός βιομηχανίας Adolfo Urso, δήλωσε προσφάτως ότι «Οι επιδοτήσεις χρησιμοποιούνται σε ποσοστό 80% από τους Ιταλούς προκειμένου να αγοράσουν αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο εξωτερικό, ως εκ τούτου πρέπει να αναθεωρήσουμε το πλαίσιο επιδοτήσεων τόσο υπέρ των φιλικών προς το περιβάλλον αυτοκινήτων όσο και υπέρ της “εθνικής” παραγωγής».
Βέβαια με αφετηρία την ανωτέρω δήλωση μένει να αποδειχθεί αν η ιταλική πλευρά θα επιδιώξει να οδηγήσει το γαλλικό σκεπτικό ένα βήμα ακόμα πιο μακριά, επιχειρώντας να αποθαρρύνει με κάποιο τρόπο (και) την αγορά αυτοκινήτων που παράγονται εντός ευρωπαϊκών συνόρων.