Η διείσδυση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην ευρωπαϊκή αγορά δείχνει να αλλάζει το τοπίο σχετικά με τις συμφωνίες ΕΕ και Μεγ. Βρετανίας σε ότι αφορά την επιβολή δασμών στα EV με τον καθ΄ύλην αρμόδιο επίτροπο της ΕΕ, Valdis Dombrovskis να αφήνει να εννοηθεί ότι η παραπάνω συνθήκη θα βαρύνει σημαντικά στην σχετική απόφαση.
«Ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να αποφύγουμε τους δασμούς. Αν η EE και η Μεγάλη Βρετανία αλληλοεπιβάλουν δασμούς δεν πρόκειται να ωφελήσουν την βιομηχανία μας. Αν τελικώς ευνοήσουν κάποιον αυτή θα είναι η Κίνα» δήλωσε χαρακτηριστικά ο V. Dombrovskis, επίτροπος εμπορίου της ΕΕ σε συνέντευξη που παραχώρησε στην γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Σύμφωνα με τα τρέχοντα δεδομένα της σχετικής συμφωνίας ανάμεσα σε Μεγ. Βρετανία και EE, προβλέπεται η επιβολή δασμών 10% στα ηλεκτροκίνητα οχήματα που θα διασχίζουν την Μάγχη (είτε ξεκινούν από την μία πλευρά είτε από την άλλη) αν το 45% της αξίας του δεν προκύπτει από εξαρτήματα «made in UK» ή «made in Europe», αντίστοιχα.
Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει αντιταχθεί εξαρχής στον συγκεκριμένο σχεδιασμό, ζητώντας αναβολή της εφαρμογής του με δεδομένο και ότι αφορά οχήματα ηλεκτρικής τεχνολογίας όπου το ακριβότερο «εξάρτημα» είναι η μπαταρία εκπροσωπώντας περίπου το 40% της συνολικής αξίας ενός EV, και η οποία τυγχάνει στο 99% των περιπτώσεων να προέρχεται από την Ασία είτε Κίνα είτε Ασία ελλείψει –προς το παρόν τουλάχιστον- ευρωπαϊκής παραγωγής που να μπορεί να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες.
Με τα παραπάνω δεδομένα, κατά τις εκτιμήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών, η επιβολή των δασμών θα έχει κόστος ύψους 4,3 δισεκατομμυρίων ευρώ το οποίο τελικά θα καταστήσει τα ηλεκτροκίνητα ακριβότερα στοιχείο που εκτός από τον αυτονόητο αντίκτυπο στις πωλήσεις τους, θα εξασφαλίσει και ένα επιπλέον πλεονέκτημα στους κινέζους κατασκευαστές, ανοίγοντας ακόμα περισσότερο την ψαλίδα υπέρ τους κάτι το οποίο, ομολογουμένως είναι το τελευταίο που θα επιθυμούσε η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία όσο και η ΕΕ που έχει εγκαλέσει ήδη την Κίνα για κρατικές επιδοτήσεις στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό στην Ευρώπη.
Το αίτημα των Ευρωπαίων και Βρετανών κατασκευαστών με φόντο τα παραπάνω είναι η αναβολή εφαρμογής των αμφίδρομων δασμών για περίπου μια τριετία προκειμένου η γηραιά ήπειρος να μπορέσει να καλύψει το χαμένο έδαφος στην κατασκευή μπαταριών έναντι των Ασιατών. Από την άλλη, (μέχρι στιγμής τουλάχιστον) οι αρμόδιοι ευρωπαϊκοί θεσμοί είχαν εξαρχής μια δυσανεξία σε οποιαδήποτε αλλαγή στην περίφημη Trade and Cooperation Αgreement που προέκυψε μετά το Brexit καθορίζοντας τις εμπορικές σχέσεις μεταξύ ΕΕ και γηραιάς αλβιόνος καθώς θεωρούν ότι μία αναθεώρηση θα ανοίξει τον δρόμο για περισσότερες.
Ωστόσο όπως εξίσου τόνισε ο V. Dombrovskis στην ίδια συνέντευξη, είναι εφικτό αν αποφευχθούν οι δασμοί στα EV «χωρίς να αναθεωρηθεί η συμφωνία του Brexit» χωρίς όμως να δώσει παραπάνω διευκρινίσεις για τα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους οι θεσμοί.
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της υπό εξέλιξη έρευνας σχετικά με τις κινεζικές επιδοτήσεις σε EV που κατασκευάζονται στην αχανή χώρα της Ασίας, ο επίτροπος εμπορίου ο οποίος τον Σεπτέμβριο πραγματοποίησε ήδη επίσκεψη στην Κίνα για το θέμα, επιβεβαίωσε ότι σε περίπτωση που η έρευνα καταλήξει σε επιβολή κυρώσεων αυτές δεν θα αφορούν φυσικά αποκλειστικά τους κινέζους κατασκευαστές αλλά και τους Ευρωπαίους και Αμερικανούς που επωφελούνται από τις επιδοτήσεις, κατασκευάζοντας φθηνά αυτοκίνητα στην Κίνα με προορισμό την Ευρώπη.
«Προς το παρόν δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση ωστόσο οι διαδικασίες δεν θα περιοριστούν στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες» επεσήμανε ο αξιωματούχος της ΕΕ.